معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه از راه اندازی بازارچه مجازی برای حمایت از توانمند سازی دانشجویان خبرداد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به حضور دانشجویانی با علاقهمندیها، سلیقهها و توانمندیهای قابل توجه، اقدام به ایجاد این بازارچه در بستر فضای مجازی کرده است. دانشجویانی که تولیداتی دارند، میتوانند محصولات خود را در این سامانه به نمایش گذاشته و عموم مردم نیز امکان خرید از آن را دارند.
محسن داوری درباره راهاندازی این بازارچه مجازی با اشاره به حمایتهای دانشگاه از دانشجویان تولیدکننده اظهار داشت: مرحله اول حمایت، فراهم کردن بستری برای نمایش و فروش محصولات دانشجویان است. این محصولات شامل هنرهای تجسمی، صنایعدستی و سایر موارد ابتکاری هستند که قابلیت فروش دارند.
وی افزود: علاوه بر بازارچه مجازی، در واحدهای دانشگاهی نیز آییننامهای با عنوان بازارچه صنایع خلاق تدوین شده است. بر اساس این آییننامه، حداقل یک نمایشگاه در هر ترم برگزار میشود. در این نمایشگاهها، تمامی دانشجویان میتوانند محصولات تولیدی خود را به نمایش گذاشته و به دیگر دانشجویان و همکاران عرضه کنند. همچنین، کانونهای صنایع خلاق میتوانند عضوگیری کنند و دورههای آموزشی مرتبط با علایق دانشجویان برگزار کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه تأکید کرد: یکی از برنامههای توسعه بازارچه، راهاندازی کانونهای صنایع خلاق است. هدف از این اقدام، سوق دادن دانشجویان به سمت مهارتآموزی در کنار تحصیل است. در این بازارچهها علایق دانشجویان شناسایی شده و دورههای مهارتآموزی مرتبط با این علایق در کانونها برگزار میشود.
وی با اشاره به چالشهای اجرای این طرح گفت: به دلیل ماهیت ابتکاری این کار، معرفی و آشنا کردن دانشجویان با موضوع و ترغیب آنها به فعالیت در این بازارچه زمانبر بود. با این حال، شعار هر دانشجو، یک مهارت برای تشویق دانشجویان به فروش محصولات خود انتخاب شده است.
داوری از دانشجویان خواست تا به مهارتآموزی در کنار تحصیل اهمیت دهند و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بستر مناسبی را برای مهارتآموزی و کارآفرینی فراهم کرده است. دانشجویان میتوانند ضمن کسب لذت از تولید محصولات و مهارتآموزی، به درآمدزایی نیز برسند. توصیه من به دانشجویان این است که از این فرصتها برای رشد شخصی و حرفهای خود استفاده کنند.