لغو مجوز پروازی شرکت های متخلف
مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد از لغو مجوز پروازی شرکت های هواپیمایی متخلف خبر داد و گفت: یکی از موارد تنبیهی برای شرکت های مختلف ، محدودیت مجوزهای جدید پروازی است.
نصراله منصوری شیرازی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود : در مواردی هم فعالیت برخی شرکت های متخلف تعلیق می شود.
وی با اشاره به اینکه دستگاه نظارت کننده بر شرکت های هواپیمایی ، سازمان هواپیمایی کشوری است ، گفت: تعلیق مجوز فعالیت های آژانس های متخلف و ابطال مجوز پروازی شرکت های هواپیمایی با تخلف زیاد از اقدامات تنبیهی سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.
شیرازی افزود : برای شرکت های هواپیمایی فعال ، دادن مجوز پروازی مشروط به رعایت استاندادهای پروازی است که در صورت تخلف در مرحله اول ، زمان تمدید مجوز کوتاه تر می شود و اگر تخلف حاد باشد ممکن است مجوز پرواز باطل شود.
وی افزود : به دلیل کاهش دمای هوا و احتمال یخ زدگی در بال هواپیما، نیاز است که هواپیما یخ زدایی شود.
فرآیند یخ زدایی هم محدوده زمانی دارد و به علت موادی که روی هواپیما استفاده می شود اگر 20 دقیقه بعد از یخ زدایی، پرواز انجام نشود، یخ زدایی دوباره صورت می گیرد.
منصوری شیرازی گفت : یخ زدایی باید بعد از سوار شدن مسافران به هواپیما انجام شود و پس از آن پرواز صورت گیرد.
منصوری سیرازی اضافه کرد: این فرایند جدید عمدتاً در زمان صبحگاهی و شبانگاهی انجام می شود و اوج پروازها در فرودگاه مهرآباد نیز از 5 و نیم تا 8 صبح زیاد و فاصله زمانی کم است.
شیرازی گفت: متوسط تعداد پروازها در فضای تهران استاندارد است و بیشتر از آن هواپیما نمی تواند در این فضا قرار گیرد بنابراین فاصله زمانی میان پروازها باید حفظ شود.
وی افزود: زمانی که بحث یخ زدایی مطرح می شود هر عاملی از آماده نبودن تجهیزات یخ زدایی در لحظه خاص تا بارگیری تجهیزات یخ زدایی ، زمان بر است و می تواند انجام یخ زدایی را به تاخیر بیندازد.
مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: ساعت 4 و نیم دیروز بارش خفیف برف داشتیم که البته به اندازه کافی برای برف روبی نبود اما به خاطر یخ زدایی باید عملیات داخلی را انجام می دادیم و به دلیل آغاز بارش و کم شدن دید استاندارد پروازی و کم بودن تجهیزات ، تاخیرهایی به وجود آمد که در زمستان شاید برخی مواقع قابل انتظار باشد اما می توان کاهش داد.
منصوری شیرازی افزود : هر اتفاقی که در مسیر اولیه پرواز صورت گیرد در پروازهای بعدی که برای این هواپیما برنامه ریزی شده است ، تسری می یابد.
مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت : در سه روز اخیر بیشتر پروازها تاخیر داشته است ، البته یک سری تاخیرهای تا نیم ساعت داریم که معمولی محسوب می شود ، اما 40 درصد پروازها بیش از نیم ساعت تاخیر داشته است که عوامل مختلفی مانند امکانات فرودگاهی ، شرکت هواپیمایی، مجموعه خدمات شرکت هواپیمایی، هندلینگ وعوامل فنی در بروز تاخیر پرواز نقش دارد.
منصوری شیرازی ادامه داد : به دلیل نقص فنی در مواردی شرکت هواپیمایی مجبور به تغییر هواپیما یا تعمیرات قبل از سوار شدن مسافر شده است.
وی گفت: در 2 تا 3 روز گذشته حدود 70 درصداز تاخیرها
به علت نیاز به یخ زدایی و حدود 30 درصد به علت عوامل فنی
بود که البته در فرودگاه مهرآباد یک باند فعال داریم که پروازهای ورودی و خروجی در آن انجام می شود.
منصوری شیرازی درباره پاسخگویی به مسافران در مواقع تاخیر پرواز افزود: اطلاع رسانی بموقع وظیفه شرکت هواپیمایی است البته در مواقعی که مشکل جوی به وجود می آید مانند امروز که در یک ساعت 3 بار دید فرودگاه از 2 کیلومتر به 1200، 900 ، 700 متر تغییرات لحظه ای داشت و با کم شدن دید پرواز انجام نمی شود اما اگر ما به عنوان متولی فرودگاه متوجه تاخیر به علت نقص فنی شویم در تابلوهای اطلاع رسانی خود در ترمینال ها اعلام خواهیم کرد.
منصوری شیرازی گفت: اگر پروازی بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشد ، وظیفه شرکت هواپیمایی است که خدمات مناسبی در اختیار مسافران قرار دهد.
وی افزود: البته در مواردی که خارج از اراده شرکت هواپیمایی یا فرودگاه است مانند بدی آب و هوا یا مشکل در مقصد که پذیرای هواپیما نیست ؛ پرواز به دلیل مسائل ایمنی انجام نمی شود.
مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: در موارد خاص که ابطال پرواز یا تاخیر طولانی انجام می شود ، اگر مسافران از شرکت مربوطه شاکی باشند فرم های خاصی را تکمیل می کنند که این فرمها به سازمان هواپیمایی منتقل می شود و
جرایم خاصی را برای شرکت متخلف در نظر می گیریم.
منصوری شیرازی افزود: در این باره مواردی خاص بود که از شرکت هواپیمایی توضیح خواستیم ، آن شرکت هم پاسخ داده که در نتیجه از مسافر دلجویی شده یا خسارت پرداخت شده است اما در موارد عام، سازمان هواپیمایی برخورد می کند.
وی گفت: در صورت پاسخگو نبودن شرکت های هواپیمایی، بهترین جایی که مسافران می توانند مراجعه کنند، دفتر مدیریت ترمینال در فرودگاه است ، نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال ها حضور دارد که مسافران می توانند در فرودگاه مهرآباد به ترمینال 4 مراجعه کنند.