استاندار قزوین در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش با اشاره به آمارهای نگران کننده آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان خواستار اقدامات موثرتر در سطح جامعه شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با موضوع طرح نماد در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.
نوذری در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به آمارهای نگران کننده آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان خواستار اقدامات موثرتر در سطح جامعه شد.
وی طلاق را بحثی بسیار جدی برشمرد و افزود: زیربنای اساسی بسیاری از مشکلات اجتماعی، طلاق است.
استاندار در ادامه خواستار انتخاب یک شهر استان به عنوان پایلوت اجرای طرحهای فرهنگی با ارائه بستههای فرهنگی در سطح مدارس شد.
محمد نوذری تأکید کرد: حل مشکلات اجتماعی فراتر از مسئولیت تنها آموزش و پرورش است و آسیبهای اجتماعی در جامعه به طور فزایندهای در حال افزایش است.
وی افزود: ما در جامعهای زندگی میکنیم که آسیبهای اجتماعی به شکلهای مختلف در آن وجود دارد و این وضعیت رو به وخامت است.
استاندار قزوین با اشاره به تأثیرات جهانیشدن و فضای مجازی، تصریح کرد: فضای مجازی به حدی گسترش یافته که از کنترل خارج شده است. این فضای پیچیده، چالشهای جدیدی را برای خانوادهها و جامعه ایجاد کرده است.
او افزود: برای مقابله با این معضلات، بایستی یک طرح جامع و بومیسازیشده برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در شهرستانها طراحی و اجرا شود. نوذری پیشنهاد داد که در شهرستانهایی که میزان آسیبهای اجتماعی بیشتری وجود دارد، یک بسته کامل برای شناسایی و حل این مسائل تهیه شود.
به اعتقاد وی، همکاری بخشهای مختلف مانند سازمانهای فرهنگی، بهزیستی، اداره کل تربیت بدنی و سایر نهادها ضروری است و باید برای تحقق این اهداف، به صورت یکپارچه عمل کنند. نوذری همچنین بر اهمیت آمار و اطلاعات در ارزیابی تأثیر این برنامهها تأکید کرد و گفت که نتایج باید بهطور مداوم مورد بررسی قرار گیرد تا متوجه شویم که آیا وضعیت اجتماعی در حال بهبود است یا خیر.
استاندار قزوین ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار طلاق گفت: طلاق یکی از مشکلات اساسی است و فرزندان ناشی از طلاق در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارند.
وی خواستار تلاشهای فرهنگی و اجتماعی بیشتر از سوی مسئولین مربوطه شد و گفت: همه ما باید با دقت و وسواس بیشتری به این مسائل بپردازیم.
نوذری تأکید کرد: فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی نیاز به برنامهریزی دقیق و زمانبر دارد و از نهادها و دستگاههای مختلف خواست که برای ایجاد تغییری مثبت در جامعه، همافزایی کنند.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات لازم برای حفظ هویت دختران و اصلاح قوانین اجتماعی ضروری است.
فاطمه محمد بیگی، در این نشست با تأکید بر لزوم حمایت و آموزش والدین، به ضرورت کار بر روی هویت دختران و جلوگیری از تأثیرات منفی جنبشهای فرا جنسیتی اشاره کرد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین به طرحهای فرهنگی مانند طرحهای مریم و خدیجه اشاره کرد و تأکید کرد: باید با انجام فعالیتهای آموزشی در حوزه مسائل شرعی و رعایت موازین اجتماعی، به ارتقای آگاهیهای جامعه کمک کنیم.
وی در نهایت بر اهمیت همکاری بین مدارس، مساجد و خانوادهها تأکید کرد و افزود: فضاهای مذهبی باید فعال باشند و از فعالیتهای مثبت حمایت کنند.
وی همچنین به نقش فضای مجازی در زندگی روزمره اشاره کرد و خواستار نظارت و هدایت بیشتر بر روی آن شد تا بتوان به بهبود وضعیت اجتماعی کمک کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین خواستار همکاری دستگاهها برای کاهش آسیبهای اجتماعی شد.
حسنعلی اصغری، در هشتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیبهای اجتماعی، خواستار همکاری بیشتر دستگاههای مختلف استان در این زمینه شد.
وی با اشاره به آمار بالای طلاق و ارتباط آن با آسیبهای اجتماعی، بر ضرورت تبیین این موضوع در بین کارکنان دستگاههای مختلف تاکید کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان پیشنهاد کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، برنامهای موثر برای آگاهسازی جامعه در این خصوص تهیه و از طریق صداوسیما پخش شود.
اصغری همچنین خواستار تبدیل برنامه ملی “نماد” (مداخله نظاممند در آسیبهای اجتماعی دانشآموزان) به یک گفتمان فراگیر در سطح استان شد و از دستگاههای عضو خواست تا اقدامات مقتضی را در این زمینه انجام دهند.
وی با اشاره به در پیش بودن جلسات کمیتههای برنامهریزی استان، خواستار پیشبینی بودجه لازم برای رفع موانع مراکز مشاوره و کانونهای یاریگران زندگی شد تا این فضاها برای دانشآموزان جذابتر شده و امکان ارائه خدمات مشاورهای موثرتر فراهم شود. وی همچنین از دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی خواست تا ظرفیت خود را برای مداخلات درمانی افزایش دهند.
محمدزاده معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین: آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از معضلات مهم جامعه است.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش درادامه بیان کرد: طلاق والدین بالاترین آسیب در بین دانش آموزان است.
محمدزاده گفت: در راستای طرحهای پیشگیرانه، دو هزار و صد و سی و پنج دانشآموز در اردوهای “تمشک” (توانمندسازی، مهارتسازی، شادی و نشاط، کارگاههای کارورزی) شرکت کردهاند و هدفگذاری برای حضور چهار هزار و پانصد نفر در این اردوها انجام شده است.