پایتخت هند، آلوده ترین پایتخت در میان کشورهای است و این در حالی است که برگزاری مراسم های آتش بازی جشن «دیوالی» باعث شده است هوای این شهر حتی سمی تر شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از الجزیره، پایتخت هند، آلوده ترین پایتخت در میان کشورهای است و این در حالی است که برگزاری مراسم های آتش بازی جشن «دیوالی» باعث شده است هوای این شهر حتی سمی تر شود. درجه آلودگی هوا در دهلی نو روز جمعه به سطح "خطرناک" رسید. این اتفاق پس از آن رخ داد که مردم این شهر، به ممنوعیت استفاده از مواد آتش بازی که توسط دولت اعلام شده بود، بی توجهی کردند و «جشنواره نور دیوالی» را جشن گرفتند. دهلی نو عموما در صدر فهرست آلوده ترین شهرهای جهان قرار دارد، و "مِه-دود" سرطانزا هر ساله آن را در بر می گیرد. خودروهایی که در این شهر تردد می کنند و همچنین سوزاندن شاخه ها و ساقه های گیاهان، همچنان مهمترین عامل ایجاد آلودگی در این شهر هستند.
آتش بازی در سرتاسر دهلی نو، باعث تشدید مه دود سمی در این شهر شده است که قبلا هم فضای آن را پوشانده بود. دهلی نو 30 میلیون نفر جمعیت دارد. اکنون زمان برگزاری جشنواره نور هندوها موسوم به «دیوالی» است. قرار بود آتش بازی در مراسم امسال ممنوع شود. صبح روز بعد از برگزاری این جشن، سطح مواد آلاینده در هوا، 23 برابر میزانی بود که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان حداکثر میزان آلودگی روزانه تعیین کرده است. کلینیک های این شهر نیز مملو از بیمارانی است که از پیامدهای این موضوع دچار مشکل شده اند. بر اساس تحقیقاتی که توسط نشریه پزشکی «لانست» صورت گرفته است، 12 هزار مورد مرگ در سال در دهلی به ثبت می رسد، که 12 درصد از این آمار را می توان مربوط به آلودگی هوا دانست.
محمد خالد، کارگر ساکن در دهلی در این باره گفت: شرایط من وقتی در دهلی هستم، بدتر می شود. وقتی دارو مصرف می کنم، وضعیتم خوب است. اما وقتی مصرف دارو را قطع می کنم، وضعیتم بدتر می شود. حتی باز گذاشتن درها و پنجره ها خطرناک است. پزشکان می گویند نباید از منزل خارج شوم. حتی نمی توانم به پارک بروم.
در شمال دهلی، کشاورزان در حال سوزاندن ساقه های گیاهان پس از برداشت محصول هستند. این اقدام یکی از عوامل افزایش مه دود در هوا و وخیم تر شدن آلودگی است. این اقدام کشاورزان چند هفته ادامه دارد، و دود حاصل از سوزاندن ساقه های گیاهان، عامل ایجاد 30 درصد از آلودگی هوا است. اما در طول سال، این خودروها در خیابان های دهلی هستند که بیشترین تقصیر را در ایجاد آلودگی هوا دارند.
بهارگاو کریشنا، عضو مجمع آینده پایدار نیز گفت: اگر اکنون به عوامل تاثیرگذار بر کیفیت هوا در دهلی نو توجه کنید، می بینید که حمل و نقل تقریبا نیمی از تقصیر را به عهده دارد. اگر به مقررات مربوط به رفت و آمد نگاه کنید، می بینید که این قوانین به شکلی بد تدوین شده اند. ما تلاش کرده ایم افراد را به سمت استفاده از خودروهای برقی سوق دهیم. همچنین ناوگان های اتوبوس رانی، برقی شده اند. اما این اقدامات، در مقایسه تعداد خودروهایی که سوخت مصرف می کنند، بسیار کوچک هستند.
دولت دهلی نو تلاش کرده است به واسطه زوج و فرد کردن تردد خودروها، آلودگی را کاهش دهد. همچنین استفاده از خودروهای دیزل ممنوع شده است. اما ظاهرا این اقدامات، تاثیر چندانی نداشته اند.