سازه پهنپیکر و ۴۲۰ تنی ساخته شده در مهد صنعت کشور، با کمک ۳۰۰ چرخ کشنده به مقصد رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ ایامی همین حدود در سال پیش بود که پس از پخش گزارش خبری حرکت رآکتور عظیم کارخانه فولاد در خیابانها و جادههای اراک مردم و شبکههای اجتماعی را به خود مشغول کرد وتعجب بسیاری را برانگیخت.
سازهای که قبل از درگیر شدن با شایعات و ابهامات، با پخش گزارش خبری در بخشهای اصلی خبری تلوزیون به پربینندهترین تصاویر شبکههای اجتماعی تبدیل شد.
ابعاد این سازه عظیم الجثه ۴۲۰ تنی که با سرعت کم نیروی کشندههای بزرگ ۳۰۰ چرخی، که برخی آن را مربوط به انتقال تجهیزات نظامی میدانستند چشم هر بینندهای را به خود میدوخت.
به گفته سرایی مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک، این سازه بزرگ بیش از ۱۲متر عرض، ۴۰متر طول و ۴۲۰ تن وزن داشت، قطعهای که پس از دو سال زحمت طراحی و تولید صنعتگر ایرانی، باید یک سال در جادههای پیچ واپیچ کشور میچرخید تا به کرمان مقصد نهایی میرسید.
نکته جالب اینجاست که این رآکتور با این خصوصیات نه تنها لقب پهنترین و بلندترین محموله تاریخ حملونقل فوق سنگین کشور را از آن خود کرد بلکه قادر است سالانه دو میلیون تن آهن به ظرفیت تولید کشور اضافه کند و بخش قابلتوجهی از نیاز کارخانجات تولید فولاد داخل به تامین آهن اسفنجی از خارج کشور، برطرف شود.
آهن اسفنجی، نوعی آهن است که از احیای سنگ آهن به دست میآید و از آن برای ساختن فولاد استفاده میشود یعنی جهش و رونق تولید داخل بدون وابستگی به خارج...
به گفته صنعتگران و سازندگان این قطعه عظیم، ساخت رآکتور در این اندازه برای اولین بار در کشور افتخاری ست که با مدد الهی و خودباوری حاصل میشود.
آنان گفتند این موفقیت چشم گیر پاداشی برای ماهها تلاش شبانه روزی آنان برای قدم برداشتن در مسیر توسعه صنعتی کشور است.
انتقال این محموله نیز داستان عجیبی ست چرا که باید این دسترنج عظیم، بر روی کشندهای هزار پا شکل، توسط رانندگانی، ماهها به گرما و سرمای جاده دل بسپارند تا این نمونه خوداتکایی صحیح و سالم به مقصد برسد.
به گفته رانندگان هر یک کیلومتر حرکت آنها میانگین ۶ ساعت طول میکشید. گاهی ۴۰ کیلومتر را ۵ ساعته طی کردهاند و گاهی بیشتر و البته حتی در روزهایی مجبورند یک کیلومتر حرکت کنند.
دشواری انتقال آنجاست که در مسیرهایی که مثلا پلی قرار داشته و ارتفاع آن کمتر بوده پل جابجا میشد و جاهایی مسیر باریک است باید پل ایجاد میشد و از این قصهها کم نیست تا رسیدن به مقصد و استفاده از جرثقیل خاص برای پیاده کردن محموله...
جابهجایی این تولید مهم در یک سال اخیر آنقدر برای مردم جالب بود که انها بارها در طول سفر و مسیر چند استان با گرفتن عکس و فیلم یادگاری با این نماد تلاش صنعتگران ماشین سازی اراک به عنوان صنعت مادر و کارخانه کارخانه ساز علاقه خود را کشور و توانمندی هموطنان خود نشان دادند.