تایلند از برنامه چهارساله سرمایه گذاری کلان در بازار رو به رشد حلال رونمایی کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، ایجاد به اصطلاح "دره حلال" برای تولید کالاهای حلال که طبق پیشنهاد مقامات تایلند قرار است در استانهای جنوبی این کشور که دارای جمعیت ده درصدی مسلمان است؛ واقع شود ؛ محور اصلی این طرح چهارساله به شمار می آید.
قدرت تایلند در بخش غذا، نوشیدنی و محصولات کشاورزی آن نهفته است ؛ بر اساس آمارهای رسمی، تایلند در حال حاضر دارای ۱۵ هزار شرکت صنعت حلال ، ۱۶۶ هزار محصول حلال و ۳۵۰۰ رستوران حلال است.
پس از مالزی و اندونزی، این کشور سومین صادرکننده بزرگ محصولات حلال در منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می آید.
بر اساس دادههای دولتی، سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) مجموع صادرات حلال تایلند شامل شکر ، برنج و مرغ منجمد به بازارهای بین المللی به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده است.
دولت تایلند با هدف ارتقاء صنعت حلال و افزایش شفافیت بهکارگیری فناوری بلاکچین را برای نظارت و ردیابی زنجیره تأمین محصولات حلال ترویج میکند.
فرایند تولید فرآوردهای محصولات غذایی حلال در تایلند، مطابق با معیارها و اصول شریعت اسلام ، تحت نظارت انجمن اسلامی این کشور است.
تایلند همچنین برای بدست گرفتن بخش بازار حلال اروپا با ۲۰ میلیون مسلمان بنا بر اعلام دبیرکل مرکز رشد و توسعه صنعت حلال شرق آسیا ، خیز برداشته است.
اظهارات:
۱) فروشنده غذاهای خیابانی حلال
۲) وینای داهلان - رئیس دانشکده علوم حلال دانشگاه تایلند
۳) یوسف حسن خلاوی - دبیرکل رشد و توسعه صنعت حلال شرق آسیا