در یک ماه گذشته هر هفته سه رام قطار باری در مسیر راه آهن خواف - هرات تردد کرد.
مصطفی رضایی افزود: در ایستگاه روزنک از مسیر خط ریلی خواف - هرات روزانه ۲ هزار تن ورودی و ۲ هزار تن خروجی سیمان انجام میگیرد، محل تخلیه و بارگیری در این ایستگاه فراهم است و تضمین میدهیم که هیچ خواب باری بوجود نیاید.
وی گفت: ۳۰ واگن در ایستگاه خواف منتظر جذب بار و ایمنی در مسیر خط ریلی خواف - هرات تامین است و ترافیک وجود ندارد، اگر قرار است این کنسرسیوم تامین کننده واگن برای تاجران باشد، هیچ مشکلی در تامین آن نیست و به تعداد کافی برای تاجران تامین میشود.
مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان افزود: افغانستان در سال گذشته مصوب کرد که تمام خطوط ریلی استاندارد باشد، از این اقدام هوشمندانه افغانستان باید تشکر کرد که خود را حلقه وصل بین ایران و چین و اروپا قرار داد و این اتفاق بالاترین سودش متوجه ملت افغانستان و دوم برای فعالانی است که در این حوزه کار میکنند.
وی گفت: اکنون احداث راه آهن مزار شریف - هرات و هرات - زرنج و قندهار همزمان با اتصال ریلی چابهار به «میلک» در حال انجام است که یک حلقه ریلی فوق العاده مناسبی را بوجود میآورد، بویژه حلقهای را که از زرنج به میلک و چابهار و وصل و سپس از مسیر سرخس به ترکمنستان و ازبکستان و در نهایت تاجیکستان وصل میشود.
او افزود: ۲ خط ریلی چابهار - سرخس و خواف - هرات دو خط ریلی موازی هستند که دو کشور را به لحاظ رقابتهای اقتصادی و سیاسی - اجتماعی متصل میکند، تمرکز این کنسرسیوم روی متناسب سازی تعرفه حمل بار از خواف به ایستگاه روزنک است که اگر این مسیر توجیه اقتصادی برای بازرگان پیدا کند، بقیه مسیر نیز توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.