خطای استراتژیک فرانسه در از دست دادن بازار خودرو ایران
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران: فرانسه به خاطر خطای استراتژیک در همکاری با صنایع خودرسازی کشورمان، بازار خودرو ایران را از دست داد.
مهدی ابوطالبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه سهم شرکت های فرانسوی از تولیدات صنایع خودروسازی ایران در مقطعی بیش از 40 درصد بود ، افزود: بد اخلاقی های مسئولان سیاسی فرانسه بر روی همکاری های صنعتی به ویژه خودرویی دو کشور تاثیر گذاشت و این سهم اکنون به کمتر از 25 درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه فرانسه بازنده اصلی در همکاری های خودرویی بود ، گفت : فرانسه بازاری را که با زحمت بدست اورده بود به راحتی از دست داد و اینکه چگونه و با چه شتابی می تواند خطای خود را جبران کند به مذاکرات هیات تجاری و صنعتی فرانسه بستگی دارد.
ابوطالبی حضور رئیس انجمن خودروسازان فرانسه را در این هیئت نشانه اهمیت صنعت خودرو برای این کشور دانست و افزود : رنو فرانسه برخلاف پژو که تحت تاثیر القائات سیاسی همکاری های خود را از یک مقطعی قطع کرد ، به همکاری های خود با شتاب کمتری ادامه داد که می تواند جبران گذشته را برای رنو آسان تر کند.
وی با بیان اینکه افکار عمومی مردم ایران نسبت به عملکرد پژو منفی شد ، گفت : پژو با قطع همکاری علاوه بر بازار 70 میلیون نفری ایران ، بازار350 میلیون نفری منطقه را هم با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی ایران که از نظر فرانسوی ها مخفی نیست ، از دست داده است.
میر ابوطالبی به بداخلاقی ها و قطع همکاری خودروسازان فرانسوی با ایران اشاره کرد و افزود : هیئت فرانسوی در این سفر می بیند که ملت ما زنده است ، اگر پژو در بازار کم شده است اما انواع و اقسام خودرو از کشور های مختلف در بازار ایران وجود دارد و می بیند که ما متوقف و بخاطر همکاری نکردن انها دچار خفگی نشدیم.
وی با بیان اینکه مردم ما با بد و خوب ساختند و ما زندگی خودمان را می کنیم ، گفت : فرانسوی ها می بینند که بازارشان را در ایران از دست دادند ، حالا ماشین اروپایی سوار نشوند ماشین کره ای و ژاپنی و چینی سوار می شوند و زندگی ما متوقف نشده است.
میرابوطالبی افزود : اگر انها می خواهند در این بازار باشند باید بگونه ای دیگر نگاه کنند و سیاسیون خود را متقاعد سازند که بحث های اقتصادی را از بحث های سیاسی جدا کنند.
وی با بیان اینکه چندسالی است مسئولان غربی بخاطر بی درایتی هرجا که کم می اورند دستشان را روی شانه اقتصاد می گذارند ، گفت : انها می خواهند با اقتصاد ، بی درایتی سیاسی خود را جبران کنند و این سفر خیلی از واقعیت ها را برای مسئولان اقتصادی فرانسه روشن خواهد کرد.
میر ابوطالبی به فرصت ها و زمینه های همکاری شرکت های فرانسوی اشاره کرد و افزود : در بخش حمل و نقل سابقه همکاری طولانی و گسترده با شرکت های فرانسوی داریم که می تواند بازنگری شود، ضمن اینکه در بخش انرژی اعم از نیروگاهی و برق همچنین همکاری های نفتی و گازی و نیز در صنعت اب و پتروشیمی فرصت هایی وجود دارد.