دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی گفت: تبدیل طرحهای نوآورانه و دانش فنی به محصول فناورانه در حوزه شناختی یکی از اولویتهای این ستاد است.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی درنشست بررسی ظرفیتهای دانشگاه سمنان و هم اندیشی با استادان و محققان حوزه علوم شناختی گفت: تلاش برای تبدیل دانش فنی و قابلیتهای فناورانه به محصول در حوزه علوم شناختی از سیاستهای این ستاد است و به عزم و حمایت همه جانبه نیاز دارد. علوم و فناوریهای شناختی یکی از حوزههای نوین، موثر و کاربردی برای اقشار مختلف در سطح جامعه محسوب میشود.
وی به محورهای قابل توجه در علوم و فناوریهای شناختی اشاره کرد و افزود: حوزههای سلامت شناختی، پایش، ارزیابی، حفظ و ارتقای قابلیتهای شناختی دانش آموزان، ارتقای توانمندیهای شناختی سالمندان و استفاده از علوم و فناوری شناختی در آموزش و پرورش با بهرهگیری از هوش مصنوعی را از حوزههای تاثیرگذار و اثربخش در جامعه به شمار میروند.
مهدوی با اشاره به وجود ظرفیتها و قابلیتهای فراوان در دانشگاه سمنان، توسعه همکاریها میان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و این مرکز دانشگاهی را به سود جامعه نخبگان، اساتید، محققان، دانشجویان و جامعه دانست.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با تاکید بر ضرورت وجود ابزارهای مناسب برای این فرآیند عنوان کرد: زمینه ارایه تسهیلات حمایتی و برگزاری دورههای تخصصی، برای توسعه کسب و کارهای نوپا و توانمند سازی مراکز و شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی دراین حوزه مهیا است.
وی در این نشست خواستار استفاده از قانون جهش مالیاتی و سوق دادن اعتبار مالیاتی صنایع مستقر در استان به سمت توسعه زیرساختها و رونق کسب و کارها برای تولید و ساخت تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در حوزه علوم و فناوریهای شناختی شد.
مهدوی، همچنین بر آمادگی این ستاد در حمایت از برگزاری دورههای آموزشی برای دانش آموزان، برپایی کنفرانس ملی در حوزه آموزش و هوش مصنوعی، ایجاد شبکه همکاری با خیّرین برای توسعه و گسترش زیر ساختها و آزمایشگاهها حوزه شناختی، ایجاد رشتههای مرتبط و اعطای فرصتهای مطالعاتی به اساتید و محققان و تبادل تفاهم نامه همکاری با صندوقهای پژوهش فناوری استان سمنان تاکید کرد.
سیف الله سعدالدین، رئیس دانشگاه سمنان نیز در گزارشی از فعالیت این مرکز دانشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند افزود: هزار و ۵۰۰ دانشجو با ۱۰ ملیّت نیز در این مرکز به تحصیل اشتغال دارند. رشته علوم شناختی میتواند به عنوان موتور محرکه و رشته آینده پژوه برای طیفی از فعالیتهای دانشگاه باشد.
وی افزود: از رشتههایی که مسئولیتهای اجتماعی دارند، حمایتهای ویژهای میشود و خیّرین استان سمنان نیز در این زمینه حمایتهای خوبی در کارنامه خود ثبت کرده اند.
رئیس دانشگاه سمنان همچنین در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در طول یک سال ۲۰۰ طرح پژوهشی با جامعه صنعت به اجرا گذاشته شد و شماری از پژوهشگران این دانشگاه به عنوان افراد برتر انتخاب شده اند.
در این نشست، رئیس پردیس علوم و فناوریهای نوین دانشگاه سمنان نیز گزارشی از جایگاه دانشگاه سمنان و فعالّیتها و طرحهای پژوهشی اجرا شده در حوزه علوم شناختی در این دانشگاه ارائه کرد و افزود: ایجاد هستههای پژوهشی میان رشتهای در زمینههای مختلف علوم شناختی با هم افزایی رشتههای موجود در دانشگاه سمنان از افقهای روشن توسعه علوم شناختی در دانشگاه سمنان است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در جریان سفر به سمنان همچنین از مرکز فناوریهای نوین پردیس این دانشگاه و نیز مراکز آزمایشگاهی علوم شناختی بازدید و با پژوهشگران و فناوران این حوزه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.