مدیر عملیات شرکت پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد: از ۱۲۵ مییلون لیتر میانگین مصرف روزانه نفتگاز (گازوئیل) در کشور ۲۵ میلون لیتر آن قاچاق میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، نعمتالله نجفی، مدیر عملیات شرکت پخش فرآوردههای نفتی، امروز در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، بخش حمل و نقل را اصلیترین بستر قاچاق نفتگاز (گازوئیل) کشور معرفی کرد و گفت: درحال حاضر میانگین مصرف روزانه نفتگاز (گازوئیل) کشور ۱۲۵ میلیون لیتر است که از این میزان، ۲۵ میلیون لیتر آن قاچاق میشود که ۵۰ درصد آن از توسط بخش حملونقل اتفاق میافتد.
نجفی افزود: برای مثال، در سال ۱۳۹۹ در حوزه حمل و نقل، ۵۰۰ میلیون تن بار با میزان سوخت تخصیصی ۵۰ میلیون لیتر در روز جابهجا شده است که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۵۰۵ میلیون تن با ۵۷ میلیون لیتر سوخت تخصیصی رسید و طبق آمارها، در شش ماهه ابتدایی سال جاری نیز میزان سوخت تخصیصی به حملونقل باری کشور به میانگین ۶۴.۷ میلیون لیتر رسیده است، با توجه به این اعداد دیده میشود که تناسبی میان افزایش حملو نقل کشور و میزان سوخت اختصاص داده شده به این بخش وجود ندارد.
نجفی در ادامه با اشاره به قاچاق سوخت در بخش کشاورزی، گفت: طبق آمار وزات جهاد کشاورزی، در سالهای ۱۳۹۱ - ۱۳۹۲، برای ۱۲ میلیون هکتار سطح زیرکشت کشور دو میلیارد لیتر سوخت تخصیص داده شده است که این عدد در سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲، با وجود اینکه سطح زیرکشت سه درصد افزایش داشته است، اما میزان سوخت تخصیصی به این بخش با افزایش ۵۳ درصدی به ۳ هزار میلیارد لیتر رسیده.
روزانه سه میلیون لیتر در نیروگاهها سوخت قاچاق میشود
مدیر عملیات شرکت پخش فرآوردههای نفتی در ادامه نیروگاهها را یکی دیگر از بخشهایی معرفی کرد که قاچاق سوخت در آن اتفاق میافتد و گفت: سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت اصلا به مقصد نیروگاهها نمیرسد یا در برخی مواقع ممکن است نیروگاه به جای تخصیص سوخت برای تولید برق مورد نیاز شبکه، سوخت را برای برق رمزارزها مصرف کند.
وی تشریح کرد: روزانه حدود سه میلیون لیتر در نیروگاهها سوخت قاچاق میشود. نجفی از حوزه صنایع، معادن و اصناف به عنوان بخش دیگر سهیم در قاچاق سوخت معرفی کرد.
نجفی در پاسخ به چگونگی حمل و نقل این میزان سوخت قاچاق در کشور گفت: در حال حاضر شاهد پدیده مهاجرت کارتهای سوخت به سمت استانهای شرقی و جنوبی کشور هستیم به این معنی که در این استانها سوختگیری انجام میشود تا بتوان راحتتر حملونقل به خارج از کشور انجام شود، یکی از دیگر روشهای قاچاق نیز اینگونه است که از استانهای مختلف سوخت را به صورت مویرگی جمع میکنند و با وسیلههای مختلف قاچاق میشود.
مدیر عملیات شرکت پخش فرآوردههای نفتی هوشمندسازی را تنها راهکار قطع رویه قاچاق سوخت دانست و گفت: تا زمانی که دست نیروی انسانی در روند ثبت آمارهای تخصیص قطع نشود و تخصیص بهصورت هوشمند انجام نشود، این مشکل رفع نخواهد شد.