در واکنش به تصادفات مکرر در جاده سبزوار - خوشاب - قوچان، اهالی روستای باغجر با اقدام خودجوش به تعریض و ایمنسازی این مسیر پرداختهاند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، جاده سبزوار – خوشاب – قوچان سالهاست که به یکی از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی غرب خراسان رضوی تبدیل شده است.
گردنههای خطرناک، پیچهای تند، عرض کم و آسفالت نامناسب باعث شده که این مسیر همواره شاهد تصادفات خونین باشد.
رانندگان و مسافران این جاده هر روز با ترس و نگرانی از وقوع حوادث دلخراش، مسیر را طی میکنند، مسیری که محل تردد صدها کامیون ترانزیتی به آسیای میانه است و رانندگان این کامیونها نیز در این مسیر بارها دچار حادثه شدهاند و تصادف آنها منجر به کشته شدن رانندگانی شده که از این مسیر عبور میکردهاند، رانندگان ترکیهای که حجم عمده ترازیت این جاده را تشکیل میدهند، ناراضی از تردد در این محور پرخطر هستند.
جاده مرگ و قصه تلخ از دست دادن عزیزان
یکی از رانندگان محلی که سالها در این جاده تردد داشته، میگوید: هر هفته چندین تصادف در این مسیر رخ میدهد. بعضی از رانندهها در گردنهها کنترل خودرو را از دست میدهند ونخستین اشتباه آنها می شود آخرین اشتباه شان !! چقدر باید شاهد از دست دادن عزیزانمان باشيم؟
پدر یکی از جانباختگان این جاده در مراسم چهلم فرزندش این طور گفت: برایش آرزوها داشتم، مغازه ای در شهر سلطان آباد برایش مهیا کردم تا کسب وکاری راه بیندازد اما جاده مرگ او را از من گرفت و داغ فرزندم را بر دل من گذاشت .
یکی از رانندگان این محور که از اهالی روستای باغجر سبزوار است با بیان اینکه من در یک روز شاهد فوت دو جوان در دو تصادف جداگانه در این محور بوده ام گفت:یکی از این فوت شدگان جوانی از روستای باغجر بود که همان روز در حادثه ای دیگر سرباز جوانی از بخش روداب سبزوار در این محور تصادف کرد و جان سپرد.
جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس اخیراً در سامانه فارس من پویشی تحت عنوان «تعریض جاده سبزوار - خوشاب و قوچان» راهاندازی کردند و از مسئولان خواستند به این موضوع رسیدگی کنند. در این پویش که به استاندار خراسان رضوی و وزیر راه و شهرسازی نوشته شده، اشاره شده است که شهرستان خوشاب با جمعیت بیش از ۳۵ هزار نفر در یکی از محورهای اصلی کشور واقع است که سالانه تعداد زیادی وسیله نقلیه سنگین و شخصی از آن عبور میکنند. وضعیت نامناسب زیرسازی، دو طرفه بودن و عرض کم این جاده، همراه با گردنههای متعدد، آن را به «جاده مرگ» تبدیل کرده است که سالانه باعث بروز آسیبهای جانی و مالی برای مسافران و ساکنان محلی میشود. امضاکنندگان این پویش از مسئولان میخواهند که تعریض و دو بانده کردن این مسیر تا شهرستان خوشاب را در اولویت قرار دهند تا از تلفات انسانی بیشتر جلوگیری شود.
اقدام جهادی مردم باغجر برای نجات جان رانندگان از جاده مرگ
در واکنش به تصادفات دلخراش جاده، مردم روستای ۱۰۰۰ نفری باغجر تصمیم گرفتند دست به کار شوند و خودشان ایمنی مسیر را تامین کنند. این روستا که در میانه جاده قرار دارد، تعدادی از ساکنانش ماشینآلات راهسازی دارند و به همین دلیل با استفاده از تجهیزات شخصی، به تعریض و اصلاح مسیر پرداختند.
یکی از اهالی که با بیل مکانیکی حضور داشت، گفت: پس از تصادفات اخیر، از جمله مرگ یکی از جوانان روستا، تصمیم به اقدام گرفتیم. او ادامه داد: چند روزی است که برای حذف گردنه ضلع شمال جاده مشغول کار هستیم و خوشبختانه با کمک دیگر اهالی، کار به صورت قابل توجهی پیش میرود و انشاءالله گردنههای خطرناک را حذف خواهیم کرد.
یکی دیگر از اهالی که با پرچم به رانندگان هشدار میداد، گفت: من وسیله نقلیه ندارم اما نمیخواهم بیتفاوت باشم. یک راننده نیسان هم بیان کرد که همه با هر وسیلهای آمدهاند تا هر چه زودتر جاده اصلاح و ایمن شود.
