وزیر علوم:
ایران پس از انقلاب اسلامی در عدالت آموزشی و آموزش عالی موفق بوده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاوردهای علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ مشخص میشود که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد میکنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، حسین سیمایی صراف در مراسم افتتاح مرکز تحول دیجیتال صنعت در دانشگاه تهران گفت: یکی از خوشیهای دهه فجر رفتن به محیطهای علمی و برگزاری این افتتاحها است که موجب تقویت روحیه و نشاط میشود.
وی خطاب به حاضران گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاوردهای علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ حتما تصدیق میکنید که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد میکنیم.
سیمایی صراف اظهار کرد: در سال ۵۷ ایران ۷۵ هزار دانشجو داشت و امروز این تعداد به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و اگر در آن سال ۷۵۰۰ عضو هیات علمی داشتیم امروز این عدد به ۸۵ هزار نفر رسیده است.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: سهم ما در تولید علم ۴ دهم درصد بود و امروز سهم ما به ۲ درصد رسیده است.
وی نسبت اعضای هیات علمی زن دانشگاههای کشور تا سال ۵۷ را ۱۵ درصد و امروز ۳۴ درصد عنوان کرد و یادآور شد: همین توفیق و دستاورد در حوزههای فناور محقق شده است ولی اینها کافی نیست، چون در مقایسه با کشورهای منطقه، ما در یک موقعیت مناسبی به سر میبریم.
وزیر علوم با اشاره به جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ گفت: جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ حدود ۵۳ بوده و اکنون این جایگاه به عدد ۱۷ ارتقا یافته ولی انتظار و آرزوهای ما بیش از این است و امیدواریم با رفع موانع، ایران به جایگاه واقعی خود برسد و رشد و توسعه ایران روز افزون باشد.
وی پارکها را نهادهای واسط توصیف کرد و یادآور شد: این بسیار دلپذیر است که دانشجویی که در محیط دانشگاه گام برمی دارد، در کنار خودش ثمره علم و دانش خود را ببیند و بسیار خوب است که عاقبت دانشجو بودن، حضور در صنعت و رشد و شکوفایی صنعت است و دانشجو علم خود را علم موثری بداند.
سیمایی صراف با بیان اینکه دانشجویان وقتی در محیط کلاس دانشگاهی قرار میگیرد در ابتدا از خود سؤال میکنند که تحصیل من چه اثری دارد، ادامه داد: وجود پارکهای فناوری به دانشجویان امید و انگیزه میدهد که تحصیلشان را با روحیه بهتری ادامه دهند؛ از این رو اینکه پارکها در دانشگاهها ایجاد میشود بسیار ایده جذاب و ثمر بخشی است.
وزیر علوم ایجاد پارکهای فناوری در دانشگاهها را موجب رشد علم دانست و اظهار کرد: این اقدام موجب میشود که رشد صنعت از طریق دانشگاهها محقق شود.
سیمایی صراف خاطر نشان کرد: خوشبختانه قانون جهش تولید دانش بنیان بستر حقوقی و قانونی خوبی برای صنعت ایجاد کرده چرا که موجب شده تا صنعت با کمترین هزینه تحقیق و توسعه به دانشگاه بسپارد و امیدوارم که صنایع از مواد قانونی ۱۱ و ۱۳ آشنا شوند و از مزایای آن بهره ببرند.
وزیر علوم افزود: در این زمینه خیلی نیاز نیست تا مدیران کار خاصی انجام دهند و همین که رفع موانع صورت دهند، کارها میگیرد.
وی تاکیدکرد: در حال حاضر این ظرفیت بزرگ در اختیار قراردارد ولی در جاهایی شنیدهام که شاید بخشهای دیگر به اندازه کافی با این ظرفیت آشنا نیستند و نیاز است در این زمینه روشنگری صورت گیرد تا تبدیل به فرهنگ شود.
سیمایی صراف در پایان با بیان اینکه توسعه ایران نیازمند توسعه علمی است و فناوری نتیجه علم است و دانشگاه متولی توسعه علمی به شمار میآید و توسعه علمی منجر به توسعه فناوری خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاسیس پارکها در کنار دانشگاهها یعنی علم و فناوری و فناوری نتیجه علم است و امیدواریم روز به روز شاهد رونق هر جهت بیشتر پیوند علم و فناوری و دانشگاه و صنعت و جامعه باشیم.