دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در مراسمی برگزیدگان بخشهای مختلف خود را شناخت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر شامگاه چهارشنبه 17 بهمن، در مراسمی برگزیدگان بخشهای مختلف خود را معرفی کرد. در این مراسم محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره را قرائت کرد. در بخشی از پیام سیدعباس صالحی به دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر آمده است: «صنعت بازیهای رایانهای در دو دهه اخیر به عنوان بستری نوظهور در اقتصاد فرهنگ سر برآورده و کشورها میکوشند بهرمندی بیشتری از این فرصت داشته باشند. در جهان امروز استقبال عمومی از یک بازی در جامعه صرفا انتخاب جمعی یک کالای سرگرمی نیست بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی آن جامعه است و از این رو بازیهای رایانهای محصولات مناسبی برای تحلیل پدیدار شناختی هستند.
اگر رسانههای دیگر همچون کتاب، سینما و موسیقی سبک زندگی امروز جامعه را نشان میدهند، بازیهای رایانهای سبک زندگی نسل آینده را پیشبینی میکنند. نتایج پیمایشهای مصرف بازیهای دیجیتال که در سالهای اخیر انجام شده نیز به روشنی شتاب تغییرات تغییرات نسبی را در جامعه ما نشان میدهند. در این میان مولفههایی همچون فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایران در کنار ظرفیت بالای نسل جوان در ایران مهمترین مزیت راهبردی ما به شمار میآیند. بازیهای رایانه ای این ظرفیت را دارد که تبلوری از جهان فرهنگی ایرانی در برابر فرهنگ جهانی عمدتا غربی باشد.
دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر از این جهت اعتبار دارد که هم میتواند دریچهای برای وفاق بازیسازان باشد و هم جریانات یک سال این صنعت را بازتاب دهد. تلاش و همت تمام فعالان در این جشنواره را قدر دانسته و توفیق همراهمان این رویداد بزرگ را در قامت جشنهای فاخر فجر انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
در ادامه مراسم نیز مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر دهمین جشنواره بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه ۲۲۸ اثر در بخشهای رقابتی جشنواره ملی بازیهای رایانهای شرکت کردند،گفت: بیشتر آثار در حوزه بازیهای موبایل بوده و همچنین در بخش نمایشگاهی بیش از ۵۰ شرکت و تیم حضور دارند.
محمدامین حاجیهاشمی افزود: در بنیاد ملی بازیهای رایانهای تلاش شد تا بعد از دوره کرونا بتوانیم فضای همافزایی در صنعت بازی ایجاد کنیم. اتفاقاتی در دوره کرونا در حوزه بازیسازی اتفاق افتاد، یکسری مراسمها و رویدادها تعطیل شده بود. بنیاد یک رویداد تخصصی کسب و کاری داشت که دو دوره در سال ۹۶ و ۹۷ برگزار شد و دیگر برگزار نشد، سال گذشته مجدد جشنواره را برگزار کردیم و امسال به نظر رسید که میتوانیم رویداد کسب و کاری را نیز برگزار کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: در جشنواره ۲۲۸ اثر در بخشهای رقابتی وجود داشت که بیشتر آنها بازیهای تلفن همراه بود. در بخشهای غزال زرین، بازی جدی و سرمایهگذاری نیز آثاری وجود داشت. همچنین در بخش نمایشگاهی بیش از ۵۰ شرکت و تیم حضور دارند.
به گفته وی، در کل رویداد نیز بیش از ۳۰۰ شرکت و تیم بازیساز حضور دارند که با بازیسازان مستقل، تعداد شرکتها و تیمها بیش از این پیشبینی میشود.
حاجیهاشمی با بیان اینکه قصد بنیاد ایجاد ارتباط و همافزایی بین بخشهای مختلف صنعت بازی بوده است، تصریح کرد: در کنار آن یک پلتفرم سکوی تنظیم جلسات «رسش» طراحی شد. در گذشته برای رویداد tgc از یک مجموعه خارجی اجاره شده بود، اما در نهایت این سکو طراحی شد و حدود ۳۰۰ بازیساز ثبتنام و از پلتفرم برای معرفی تیم و محصول خود استفاده کردند. دعوت میشود برای رویداد بعدی نیز بازیسازان از آن استفاده کنند و بتوانند جلسات خود را تنظیم کنند.
