رئیس انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی گفت: یکی از علتهای ترکیدگی پیاپی لاستیکهای هواپیماها در سالهای قبل این بود که در مکانهای غیر استاندارد روکش میشدند.
عبدالرضا موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: هم اکنون امکان تامین و تولید بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر امکان تامین قطعات در داخل کشور وجود دارد چرا واردات قطعه صورت میگیرد؟ گفت: واردات به خاطر سوء مدیریت هاست چراکه قطعات هواپیما را میتوان ساخت، اما کار زمان بری است و نمیتوانیم همین امروز قطعات مورد نیاز را بسازیم چراکه نیاز به تحقیقات وجود دارد و البته فعالیتهایی صورت گرفته که کافی نیست.
موسوی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه گفته میشود توانایی ساخت قطعات وجود دارد، اما چرا هنگام تعمیرات، از قطعات هواپیماهای متروکه به عنوان انبار توشه استفاده میشود؟ گفت: سرعت ساخت قطعات هواپیما پایین است، اما باید از یک جایی اقدام کنیم و اگر تجهیزات لازم را وارد کنیم، میتوانیم تعمیرات انجام دهیم که البته به دانش لازم نیز نیاز است.
موسوی علت ترکیدگی لاستیکهای برخی هواپیماها را در سالهای قبل روکشهای چندین باره عنوان کرد و افزود: یکی از علتهای ترکیدگی لاستیکهای هواپیما این بود که در مکانهای غیر استاندارد روکش میشدند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: چینیها به دلیل بحران جنگ روسیه با اوکراین، به ساخت هواپیما برای پروازهای داخلی خود اقدام و اعلام کردند: تا ۵ سال آینده به هیچ کشوری هواپیمای تولید داخل خود را نمیفروشند، زیرا ساخت هواپیما روندی چند لایه دارد.
موسوی در خصوص اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه استفاده از قطعات ساخت داخل در هواپیماها گفت: صحبتهای رئیس سازمان هواپیمایی را درباره استفاده از قطعات تولید داخل به طور مطلق قبول یا رد نمیکنم، اما ساخت قطعات زمان بر است.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ سوخت هواپیما بر روی نرخ بلیت هواپیما که در لایحه بودجه سال آینده قید شده گفت: در صورت تصویب این لایحه در مجلس و افزایش بهای سوخت هواپیما، هر یک ساعت صندلی پرواز حدود ۱۵ درصد گرانتر خواهد شد.
گفتنی است بر اساس مقررات هوایی، روکش کردن لاستیک هواپیماها تحت شرایط استاندارد در برخی کشورها بین یک تا دو بار (بسته به شرایط فیزیکی لاستیک هواپیما)، امکان پذیر و مجاز است.