بیش از ۵ هزار نفر در ۴۸۰ کیلومتر ساخت خطوط ریلی مشغول به کار هستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از خطوط تولید ریل ملی با بیان اینکه هم اکنون خطوط ریلی در ۹ کریدور مهم شمال جنوب و از شرق به غرب در حال ساخت است گفت: مهمترین کریدور و مسیر مواصلاتی و اولویت اول وزارت راه ساخت و تکمیل خط ریلی خاش به چابهار است که میتواند با توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و طرح توسعه سواحل مکران، مبادلات اقتصادی در این منطقه را تسهیل کند.
هوشنگ بازوند افزود: سالانه بین ۲۲ تا ۲۷ همت برای ساخت خطوط ریلی تخصیص داده و در محل اجرای طرحها هزینه میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل نقل در ادامه با اشاره به نیاز ۵۰۰ هزار تنی انواع ریل برای تکمیل محورهای مواصلاتی تا ۴ سال آینده گفت: ساخت و تکمیل خط ریلی خاش به چابهار، رشت به آستارا، اردبیل به میانه، کرمانشاه به خسروی که اعتبار ۳۰ همتی آن با سفر رئیس جمهور به این استان ابلاغ میشودو زاهدان به سرخس که در توسعه نوار شرقی کشور بسیار اهمیت دارد در دستور کار قرار گرفتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید انواع ریل ملی و ریل زبانه سورن در کشور، ایران را از واردات این محصولات راهبردی و خروج سالانه میلیونها دلار ارز از کشور بی نیاز کرده است گفت: تولید ریل طویل و برای خطوط پرسرعت به ویژه برای تامین ریل خط اصفهان قم تهران باید در دستور کار صنعتگران قرار گیرد تا از واردات این محصول راهبردی هم بی نیاز شویم.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیزبا بیان اینکه هم اکنون این کارخانه توانایی تولید ۴۰۰هزار تن انواع ریل را دارد گفت: تولید ریل برای خطوط پر سرعت در این کارخانه مراحل اولیه آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و پیش بینی میشود تا خرداد سال آینده به تولید انبوه برسد.
سید اردشیر افضلی با اشاره به تحویل بیش از ۴۶ هزارتن ریل در سال جاری افزود: تولید ریل در این کارخانه مطابق با آخرین استانداردهای ملی و بین المللی است و هم اکنون این صنعت همه ریل مورد نیاز خطوط مترو کلانشهرها را تامین میکند.