شهرستان خوشاب در خراسان رضوی با وجود موقعیت مهم خود در مسیر ترانزیت آسیای میانه، از وضعیت نامناسب در محورهای ارتباطی رنج میبرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، شهرستان خوشاب یکی از نقاط کلیدی در خراسان رضوی است که به خاطر موقعیت خاصش در مسیر ترانزیت آسیای میانه و ارتباط با شهرستانهای فیروزه، نیشابور، قوچان، سبزوار، جوین و خراسان شمالی اهمیت ویژهای دارد.
در حال حاضر جاده سبزوار به سلطان آباد به یک جاده ترانزیتی، استانی و کشوری تبدیل شده که روزانه بیش از ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه تریلی در این محور از کشورهای مختلف درحال رفت و آمد هستند و از یک طرف از طریق بردسکن به شهرهای بندری ایران و سیستان و بلوچستان و از طرف دیگر به گمرک لطفآباد و ترکیه وصل میشود.
کلنگی که یک سال بیشتر دوام نیاورد، پروژهای که تعطیل شد
با اینکه خوشاب در یک مسیر ارتباطی مهم قرار دارد، وضعیت جادههای آن چندان مناسب نیست و بیشتر راههای آن دو طرفه هستند. یکی از پروژههای مهم در این زمینه، ساخت باند دوم جاده سبزوار - خوشاب به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۵۱ کیلومتر آن در حوزه خوشاب قرار دارد.
محسنی ثانی، نخستین نماینده وقت، در سال ۹۰ کلنگ پروژه دو بانده را به زمین زد و قول داد که ۱۸ کیلومتر از این مسیر ظرف سه سال زیر بار ترافیک خواهد رفت. اما متأسفانه بعد از گذشت ۱۳ سال، همچنان هیچ حرکت چشمگیری در این زمینه مشاهده نمیشود
جاده سبزوار به سلطانآباد و قوچان کابوس رانندگان
دو طرفه بودن جاده خوشاب به سبزوار و قوچان، همراه با پیچهای خطرناک، عرض کم و آسفالت نامناسب، مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده و هر ساله حوادث متعددی در این مسیر رخ میدهد که منجر به جان باختن بسیاری از هموطنان میشود.
رانندگی در مسیر سبزوار به سلطانآباد و قوچان برای بسیاری از رانندگان به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است. برخی از رانندگان بدون توجه به عرض کم جاده، با سبقت گرفتن از پشت خودروهای سنگین، خطر تصادف را در این جاده پرپیچ و خم افزایش میدهند.
رضا نورآبادی، یکی از رانندگانی که در مسیر سلطانآباد به سبزوار دچار سانحه شده، میگوید: نه تنها تمام سرمایه زندگیام را برای پرداخت دیه مسافر اضافی و هزینههای تصادف از دست دادم، بلکه بعد از چند سال هنوز در حال پرداخت اقساط خودرویی هستم که قسطی خریده بودم و حالا دیگر وجود ندارد.
تقی اطهریجو، یکی از والدین قربانیان حوادث تلخ این جاده، تصریح میکند: دو فرزند و نوهام را در این جاده مرگ از دست دادم. این داغی است که هرگز فراموش نخواهم کرد. از رانندگی در این مسیر وحشت دارم و هر بار که در آنجا رانندگی میکنم، خاطرات تلخ آن به ذهنم میآید و ترس در دلم میافتد.
یک راننده ترکیهای که ده سال است در این مسیر ترانزیتی تردد میکند، از تجربیات بدش میگوید: دو ماه پیش یکی از همکارانم در این مسیر کشته شد و جنازهاش را به ترکیه بردیم. عرض کم جاده و موجهای آن باعث از دست دادن کنترل وسیله نقلیه میشود و در نتیجه تصادف رخ میدهد. او ادامه میدهد: روزانه حدود ۷۰۰ کامیون از ترکیه از این مسیر عبور میکنند و تاکنون کشتهها و زخمیهای زیادی را از دست دادهایم.
آیا باید منتظر قربانیان بیشتری باشیم؟
حجتالاسلام مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب، نیز در خطبههای نماز جمعه سلطانآباد از مسئولان استانی و کشوری خواست تا به وضعیت این جاده رسیدگی کنند. او به حوادث تلخی که در این جاده رخ داده اشاره کرد، از جمله کشته شدن سه نفر از یک خانواده در تصادف پراید با تریلی و همچنین واژگونی خودروی مسافران قوچانی که جنازه راننده بعد از سه روز تلاش امدادرسانان پیدا شد.
