معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق گزارشی که از بخش خصوصی و انجمنهای مربوطه دریافت کردیم، حدود ۱۰ هزار ماشین آلات فرسوده راهسازی و معدنی هنوز در معادن فعالیت میکنند.
سید محمد موسوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما درباره وضعیت ماشین آلات سنگین افزود: بحمد الله سیاست همزمان حمایت از تولیدات داخلی و اجازه واردات برای ماشین آلات با کیفیت و به روز خارجی موجب شده که فضای متعادلی را ما در صنعت شاهد باشیم.
وی گفت: درسالهای گذشته به طور مثال در سال ۱۴۰۰ , تعداد همه ماشین آلات وارداتی اعم از راه سازی و معدنی ۸۰ دستگاه بود و حدود ۷۳۰ دستگاه ماشین آلات نیز در داخل تولید میشد.
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت افزود: اکنون این روند رو به افزایش است، بطوریکه در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۵۰۰ دستگاه ماشین آلات در کشور تولید شده و هزار و 300 دستگاه ماشین آلات نیز همزمان واردات شده است.
وی گفت: در سال گذشته واردات ماشین آلات از ۸۰ میلیون دلار سال ۱۴۰۱، به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است، همزمان تولید ماشین الات راهسازی و معدنی داخلی نیز در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۵۰۰ دستگاه رسیده است.
موسوی با بیان اینکه در این خصوص روند رو به رشدی را داریم افزود: البته کار تولید کنندگان داخلی سخت است، باید بتوانند با رقبای خارجی با کیفیت رقابت کنند.
وی درباره اینکه تولید داخلی ماشین آلات جوابگوی نیازهای داخلی است یا خیر؟ گفت: سیاست حمایت همزمان از تولید کنندههای داخلی و اجازه واردات برای ماشین آلات خوب و با کیفیت، بازار را به تعادل میرساند.
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت درباره تعداد ماشین آلات فرسودهای که نیاز به نوسازی دارند؟ نیز افزود: افزود: با توجه به گزارشی که بخش خصوصی و انجمنهای مربوطه ارائه کردند حدود ۱۰ هزار ماشین آلات فرسوده راهسازی و معدنی هنوز در معادن فعالیت می کنند: البته این موضوع به تامین منابع مالی بر میگردد؛ یعنی به دلیل اینکه سقفی برای تولید داخل و واردات وجود ندارد و ما ماشین آلات راه سازی و معدنی را پایهای برای رشد تولید معادن میدانیم و از تولید و واردات آن استقبال میکنیم.
وی گفت: امیدوارم با تزریق منابع مالی بتوانیم شاهد رشد کمی این حوزه باشیم.
موسوی درباره اینکه اکنون مجوز واردات وجود دارد؟ افزود: بله همچنان مجوز واردات برای نوسازی ماشین آلات وجود دارد.