برگزاری اردوی بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور در استان خوزستان، زمینه را برای ورود به بازارهای صادراتی فراهم کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با حمایت سازمان همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی معاونت علمی ریاست جمهوری، زمینه حضور فعالان عرصه صادرات محصولات دانش بنیان برای ورود دستاوردهای ایرانساخت به بازارهای بینالمللی فراهم شد.
در نخستین روز این رویداد که با حضور بیش از ۵۰ نفر به صورت حضوری و ۲۵ شرکت از طریق بستر برخط برگزار شد، اقدامات، دستاوردها و حمایتها در مسیر بینالمللی شدن محصولات دانشبنیان، خلاق و فناور ارائه شد.
سید یحیی میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان به معرفی برنامهها و اقدامات پارک علم و فناوری استان پرداخت و ضمن اعلام ظرفیت بالای استان خوزستان، افزود: پارک در راستای قانون جهش صادرات در حال ایجاد مرکز انرژی و تلفیق آن با بخشهای صادراتی در بصره است و در خصوص آموزش در عراق و بازسازی هم فعالیتهایی را دنبال میکند.
همچنین برنامههای سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی در جهت توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان توسط هاجری معاون برنامه ریزی و توسعه این سازمان ارائه شد.
راضیه کهنسال، مدیر باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان نمونه رتبهبندی و ارزیابی آمادگی صادراتی شرکتها ERA را معرفی کرد و به تبیین ابزارهای حمایتی نوزدهگانه سازمان برای شرکتهای حاضر در این اردو پرداخت.
در این نشست موضوعاتی همچون تضامین در مناقصات و انجام تعهدات، ضرورت وجود سامانههایی برای معرفی موضوعات شرکتها در مقاصد صادراتی، راهنمایی در خصوص فروش محصول به دیگران، حمایتهای سازمان برای حضور در نمایشگاهها و اعزامها و توسعه بازارهای داخلی، تدوین مدل عارضهیابی شرکتها، شفافسازی فرآیندهای ارسال نمونه محصولات، شکلگیری تعاملات بیشتر با شرکتها و حمایتهای معاونت علمی از شرکتها در توسعه استانداردها و تدوین استانداردهای نانو مطرح شد.
مظفر ناصری، رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به تبیین اقدامات قبل، حین و پس از صادرات و تبیین موضوعات مختلف صادراتی همچون ارزش کالای صادراتی، تعهد ارزی، ارزش صادرات، درآمد حاصل از فروش، زنجیره ارزش صادراتی ایران، بایدها و نبایدهای صادراتی در ایران کارت بازرگانی و دیگر موضوعات پرداخت.
در این رویداد موضوعاتی همچون چرایی و چگونگی صادرات، رتبه بندی بازارهای هدف بین المللی، شناسایی عوامل کامیابی و ناکامی حیاتی، شاخصهای فنی و فناوری و شناخت بازارهای بینالمللی مطرح شد.
اردوهای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان در استانهای مختلف به صورت مستمر و با هدف توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان برگزار میشود.