مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در هفت ماهه امسال مراجعه خودروهای سبک و سنگین برای دریافت معاینه فنی حدود ۹ درصد کاهش داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدمهدی میرزایی قمی در جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گزارش عملکرد ۷ ماهه ستاد معاینه فنی خودروهای تهران را ارائه داد و گفت:شمار معاینه فنی سال گذشته ۹۲ هزار تومان بود و پس از حدود دو سال این نرخ پس از طی مراحل قانونی به ۲۶۵ هزار تومان رسید.
وی با اشاره به اینکه اکنون ۸ مرکز معاینه فنی ثابت متعلق به شهرداری، ۹ مرکز متعلق بخش خصوصی، ۱۵ مرکز سیار، ۳ مرکز معاینه فنی سنگین و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت وجود دارد افزود:در هفت ماهه امسال حدود ۹ درصد کاهش مراجعات در مجموع بخش خودروهای سبک و سنگین داشته ایم.
آقای میرزایی قمی بیشترین میزان مردودی خودروها را مربوط به عیوب ظاهری و خروج گازهای آلاینده دانست و افزود: اگر سن معافیت معاینه با دوره گارانتی خودرو انطباق داشته باشد خودروساز باید جوابگوی مشکلات باشد و به نحوی کاهش سن معافیت معاینه فنی در راستای حمایت از مصرف کنندگان است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره معاینه فنی موتورسیکلتها گفت: پلیس معتقد است که ۴ میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد و بالغ بر ۳ میلیون موتور سیکلت مشمول معاینه فنی هستند، اما سال گذشته تنها ۸۲۳ موتور برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق رویههای جاری هرخورویی که قرار باشد در تهران معاینه فنی بگیرد باید عوارض خود را پرداخت کند، اما در شهرهای دیگر به این گونه نیست و این یک اشکال است که منجر به کاهش مراجعات شده و شهرداری باید بررسی کند که اگر این شرط را بردارد تبعات آن چه خواهد بود و در صورت لزوم این شرط حذف شود. همچنین در گذشته دوربینهای مخصوص خودروهای فاقد معاینه فنی را ثبت میکرد، اما دادههای دوربینها اکنون مبادله نشده و اعمال قانونی صورت نمیگیرد. وی ادامه داد: باید ستاد معاینه فنی گزارش نقصها و ایرادت خودروهای داخلی و وارداتی را حتی در دوران معافیت از معاینه فنی و در صورت لزوم در دوره گارانتی احصاء تا مشخص شود هر خودرویی چه مشکلات دارد و همه بدانند که خودروسازان خودروها را با چه مشکلات احتمالی میفروشند.
آقای تشکری هاشمی با اشاره به ساخت ساختمان و خطوط جدید معاینه فنی گفت: اگر احساس میکنید تقاضا انقدر زیاد نیست بجای هزینه برای ساخت خطوط جدید، انرژی خود را صرف بررسی و تحلیل دادهها کنید، مثلا چرا فقط ۱۵ درصد تاکسیها از مراکز معاینه فنی تهران مجوز میگیرند، چرا شهروندان برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف میروند و چرا ثبت تخلف جدی گرفته نمیشود. وی گفت:۵۰ در صد ظرفیت خطوط معاینه فنی خالی است باید از تاکسیرانی، پسماند، فاوا، بخواهید که همراه و کمک کننده ستاد باشند. ماموریتهای تحقیقاتی سازمان به اندازه معاینه فنی اهمیت دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به معاینه فنی موتور سیکلت گفت: هنوز هیچ آماری از موتورهای فعال شهر تهران وجود ندارد و با گمانه زنیها گفتهاند که ۳۰۰ هزار موتور در منطقه بازار تهران فعالیت دارند لذا باید این بحث در جلسه ستاد ساماندهی بررسی شود.
تشکری هاشمی بیان کرد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل موتورسیکلتها به برقی بودجه گذاشتیم، اما این ردیف مورد توجه قرار نگرفت، ما اقدامات لازم را انجام نمیدهیم آنگاه برای معاینه فنی موتوریهایی که استاندارهای لازم را ندارند هزینه بسیار میکنیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر موتورها برقی شدند آنگاه میتوانیم بگوییم که مشکلات این بخش به خصوص در بحث آلودگی هوا کنترل شده است.
وی افزود: آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد تاکسیهای فرسوده در شهر درحال تردد هستند و همین خودرویی که مسافر سوار میکند قابلیت دریافت معاینه فنی ندارد.