رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بخش مهمی از گرهها و ناترازیهای کنونی، محصول نظام تصمیمگیری متکی بر دادههای نامعتبر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دفتر رئیس جمهور عصر سهشنبه در نشست گفتوگوهای راهبردی در حوزه مسائل بنیادین آموزش و پرورش ایران ، با بیان اینکه متاسفانه تصمیمگیری کمتر سطوح بالای کشور نه مبتنی بر داده بوده و نه شواهد و حقایق و نه با لحاظ آثار و پیامدهای تصمیمات است، اظهار داشت: بخش مهمی از گرهها و ناترازیهای کنونی، محصول نظام تصمیمگیری متکی بر دادههای نامعتبر است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در خیلی از موارد حتی صورتبندی دقیقی از مسئله وجود ندارد، افزود: آقای پزشکیان بارها تاکید کرده که چگونه وقتی توان تامین خوراک شبکه فعلی گازرسانی به منازل و صنایع وجود نداشته، همچنان برای توسعه این شبکه تصمیم گیری شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه استاندارد مصرف آبهای تجدیدپذیر در جهان حدود ۴۰ درصد است، در حالی که در ایران بالای ۹۰ درصد منابع مصرف میشود و این یک فاجعه است، تصریح کرد: جای خالی مجموعههای متفکری که مسائل را به شکل عمیق و همهجانبه مورد بررسی قرار داده باشند، در همه عرصهها احساس میشود.
رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت چهاردهم اقبال به مجموعههای کارشناسی و اندیشه ورز بیشتر شده است، گفت: از دست دادن استقلال فکری به دلیل مسائل مالی یا گرفتار شدن در رویکردهای سیاسی و تلاش برای سفارش گرفتن، یکی از خطرهای جدی است که اندیشکدهها و جوامع فکری را تهدید میکند.
حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه ماحصل مجموعه تنظیمات نظام تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش کشور، تهی کردن نظام آموزشی از اندیشه است، خاطرنشان کرد: از سویی، شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی برای فعالیتهای درون مدارس تعیین تکلیف کرده، اما از سوی دیگر مدیران کل گرفتار دغدغههای روزمره و جاری هستند و نه مسائل مهمی مثل بررسی هدف از آموزش و تحقق این اهداف.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه رئیس جمهور اعتقاد دارد که مهمترین و اساسیترین مسئله کشور اصلاح نظام آموزش و پرورش است، اظهار داشت: آقای پزشکیان به ارتقای کارکردهای کیفی و عملیاتی نظام تعلیم و تربیت و پرورش انسان تراز در این نظام اعتقاد دارد؛ از نظر وی، نقطه عزیمت، نیروی انسانی با انگیزه و توانمند است.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: کسی که سراغ دغدغههای بنیادی میرود، نگاهش معطوف به نتایج آنی نیست و این فرصت خوبی برای اقدامات و اصلاحات بنیادین است. یکی از دغدغههای جدی همه وزرای آموزش و پرورش آن بود که توجه رئیس دولت را به این نهاد جلب کنند، ولی اکنون دغدغه اول و اصلی آقای پزشکیان، اصلاح نظام آموزش و پرورش است.
حاجی میرزایی، ارتقای کیفی تربیت و تعلیم نیروی انسانی را از اولویتهای اصلی رئیس دولت چهاردهم بر شمرد و گفت: برنامه آقای پزشکیان برای این هدف دو رکن دارد؛ اول رفع کمبود فضاهای آموزشی و دوم ارتقای کیفی شیوهها و ساختار آموزشی. ارتقای کیفی تربیت نیروی انسانی رکن اصلی این برنامه است، اما نگاه ما صفر یا صدی نیست و همواره امکان اصلاح مسیر با توجه به نتایج کسب شده وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مطالب طرح شده در این نشست و با تاکید بر اینکه به شما اطمینان میدهم که حامل پیامهای شما به رأس نظام اجرایی و پیگیر شنیده شدن آنان خواهم بود، گفت: من نمایندگی شما را به عهده میگیرم تا اگر کاری در سطوح اجرایی باید انجام شود، آن را پیگیری کنم.
رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معتقدم وفاق یک امر مستحبی نیست، بلکه اگر وفاق نکنیم مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد، تصریح کرد: رفتن به سمت وفاق یک الزام قطعی است؛ سیاستگذاری و اقدام با رویکردهای گذشته و مبتنی بر اجبار منسوخ شده و باید با اتکا به ظرفیتهای جامعه مدنی و بخش خصوصی و همافزایی آنها با دولت کارها را پیش ببریم.
حاجی میرزایی، تاکید کرد: رمز پیشبرد برنامهها و پیشرفت اقدامات، وفاق و تفاهم است؛ آقای پزشکیان معتقد است که باید فقط بر دستاوردها متمرکز باشیم و با رصد اقدامات و میزان تحقق اهداف، مسیر را اصلاح یا تقویت کنیم. متأسفانه نظام اجرایی ما اقدام محور است و فقط بر اساس اجرای اقدامات، فارغ از درست یا غلط بودن و تحقق نتایج و دستاوردها پیش رفته است.