استاندار فارس گفت :با ساخت بزرگراه شیراز ـ اهواز مراودات تجاری استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و سایر استانها با کشور عراق گسترش می یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،حسینعلی امیری در جلسه مشترک استانداران فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با هوشنگ بازوند؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور که برای بررسی آخرین روند عملیات اجرایی بزرگراه شیراز ـ اهواز برگزار شد، گفت: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور یکی از مهمترین سازمانهای دولتی است که نقشی اساسی در توسعه کشور بر عهده دارد.
وی بیان کرد: مسیرهای ارتباطی از جمله اصلیترین و مهمترین زیرساختهای توسعه کشور هستند و بر همین اساس بهرهبرداری هرچه سریعتر از طرحهای خطوط راه، راه آهن و هوایی موجب رونق بیشتر در توسعه همه جانبه ملی و استانی خواهد شد.
نماینده عالی دولت چهاردهم در استان فارس، هدفگذاری نهایی طرح بزرگراه شیراز ـ اهواز را اتصال دو کشور همسایه ایران و عراق دانست و تأکید کرد: کشورعراق از کشورهای بازار هدف برای فروش محصولات مختلف تولیدی به ویژه تولیدات کشاورزی و باغی و ساختمانی استان فارس و همچنین درگاه ورودی کالاهای مورد نیاز کشور است که تکمیل و بهرهبرداری هر چه سریعتر بزرگراه شیراز ـ اهواز میتواند اقدام مهمی برای رونق بیشتر مراودات تجاری استانهای فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و حتی سایر استانها بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق باشد.
امیری یادآور شد: افزایش تردد ساکنین سه استان فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بخش قابل توجهی از تردد زائرین اربعین حسینی مربوط به مناطق و همسایگان شرقی کشور از مسیر بزرگراه شیراز ـ اهواز در سالهای اخیر، اهمیت تکمیل و بهرهبرداری هرچه سریعتر این طرح را دوچندان کرده است.
استاندار فارس در ادامه خواستار فعالسازی و تسریع در اجرای قطعه حدفاصل شیراز تا بهبهان از طرح بزرگراه شیراز ـ اهواز شد و گفت: تملک اراضی مسیر و همچنین تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرحها، اولویت و پیشنیاز برنامهریزی و اجرای هر طرح عمرانی است.
امیری استاندارفارس تردد روزانه میان این سه استان را افزون بر ۱۲۰ هزار وسیله نقلیه اعلام کرد و گفت: اولویت اول بخشهای باقیمانده در استان فارس، تملک اراضی و تامین اعتبار مورد نیاز برای احداث مسیرهای باقیمانده به ویژه شیراز تا بهبهان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این در دیدار گفت: با توجه به اهمیت بزرگراه شیراز-اهواز در حمل و نقل ملی و بینالمللی ظرف مدت یک ماه با تشکیل یک کمیته و تدوین برنامه زمانبندی تکمیل بخشهای باقیمانده این طرح و نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز طرح تسریع شود.
هوشنگ بازوند با تاکید بر اهمیت این بزرگراه حیاتی در جنوب غرب کشور اظهار داشت: برای تسریع در عملیات اجرایی این محور، کمیتهای تخصصی با حضور مسئولان استانی و مدیران شرکت ساخت و توسعه برای تدوین برنامه زمانبندی عملیاتی و تامین منابع مالی تشکیل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل شدن محور اهواز-شیراز را موجب اتصال سه استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد دانست و گفت: نظر به اهمیت ارتباط میان استانهای فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و لزوم تامین دسترسی سریع و ایمن بین این استانها، عملیات اجرایی چهار خطه کردن راههای اصلی میان شیراز تا اهواز به طول کلی ۵۴۰ کیلومتر در دستور کار این شرکت قرارگرفته است. از این میزان ۳۳۰ کیلومتر از آن در استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد، ۲۱۰ کیلومتر در محدوده استان خوزستان قرار دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ کیلومتر از این محور در استان فارس و ۵۵ کیلومتر در استان خوزستان باقی مانده است که نیازمند تدبیر مناسب برای رفع موانع و تسریع در عملیات اجرایی آن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تامین منابع نقدی مورد نیاز برای تملک اراضی مسیر طرح را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: برای تسریع در روند عملیات اجرایی باید از سایر روشهای تامین منابع مانند مولد سازی بهرهمند شویم که همکاری و همراهی مسئولان استانی در این راه موثر است.
بازوند در این نشست از تشکیل کمیتهای تخصصی با حضور مسئولان سه استان و مدیران شرکت ساخت و توسعه در حوزه راه و بزرگراه خبر داد و گفت: این کمیته ظرف مدت یک ماه تشکیل شود و با ارایه و تدوین برنامه زمانبندی، روشهای تامین منابع مورد نیاز و ...، روند عملیاتی شدن بخشهای باقیمانده از این محور را تسریع بخشد.