سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از تصویب ۵ پیشنهاد کارآمد کمیسیون آموزش به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان عظیمی راد در تشریح دستور کار امروز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: در نشست امروز بررسی نحوه تاثیر قطعی معدل دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سنجش و پذیرش دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رئیس جمهور به کمیسیون آموزش مبنی بر اظهار نظر این کمیسیون تخصصی برای انجام اصلاحات مصوبه جنجالی تاثیر قطعی معدل در کنکور، افزود: در نشست امروز مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گزارشی را از حیث عدالت آموزشی ارائه دادند، اختلاف نمرات درسی و معدل دانش آموزان گویای این ناعدالتی بود که مصوبه جنجالی تاثیر قطعی معدل در کنکور به این مسئله دامن زده است و نمونه بارز آن را در خروجی مدارس سمپاد، تیزهوشان و مدارس دولتی و عشایر به وضوح میتوان دید.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاثیر قطعی معدل در کنکور میتواند مصوبه بسیار مناسبی باشد، ادامه داد: عدم زیرساختهای لازم برای اجرای مصوبه جنجالی کنکور منجر شده تاکنون نکات مثبت آن دیده نشود؛ ایجاد استرس، رواج تقلب، مهاجرتهای زودهنگام از کشور، اختلاف نمرات در تصحیح اوراق امتحانی، نمره محوری به جای مهارت محوری، استعداد کشی، رشد مافیای کنکور و آزمون نهایی، بی توجهی به تراز نمرات و.... از جمله چالشهای ایجاد شده اجرای مصوبه جنجالی کنکور بوده است که در نشست امروز به صورت ویژه به آن پرداخته شد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اراده شورای عالی انقلاب فرهنگی در اصلاح ایرادات مصوبه یاد شده، ادامه داد: با توجه به خروجی اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور تحلیل نشست کمیسیون این بود که مصوبه یاد شده با توجه به نبود زیرساختها، خروجی مناسبی نداشته است.
عظیمی راد گفت: با توجه به پیشنهاد دکتر پزشکیان مبنی بر ارائه نظر کمیسیون آموزش در این خصوص، مقرر شد اعضای کمیسیون آموزش نظر مشورتی و تخصصی خود را در مورد این مصوبه جنجالی اعلام کنند و پیشنهاد کمیسیون به شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند بند مبنی بر تاثیر معدل برای پایه دوازدهم از سال ۱۴۰۵ از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یابد، معدل در پایه یازدهم اثر مثبت و در پایه دهم هرچند که آزمونهای نهایی دارد بدون تاثیر باشد، بود. همچنین در نشست امروز قرار شد فرصت ترمیم معدل، حداقل دو بار برای کنکور سال ۱۴۰۴ و در سالهای بعد آن نیز ترتیب اثر داده شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم یادآور شد: اصلاح سهمیههای مناطق محروم در کنکور از دیگر پیشنهادات کمیسیون به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که نقطه قوتی برای مناطق محروم محسوب میشود. همچنین پیشنهاد شد با توجه به قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال ۹۲ و اصلاحیه سال ۹۵ مجلس، بحث دروس عمومی نیز جزئی از کنکور سراسری باشد که در مصوبه تاثیر قطعی معدل، دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده بود و از سال ۱۴۰۵ به نوعی در آزمون سراسری گنجانده میشود.