مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از برنامههای در دست اجرا برای توسعه زیرساختهای منطقه آزاد ماکو در مسیر رشد و تامین مالی خبرداد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۴ در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و در تشریح برنامههای توسعهای این منطقه از تصویب خط ریلی ماکو در کریدور شرق به غرب خبر داد و این پروژه را گامی مهم برای رشد زیرساختهای منطقه و جذب سرمایهگذاری دانست. منطقه آزاد ماکو با تمرکز بر توسعه زیرساختها و استفاده از روشهای نوین تامین مالی، در مسیر تبدیلشدن به یکی از قطبهای تجاری و اقتصادی کشور قرار دارد. اقدامات گسترده در زمینه ایجاد زیرساختهای حملونقل، طرحهای توسعهای در حوزههای گردشگری، علمی و دانشگاهی و برنامههای جدید برای راهاندازی کریدور شرق به غرب، نشان از چشمانداز روشن این منطقه برای جذب سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی دارد.
حسین گروسی، با تشریح برنامهها و طرحهای توسعهای این منطقه بر اهمیت حضور در این نمایشگاه برای ایجاد فرصتهای جدید در حوزه تامین مالی تاکید کرد. وی با اشاره به نقش روشهای نوین تامین مالی و اهمیت حضور شرکتهای بیمهای و کارگزارهای تامین سرمایه در نمایشگاه، این رویداد را فرصتی ارزشمند برای مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور، بهویژه منطقه آزاد ماکو دانست که از نظر وسعت و موقعیت جغرافیایی، قابلیتهای فراوانی دارد.
موقعیت ویژه منطقه آزاد ماکو در میان مناطق آزاد کشور
گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق جوانتر در بین نسل اول مناطق آزاد ایران است، بیان کرد: ایران دارای ۱۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی است که هر یک از این مناطق از قابلیتها و ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار هستند. با این حال، منطقه آزاد ماکو با داشتن وسعت زیاد و موقعیت خاص جغرافیایی، میتواند فرصتهایی که در سایر مناطق آزاد به صورت پراکنده وجود دارد را بهطور همزمان فراهم کند.
وی به نمونههایی از تخصصهای مناطق آزاد دیگر نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال جزیره کیش بر گردشگری و قشم بر پتروشیمی و شیلات متمرکز شدهاند، در حالی که ماکو قابلیت فعالیت در حوزههای مختلف از جمله گردشگری ترکیبی، امنیت غذایی، معادن و تولیدات پوشاک را دارد.
راهاندازی کریدور شرق به غرب و اتصال ریلی به ترکیه و اروپا
حسین گروسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت راهاندازی کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: طرح کریدور شرق به غرب که از سهراهی مرند آغاز و به فرودگاه، دهکده لجستیک و از آنجا به چشمه ثریا و سپس به ریل سراسری ترکیه و شبکه ریلی اروپا متصل میشود، یکی از برنامههای کلان زیرساختی ماست که اجرای آن میتواند تحولی بزرگ در منطقه ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: طرح جامع این پروژه در محدوده منطقه آزاد ماکو توسط سازمان محیط زیست تصویب شده است، اما بخشهایی از مسیر که در خارج از منطقه قرار دارد، هنوز نیازمند مجوز محیط زیست است. امیدواریم این مسائل بهزودی رفع شود تا کار اجرایی این پروژه نیز آغاز گردد.