شهردار کلانشهر تبریز گفت: برای جا به جایی روزانه ۴۰۰ هزار مسافر در شهر با قطار شهری برنامه ریزی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، یعقوب هوشیار اظهار کرد: استفاده از دادههای شهری برای مدیریت تبریز از ابتدای تابستان سال آینده آغاز میشود افزود: ما در این دوره خط یک را تمام کردهایم که ۱۸ کیلومتر است که از جنوب شرق تبریز شروع میشود و به جنوب غرب تبریز خاتمه مییابد. ۱۸ ایستگاه داریم که اینها را به صورت روزشمار، یعنی ما ایستگاهها را روزشمار انجام دادیم، شاید تنها کلان شهری است که طرحها را با روزشمار آغاز کرد و با دعای مردم توانستیم به موقع اینها را انجام بدهیم. برای خط یک را خیلی مشکلاتی وجود داشت که ما تکمیل اش کردیم.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ فاز اول خط ۲ مترو را هم تمام کنیم. حفاری TBM شرقی هم تا خرداد تمام میشود و موضوع فاینانس هم حل کردهایم، ۴۲۰ میلیون یورو با طرف چینی نهایی شد که این هم بیاید فرآیند تکمیل خط دو را تسهیل میکند. البته از خط سه هم غافل نشدهایم، در خط سه ما ۲ TBM را که دمونتاژ شده بود را مونتاژ کردیم، تعمیر کردهایم و در همین ایام بهمن ماه بحث حفاری خط سه را به طول ۹ کیلومتر آغاز خواهیم کرد. زمانی که کار را شروع کردیم، ۱۵ هزار مسافرگیری در مترو داشتیم، الان به ۱۰۰ هزار نفر ارتقاء پیدا کرده است و با مشوقهایی که میدهیم، افزایش پیدا میکند. امیدواریم خط دو هم تکمیل شد، این عدد به عدد ۴۰۰ هزار نفر برسد.
هوشیار گفت: ما در خود شهر تبریز از سال ۹۱ تا ۴۰۱ کل اتوبوسی که به ناوگان اضافه شده است، ۵۱ دستگاه بوده است، یعنی سالی ۵ دستگاه. درحالی که در ۳۰ ماه گذشته ما ۴۸۰ اتوبوس را قرارداد بستهایم و ۲۳۰ اتوبوس وارد ناوگان ما شده است.
وی ادامه داد: این به نسبت در شهرهای دیگر مثل تهران و مشهد و اصفهان اتفاق افتاده کاملاً ملموس است و این باعث شده است عمر ناوگان اتوبوسی ما که قبلاً بالای ۱۳ سال بوده است، الان روی ۷ سال آمده است و برنامهای که به شورای محترم داده بودیم، روی ۶۰۰ دستگاه بود که وارد ناوگان کنیم که بخشی از این را حل کنیم.
شهردار تبریز گفت: هوشمندسازی شهری، کلیدواژهای است که ما اگر بخواهیم ترافیک را حل کنیم و بخواهیم آلودگی هوا را حل کنیم، باید به سمت هوشمندسازی برویم. بدون هوشمندسازی هرچقدر بخواهیم اتوبوس به شهر تحمیل کنیم، مشکلی حل نمی شود چون در سال ۱۴۰۰ تعداد خودرویی که در تبریز تردد میکرد، ۴۲۰ هزار خودرو بود. الان در سال ۱۴۰۳ خودرویی که در تبریز تردد میکند، ۸۲۰ هزار است. ما به نسبت سرانه کشوری که نسبت سرانه یک به سه در خودرو است، در تبریز یک به دو است.
هوشیار خاطرنشان کرد: شهر تبریز یک میلیون و ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۸۰۰ هزار خودرو تردد میکند. یکی از شاخصهایی که در کلان شهرها میشود روی آن کار کرد، بحث دوربینها است. زمانی که ما شهرداری تبریز را گرفتیم در رتبه ۱۸ کشوری بودیم با ۲۸ دوربین، الان برنامه ریزی کردهایم برای ۲ هزار دوربین که در سال گذشته ۵۰۰ دوربین را نصب کردهایم، تقریباً رتبه ۳ کشوری را به لحاظ سرانه شدیم. امسال ۷۰۰ دوربین را نصب کردیم و درحال نصب است، رتبه یک کشوری میشویم و برای سال بعد هم ۸۰۰ دوربین قرار است نصب شود.