امام جمعه خوشاب به مسئولان گفت: متأسفانه تخصیص اعتبارات بعد از وقوع حوادث و بر اساس تعداد کشتهها انجام میشود. او پرسید: وقتی میدانید جاده ایمنی ندارد و احتمال تصادف بالاست، چرا منتظر هستید چند نفر دیگر جان خود را از دست بدهند تا بعد از آن اقدام کنید و اعتبارات را اختصاص دهید؟
محور ترانزیتی خوشاب به قوچان کشش این حجم ترافیک ترانزیت را ندارد
سرهنگ گرمچی رئیس پلیس راه سبزوار، گفت: جاده سبزوار به سلطانآباد یک مسیر پر رفتوآمد است که کارمندان ادارات و مردم شهرستان خوشاب برای کارهای شخصی و اداری از آن استفاده میکنند، اما این جاده بینالمللی ظرفیت این همه وسیله نقلیه را ندارد و تنها برای رفتوآمد مردم سلطانآباد و مشکان کافی است.
او تأکید کرد که خطکشی، نصب تابلو و دستاندازها برای کاهش حوادث مفید است، اما هنوز کار خاصی برای بهبود این جاده انجام نشده است. اصلاح هندسی پیچها، تعریض و دو بانده کردن جاده باید هر چه سریعتر انجام شود، زیرا این جاده دیگر ظرفیت ترافیک را ندارد.
سرهنگ گرمچی اشاره کرد که در ۸۵ درصد حوادث این مسیر، رانندگان غیربومی و ناآشنا به جاده هستند. او پیشنهاد داد که این مسیر باید یکطرفه شود و تعریض جاده و احداث سرعتگاهها به عنوان راهکارهای کوتاهمدت برای جلوگیری از حوادث در نظر گرفته شود، در حالی که در بلندمدت باید دو بانده کردن این مسیر انجام شود.
۱۳ سال انتظار برای بزرگراه سبزوار-خوشاب-قوچان: پروژهای حیاتی در دست پیگیری
محمود شم آبادی درباره محور ترانزیتی سبزوار-خوشاب و قوچان گفت: این پروژه ۱۳ سال است که معطل مانده و قرار است به بزرگراه سراسری دوغارون - درگز متصل شود. این مسیر یکی از راههای تردد تریلیهای ترانزیتی از کشورهای آسیای میانه است.
فرماندار خوشاب افزود: دو بانده کردن جاده سبزوار-خوشاب در ردیف اعتبار ماده ۲۳ قرار دارد و برای اخذ اعتبار ملی، ماده ۲۳ در اولویت است. این پروژه برای آبروی نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد و مسئولان غرب خراسان رضوی بر پیگیری آن تأکید دارند.
او همچنین به دیدار اخیر با وزیر راه اشاره کرد و گفت: امیدواریم با پیگیریهای مستمر، این پروژه پس از ۱۳ سال تکمیل شود. شم آبادی تأکید کرد که تکمیل دو بانده شدن این مسیر یک مطالبه ملی است و با استقرار پلیس نامحسوس در این محور، آمار تصادفات کاهش خواهد یافت.
سخن آخر:
جاده ترانزیتی خوشاب به قوچان و سبزوار، مسیری ۱۳۰ کیلومتری است که به طور متوسط ماهیانه دو نفر جان خود را در آن از دست میدهند. این جاده تبدیل به وعدههای سیاسی شده و خانوادههای منطقه باید طعم تلخ مرگ عزیزانشان را بچشند.
تاریخ تکمیل این جاده به دیروز و امروز محدود نمیشود؛ سالها پیش و در دولت نهم، اولین مصوبه برای دوبانده کردن این محور ترانزیتی صادر شد، اما ساخت آن هنوز ادامه دارد. دولتهای مختلف به بهانه نداشتن ردیف ملی، از ساخت آن سر باز زدند اما این مسیر همچنان جان عزیزان را در منطقه میگیرد. این جاده همیشه یکی از مطالبات مردم محلی و افرادی بوده که از این مسیر تردد دارند و آنها با شدت و ضعفهای مختلفی پیگیر تکمیل آن بودهاند.
در نهایت، هیچ شکی نیست که دولتها مسئولیت تکمیل این جاده را دارند و باید هر چه سریعتر و به هر روشی که میدانند، آن را به پایان برسانند.
خبرنگار: علی فلاحی
سردبیر: محسن هدایتی فر