استاندار مازندران برای جلوگیری از تعطیلی آزادراه ساری-قائمشهر-نکا، مشاوران خود را مأمور به بررسی دقیق این پروژه و رفع موانع کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آزادراه قائمشهر ساری به نکا که تنها ابرپروژه در حال اجرای مازندران است به دلیل کم توجهی در تخصیص اعتبار سالانه، در سال سوم فرسایشی شد و احتمال تعطیلی آن میرود.
از جمله موانع بر سر راه این طرح کلان عمرانی کشور، آزادسازی اراضی تملک شده سر راه بود که با ورود دستگاه قضایی و دستور مستقیم پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران، چند ماه گذشته معارض رفع شد تا عملیات عمرانی شتاب بگیرد، هرچند که با اقدام به هنگام دستگاه قضایی پیش بینی میشد تا قوه مجریه نیز در اجرا با جدیت وارد عمل بشود، اما در تخصیص اعتبار نامهریهایی برای این طرح اتفاق افتاد که ادامه استقرار قرارگاه جهت ادامه اجرای کار در هاله ابهام قرار دارد.
برای جلوگیری از تعطیلی این طرح و یا وقفه در اجرا، یونسی استاندار مازندران مشاوران خود را مامور به حضور میدانی در کارگاه و مطالعه دقیق طرح و همچنین موانع بر سر راه کرد تا ادامه در قالب کارگروه با حضور همه مدیران مرتبط با آزادراه، بررسی و رفع گردد.
اسدی مشاور ارشد استاندار مازندران در این بازدید و نشست با مدیران آزادراه قائمشهر ساری به نکا با بیان اینکه اجرای این طرح برای استان جهت پایان دادن به ترافیک شرق مازندران بسیار مهم است، اظهار کرد: عزم مقام عالی دولت در مازندران اجرایی شدن این طرح است و موانع بر سر راه با مطالعه دقیق رفع میشود و اجرای آن متوقف نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این آزادراه در راستای اتصال کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است که مازندران را به شاه راه تجاری بین المللی تبدیل خواهد کرد، افزود: یکی از مناطق عظیم تجاری مازندران بندر امیرآباد است که اجرای این آزادراه فرصت مناسبی برای توسعه و فعالیت بیشتر و افزایش صادرات و واردات از آن است.
علی فلاح مشاور استاندار مازندران در امور طرحهای حوزه انتخابیه قائمشهر از نشست مشترک با استاندار و با حضور مدیران آزادراه جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی خبر داد و یادآورشد: در دولت چهاردهم بنا داریم تا با استفاده از همه ظرفیتهای استانی و ملی، این آزادراه را به سرانجام برسانیم تا به عنوان هدیه و خدمات دولت در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی اجرای این طرح را نیازمند اعتبارات کلان از بخشهای مختلف دانست و تصریح کرد: مازندران استانی است که کمترین سهم بری را در بخش آزادراه را دارد و نیاز است تا این طرح جدی گرفته شود تا کسریهای استان در حوزه زیرساختهای کلان کمتر شود.
ابراهیم زاده دیگر مشاور استاندار مازندران در امور انرژی این بازدید و نشست با بیان اینکه امورات آزادراه در قالب کارگروه تقسیم کار خواهد شد تا همه مدیران مربوطه به کمک این طرح کلان بیایند، گفت: باتوجه به ارتباطات بالای دکتر یونسی استاندار مازندران با مجموعه مدیریت کلان کشور، تسهیل گری سریعتر اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه کوتاهی در اجرای این طرح قابل قبول نیست و مدیرانی که کوتاهی بکنند باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: البته در مازندران وفاق قابل قبولی را در اجرای امورات استان شاهد هستیم و مدیران همراهی خوبی در اجرای طرحها دارند.
ابراهیم زاده از کاهش مصرف بنزین تا ۳۰ میلیون لیتر سالانه در کشور پس از زیر بار ترافیکی رفتن این آزادراه خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش مصرف حاملهای انرژی، سرعت در تردد به شرق مازندران، استانهای گلستان، خراسان شمالی و رضوی و کاهش بار ترافیکی برای شهرستانهای قائمشهر، ساری و میاندورود را شاهد خواهیم بود.
خلردی مدیرعامل آزادراه قائمشهر ساری به نکا در این بازدید و نشست با تشریح کامل از شرایط آزادراه و اجرای طرح، اظهار کرد: تامین اعتبار این طرح ۲۵ درصد سهم سرمایه گذار، ۳۵ درصد سهم بانک ملی و ۴۰ درصد سهم دولت است که تاکنون فقط پیمانکار به تعهدات خود بر اساس تقویم عمل کرده است.
وی با بیان اینکه اعتبار تملک دارایی این آزادراه برای سال آینده یک میلیون تومان پیش بینی شده است، گفت: برای امسال نیز یک میلیون تومان پیش بینی و برای ۱۴۰۲ نیز ۶ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تحقق آن صفر ریال میباشد.
مدیرعامل آزادراه قائمشهر ساری به نکا همچنین از پیش بینی ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق برای امسال خبر داد و افزود: پیش بینی اعتبار از محل اوراق نیز تاکنون محقق نشد و همچنین از محل مولد سازی نیز سهم آزادراه هنوز به صورت کامل مشخص نشده و ادامه اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.
خلردی با اشاره به اینکه طول این آزادراه حدود ۴۵ کیلومتر است و به ۲۷ همت اعتبار نیاز دارد تصریح کرد: بر اساس برنامه، این آزادراه باید ۱۴۰۷ به پایان برسد.