مجله تخصصی صحنه در حوزه تئاتر دوباره متولد شد، انتشار این مجله تخصصی میتواند موجب رونق دوباره تئاتر شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رویکرد این مجله در دوره جدید تمرکز بر تئاتر ایران و نقد و تحلیل آن است.
آقای نصرالله قادری نویسنده و کارگردان و منتقد تئاتر و سردبیرنشریه صحنه با حضور در استودیو شبکه خبر درباره رویکرد جدید این نشریه گفت: این مجله ادامه خط مجله سورهای است که زمان شهید آوینی منتشر میشدهمان موقع هم دو تا ویژه نامه تئاتر داشتیم که تنها سرمقاله تئاتری شهید آوینی در همین مجله منتشر میشد و این مجله ادامه همان خط را میرود با دیدگاهی که دارد و در سطح وسیع تری و با دو نسل گذشته ونسل جدید که عمدتا دانشجویان رشته تئاتر هستند مجله را منتشر میکنند.
قادری افزود: متاسفانه آنچه که در تئاتر ایران وجود داشته هنوز هم هست، تعداد زیادی از هنرمندان حقیقی تئاتر نادیده گرفته شدند یا به محاق برده شدند، عمده نگاه ما این کسانی هستند که تاثیر به سزایی در تئاتر ما داشتند مثل دورههای قبل که شاهین سرکیسیان را مطرح کردیم که اینهاشناخته شوند، تاریخ تئاتر ایران شناخته شود و ما با نگاه نقد به این قضیه نگاه میکنیم که از کجا شروع کردیم تا کجا آمدیم و به کجا خواهیم رسید.
وی در باره حوزه تئاتر جهان گفت: عمدتا ما با نویسندگانی روبرو هستیم که در روز مینویسند و با مسائل روز جهانی روبرو هستند، چون بدون تعامل با آن طرف ما پیشرفتی نخواهیم داشت.
سردبیر نشریه صحنه درباره پیش بینی برای شمارههای ۲ یا ۳ این نشریه گفت:شماره ۲ به لحاظ کمیت شماره صفحاتش بیشتر است و تنوع مطالب آن هم بیشتر است و هر شمارهای که ما پیشتر برویم قطعا تلاش میکنیم که به لحاظ کیفیت و کمیت آن را بالاتر ببریم و تا اینجا ما الان ۴ شماره را بستیم و آماده داریم و برای آن طرف سال کار میکنیم.
وی درباره انتشار حدودی شمارههای اینده این مجله گفت: شماره بعدی مااحتمالا تا ۱۵ روز دیگر منتشر میشود، چون یک مقدار ما عقب هستیم قرار بود که خیلی زودتر از این شروع شود، شماره سوم ما در بهمن ماه و شماره ۴ ما، چون اسفند و فروردین هست در اسفند منتشر میشود.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: از سال آینده قرار است که این نشریه به شکل ماهنامه منتشر شود و مثل روال قبلی خودش به صورت ماهنامه منتشر شود.
وی درباره سهم تالیف و سهم ترجمه در این مجله گفت: عمدتا در جهان تئاتر ما نهضت ترجمه حاکمیت دارد و سعی میکنند که مولفین را نادیده بگیرند و میگویند، چون تئاتر برای غرب هست ما حق تالیف نداریم ولی ما در این مجله کاملا نگاه تالیفی داریم ولی از بخش ترجمه هم غافل نیستیم.
قادری درباره توزیع و تیراژ این نشریه گفت: پخش نشریه در دست حوزه هنری است، عمدتا برای شهرستانها ارسال میشود، برای دفاتر حوزه هنری، برای کتابخانه ها برای دانشگاهها برای کتابخانههای دانشگاهها و برای مراکز علمی فرهنگی ارسال میشود، اما برای دکههای مطبوعات و فروش تک شمارهای فعلا نداریم.
وی درباره مطلب خوب تئاتری هم توضیح داد:اولا که باید تفاوت بین تئاتر و نمایش را شناخت و دوم در مقطع زمان و مکانی که داریم زندگی میکنیم آن را بشناسیم و بفهمیم، از پرو پاگاندا دوری کنیم، چون تئاتر اساسش بر تعقل است و بر محور دیالوگ باید پیش رفت.
قادری ادامه داد: بخشی در مجله بخش «میز نقد» است که نقد حضوری در آن داریم، نقد نمایشهایی که روی صحنه هست، نقد کتابهایی که منتشر میشود و بخش نقد ما به نسبت بخشهای دیگر بخش پر باری است.
سردبیر نشریه صحنه افزود: توجه و رویکرد ما به نسل جدید است و اینها کسانی هستند که سالها با من کار کردند و عمدتا تحصیل کرده دانشگاه هستند و با همان رویکردی که شهید آوینی داشت؛ این که آدمها را کشف کنیم، چون دائما قرار نیست که ما باشیم ولی نسل آینده در قلم زدن باید بتوانند به پای نسل گذشته خودشان برسند.
وی ادامه داد: امکان این که نشریه در فضای مجازی هم منتشر شود هست ولی این که کاملا به شکل مجازی منتشر شود این یکی از چیزهایی است که مطرح کردند در ایران ولی متاسفانه نتیجهای نداشته و خیلی به طرف آن نخواهند رفت، در دنیا هم مجلات معتبر تئاتری همه نشریاتی هستند که همچنان به شکل کاغذی منتشر میشوند.
قادری در پایان درباره استناد دانشجویان به این نشریه در باب پروژه تحقیقی یا پایان نامه گفت: قاعدهای وزارت علوم دارد که با آن قاعده معتبرترین مجله تئاتر ما اگر شما آنجا مقالهای چاپ کنید در وزارت آموزش عالی امتیازی ندارد، از آن ساحت، چون این فصلنامه نیست این که چکیده داشته باشین، نتیجه داشته باشین، کلید واژه داشته باشین، اما تمام مطالب آن بر اساس تکنیک و فن و علم است و پروپاگاندا و شعاری نیست و زمان که بگذرد مثل دوره قبل اگر به پایان نامهها نگاه کنند میبینند که چقدر به مجله صحنه رفرنس داده شده است.