رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در رویداد مالکیت فکری، از توانمندسازی شرکتها و تصویرسازی مثبت از ایران در عرصه بینالمللی به عنوان دستاوردهای طرح ملی توسعه ظرفیتهای تجاریسازی داراییهای فکری یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، با اجرای طرح ملی توسعه ظرفیتهای تجاریسازی داراییهای فکری، شرکتهای دانشبنیان به سوی بازارهای جهانی پیش رفتند.رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در رویداد مالکیت فکری با اعلام این خبر، از توانمندسازی شرکتها و تصویرسازی مثبت از ایران در عرصه بینالمللی به عنوان دستاوردهای این طرح یاد کرد.
محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، طی سخنانی در رویداد مالکیت فکری که در محل این صندوق برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه ظرفیتهای تجاریسازی داراییهای فکری، اظهار کرد: این طرح یکسال بهطول انجامید و دستاوردهایی در پی داشت. از جمله این دستاوردها، توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان بود که به آنها کمک کرد تا در مقیاس بینالمللی آموزشهای لازم را دریافت کنند و در نتیجه بتوانند به بازارهای جهانی راه یابند.
وی افزود: دستاورد دیگر این طرح، تصویرسازی مثبت از کشور در جوامع بینالمللی بود. این تصویر بهطور چشمگیری ظرفیتهای علمی و فناوری ایران را به جهانیان معرفی کرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به گزارش آنکتاد اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۴، سازمان آنکتاد گزارشی از وضعیت علم و فناوری ایران تهیه کرد که بهرغم سوالاتی که در آن زمان مطرح بود، تصویری ارزشمند از وضعیت علمی کشور به نمایش گذاشت و بسیاری از نهادهای بینالمللی به این گزارش ارجاع دادند.
وی همچنین مشکلات بازار را از چالشهای اصلی شرکتهای دانشبنیان دانست و بیان کرد: بیش از ۷۰درصد از ۱۰هزار شرکت دانشبنیان کشور نوپا هستند و فروش سالانه آنها کمتر از ۵میلیارد تومان است که این نشاندهنده مشکلات در بازار داخلی و بینالمللی است.
خیاطیان درپایان اذعان کرد: مسائل کلان اقتصادی در کشور سبب شدهاند که بازار فناوری ایران کوچک و محدود باشد و همین امر فرصتهای تجاریسازی را برای بسیاری از شرکتهای دانشبنیان سخت کرده است.