در پایان اختتامیه دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر مراسم اهدای غزال زرین به منتخبان این جشنواره پس از قرائت بیانیه هیئت داوران به شرح زیر اعلام شد:
* سبک کلمهای و اطلاعات عمومی
دیپلم افتخار بهترین بازی به «گمانچی»، پویا نوایی
* سبک استراتژی و شبیهسازی
دیپلم افتخار به بازی «تکنیک تسخیر»، حجت ریحانه
غزال زرین به بازی «شورش پادشاهیها» محمدصاق علیزاده
*سبک اکشن، اکشن ماجرایی
دیپلم افتخار اول به بازی «پاییز ۲»، محسن مسلمی
دیپلم افتخار دوم به بازی «بازگشت داوود خسته»، سروش رزقی
غزال زرین به بازی «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
*سبک ماجرایی
دیپلم افتخار به بازی «زندان شیطان»، محمد سپهوند
غزال زرین به «حفرهای در اتاق من»، سامان کاظمی
*سبک پازل
تندیس غزال زرین بازی «زاغ، روایت اول»، امیرحسین محمدیفر
*سبک تفننی
دیپلم افتخار بازی «بایک تو ماین»، حجت ریحانه
غزال زرین بازی «از طرف ایوا»، زینب سادات موسوی
*سبک سکوبازی
دیپلم افتخار به بازی «شب افروز»، مصطفی نظری
* بهترین دستاورد فنی
دیپلم افتخار به بازی «بایک تو ماین»، حجت ریحانه
دیپلم افتخار به بازی «از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی
تندیس غزال زرین به بازی «شورش پادشاهیها»، حمیدرضا پورمهدیان
*بهترین دستاورد طراحی
دیپلم افتخار به بازی «از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی
تندیس غزال زرین به بازی «شورش پادشاهیها»
*بهترین دستاورد هنری و زیبایی شناسی
دیپلم افتخار به بازی «حفرهای در اتاق من»، سامان کاظمی
تندیس غزال زرین به بازی از «طرف ایوا»، زینب السادات موسوی
*بهترین دستاورد موسیقی
دیپلم افتخار بازی «حنظله»
تندیس غزال زرین به بازی «مدال ذوالفقار- حلقه سیاه»، سید عمادالدین موسوی
*بهترین دستاورد صدا و افکت صوتی
دیپلم افتخار به بازی «حفرهای در اتاق من»، سامان کاظمی
تندیس غزال زرین به بازی «نبرد با استعمار، رئیسعلی دلواری»
*بهترین دستاورد روایت و داستان
دیپلم افتخار بازی «از طرف ایوا»، زینبالسادات موسوی
تندیس غزال زرین به بازی «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
*بهترین دستاورد فرهنگی
دیپلم افتخار اول به بازی «زاغ؛ روایت اول»، امیرحسین محمدی فر
دیپلم افتخار دوم به بازی «از طرف ایوا»، زینب السادات موسوی
تندیس غزال زرین به بازی «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
*جوایز بخش نگاه مردمی
- بخش بهترین به روزرسانی
دیپلم افتخار به بازی «عملیات انهدام»، حجتالاسلام حبیب داستانی بنیسی
-بهترین بازی مورد انتظار:
دیپلم افتخار به بازی «کافه مهتاب»، مجید لشگری
غزال زرین به بازی «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
-بهترین بازی مقاومت
دیپلم افتخار به بازی «حنظله»، سیدوحید مصطفوی
- جایزه بازی سال
دیپلم افتخار به بازی «شورش پادشاهیها»، محمدصادق علیزاده
غزال زرین به بازی «از طرف ایوا»، زینب سادات موسوی