یکی از اعضای شورای اسلامی روستای باغجر اعلام کرد که دیگر نمیتوانستند هر روز شاهد تصادفات و از دست دادن جان همشهریان باشند. وقتی دیدند که اعتبارات دولتی محدود است، خودشان عزم خود را جزم کردند تا جاده را اصلاح کنند.
آریا، یکی از اهالی روستا، گفت: علاوه بر ماشینآلات، اهالی از اراضی خود نیز گذشتند و قطعاتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر را رایگان به اداره راهداری واگذار کردند.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی افزود: این اقدام شامل تعریض جاده در محدوده گردنهها و حذف پیچهای خطرناک به طول دو کیلومتر است. همچنین مردم به استفاده از ماشینآلات شخصی اکتفا نکرده و برای تسریع کار، اقدام به اجاره ماشینآلات راهسازی کردهاند.
قدردانی مسئولان از اقدام مردمی و امید به دو بانده شدن جاده
این حرکت خودجوش، واکنش مثبت برخی مسئولان را به همراه داشت. حامد قربانی، معاون استاندار و فرماندار سبزوار، ضمن قدردانی از مردم باغجر، گفت: این اقدام جهادی میتواند زمینهساز اجرای طرح دو بانده شدن مسیر سبزوار - خوشاب - دوغایی باشد. این پروژه ملی که مغفول مانده، با اجرای آن، تردد ایمن و استاندارد در این مسیر ترانزیتی به آسیای میانه فراهم خواهد شد.
فرماندار ویژه سبزوار همچنین بر لزوم مشارکت دستگاههای متولی در تکمیل این طرح تأکید کرد و افزود: مردم باغجر با تمام توان در این زمینه فعال شدهاند، اما این تلاش به تنهایی کافی نیست. وزارت راه باید اقدامات لازم را برای تأمین بودجه و تکمیل طرح انجام دهد.
تلاشهای راهداری برای تعریض و ایمنسازی جاده سبزوار به خوشاب
علی اصغر سمیعی زاده، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار، گفت: پیش از مشارکت اهالی روستای باغجر، این اداره ۱۲ کیلومتر از مسیر ۴۰ کیلومتری سبزوار به خوشاب را تعریض و ایمنسازی کرده است. در این راستا، جاده به عرض ۴ متر از هر طرف تسطیح شده تا خطرات تصادف کاهش یابد.
وی ادامه داد که اهالی روستای باغجر ۲ کیلومتر از این مسیر که دارای گردنهها و پیچهای خطرناک است را تعریض خواهند کرد و اداره راهداری با ماشینآلات راهسازی به آنها کمک میکند.
وی همچنین درباره دو بانده شدن مسیر سبزوار به خوشاب و دوغایی در قوچان که به عنوان مسیر ترانزیتی به آسیای میانه شناخته میشود، گفت که این طرح از سال ۸۰ آغاز شده و یکی از بخشهای آن به طول ۱۰ کیلومتر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قسمتی از آن در همان سالها آسفالت شده است. متأسفانه، این طرح ملی در ۱۵ سال اخیر پیشرفتی نداشته است، اما با پیگیریهای اداره کل راهداری خراسان رضوی و نمایندگان مجلس، قرار است از محل ماده ۲۳ اعتبار مناسبی برای ادامه این طرح اختصاص یابد که پیگیریها در حال انجام است.
نتیجهگیری: آیا وعدههای مسئولان این بار عملی خواهد شد؟
جاده سبزوار – خوشاب – قوچان یکی از محورهای حیاتی غرب خراسان رضوی است که به خاطر وضعیت نامناسب آن، سالانه جان بسیاری را میگیرد. از ابتدای امسال، اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اعلام کرده که ۱۷ نفر در این محور جان باخته و دهها نفر مصدوم شدهاند. اقدام مردم باغجر نشان داد که مشارکت مردمی میتواند در حل مشکلات زیرساختی مؤثر باشد، اما حل این معضل نیازمند اقدامات جدی و سریع از سوی دولت است.
مردم دیگر وعدههای بیسرانجام را نمیپذیرند و از مسئولان انتظار دارند که این بار به عمل بپردازند. آیا طرح ملی دو بانده شدن مسیر سبزوار – خوشاب – دوغایی با تخصیص اعتبارات مناسب به سرانجام خواهد رسید یا همچنان در فهرست پروژههای نیمهتمام باقی خواهد ماند؟
خبرنگار: محمود درقدمی
سردبیر: محسن هدایتی فر