وزیر آموزش و پرورش گفت: خودتان را برای آموزش و پرورش حساس کنید ، برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از تمام ظرفیتهای خود و نیروهایتان استفاده کنید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با حضور کاظمی وزیر آموزش و پرورش ، پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دیگر مسئولان با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
در این نشست ، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی گفت: توانمندسازی مربیان تربیتبدنی و معاونان پرورشی ۳۲ منطقه هدف طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی «طرح حیات» را در اردوگاه باهنر داریم. انشاءالله امسال ۳۲ منطقه بهطور ویژه مورد برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قرار خواهند گرفت.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به هدف طرح «حیات» اشاره کرد و افزود: این طرح در راستای ارتقای مهارتهای برنامهریزی فعالیتهای تربیتی با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.مدرسه تراز سند تحول داشته باشیم.
در ادامه این نشست که نمایندگان ۳۲ استان حضور داشتند ، وزیر آموزش و پرورش ابراز نارضایتی کرد که ابلاغ ها کم اثر هستند و به آسیب های اجتماعی بی توجه هستیم ، ما سند می نویسم اما از اجرا خبری نیست و شکاف بین مدرسه و اجرای سند و ابلاغ ها بسیار فاصله وجود دارد.
کاظمی گفت: آمارها بی ارتباط با کار ما است ، فرقی بین ستاد و مناطق وجود ندارد ، باید درک عمیقی به موضوع پیدا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: موفقیت و سعادت، در سلامت انسان است. اگر ما سلامت روحی و جسمی دانشآموزان را تضمین نکنیم، علم هیچ ارزشی ندارد. چرا که مقدمه تحصیل و علم و اثربخشی آن در گرو جسم و روح سالم است.
کاظمی ادامه داد: دامنه تابآوری دانشآموزان پایین آماده است، پس باید ملاحظه آنها را داشت و برخورد متناسب با روحیات آنها را داشته باشیم تا بهدلیل برخورد نادرست، آسیبی به آنها نرسد.
وی افزود: خودتان را برای آموزش و پرورش حساس کنید، برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از تمام ظرفیتهای خود و نیروهایتان استفاده کنید.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: موضوع آسیبهای اجتماعی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری چندین جلسه در این راستا برگزار و و راهبرد تعریف کردند.
کاظمی ادامه داد: مقام معظم رهبری مهمترین مسأله و مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند را آسیبهای اجتماعی بیان کردند، چرا که آسیبهای اجتماعی، هویت ملی و دینی ما را هدف قرار داده است و هویت را از جوانان ما سلب میکند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: مهمترین دغدغه یک مسئول باید آسیبهای اجتماعی باشد و ما باید به این قضیه ولایی نگاه کنیم و انقلابی و در مسیر رضایت خداوند کار کنیم که کار روی کیفیتبخشی نیز از این دست مسائل است.
کاظمی به راهحلهای کاهش آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: همافزایی و مشارکت همگان در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بسیار موثر است، چراکه موضوع تربیت، موضوع همه و رویکرد اول ما است.
وزیر آموزش و پرورش درباره سامانه «نماد» گفت: سامانه نماد ابر سامانه هوشمند آسیبهای اجتماعی در کشور است. یک سامانهای با ظرفیت فوقالعاده و قدرتهای اجرایی بالا و من از شما تقاضا دارم که اولویت خود را آشنایی با این سامانه بگذارید. معلمان مهمترین نقش را در کاهش آسیبهای اجتماعی دارند، پس ابتدا آنها باید با این سامانه آشنا و از آن استفاده کنند. کاربران اصلی نماد معلمان و اولیا هستند.
وی افزود: در بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، عملیاتی کار کنید و برنامههای عملیاتی داشته باشید. از دانشآموزان بهویژه همیار مشاوران استفاده کنید. ما میخواهیم که مناطق پوشش کاملی داشته باشند.
کاظمی همچنین گفت: تحلیل دقیق مسائل، آشنایی با ابزار پیشگیری از آسیبهای اجتماعی(نماد)، برنامه اجرایی و عملیاتی، آموزش سواد رسانهای و برنامه بینهایت شو، از مواردی هستند که در این روند باید اجرا شوند.
وزیر آموزش و پرورش به اهمیت هویتبخشی به دانشآموزان اشاره کرد و افزود: نقشپذیری دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به دانشآموزان مسئولیت دهیم، آسیبهای اجتماعی به جد کاهش خواهد یافت چرا که هویتبخشی صورت میگیرد. پس تنها راه موفقیت هم نقشپذیری دانشآموزان میتواند باشد.