به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات زعفران از کشورمان در نیمه نخست امسال از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات زعفران در ۶ ماهه نخست امسال ۵۷ هزار و ۱۰۱ کیلو گرم (۵۷.۱ تن) به ارزش ۴۹ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۶۰ دلار بوده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته در وزن ۴۱.۵ درصد و در ارزش ۵۲.۲ درصد کاهش داشته است.
سید روح اله لطیفی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه حدود ۴۵ درصد از زعفران صادر شده در این مدت در قالب بسته بندی بین یک تا ۳۰ گرم انجام شد و حدود ۵۵ درصد هم بالای ۳۰ گرم و در قالب فلهای بود که این میزان نسبت به مدت مشابه که ۷۱.۳ درصد به شکل فلهای و ۲۸.۷ درصد در قالب بسته بندی بوده است.
مقصدهای زعفران ایرانی کجاست؟
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص مقاصد زعفران ایران اظهار داشت: این محصول در ۶ ماه نخست سال به ۵۰ کشور جهان صادر شد. مقصد اول امارات بود با عدد ۱۵ هزار و ۶۱۰ کیلو گرم که تقریبا ۲۸ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: دومین مقصد، اسپانیا بوده که متاسفانه حدود ۱۰۰ سال است زعفران ایرانی را به نام اسپانیا میشناسند. ۱۱ هزار و ۵۶ کیلو گرم زعفران به این کشور صادر شد که ۷ هزار و ۶۶۵ کیلو گرم آن به شکل فلهای بوده است.
لطیفی به مقاصد دیگر زعفران ایرانی اشاره کرد و بیان کرد: مقصد سوم چین بوده با صادرات ۱۰ هزار و ۴۷۳ کیلو گرم که از این میزان ۸ هزار و ۱۴ کیلو گرم به شکل فلهای انجام شده است. افغانستان مقصد چهارم صادرات زعفران ایرانی است که ۶ هزار و ۹۰۸ کیلو گرم صادرات رسمی به این همسایه صورت گرفته است. ۳ هزار و ۶۴۱ کیو گرم صادرات در قالب فلهای بوده است. قطر با خرید ۲ هزار و ۲۶۳ کیلو گرم مقصد پنجم است که ۷۰۱ کیلو گرم به شکل فلهای بوده است.
وی ادامه داد: مقصد ششم صادرات زعفران ایران، ایتالیا است با رقم ۲ هزار و ۴۶۰ کیلو گرم که بخش زیادی از آن (۱۵۹۹ کیلو گرم) به شکل فلهای بوده است. مقصد هفتم عمان است با صادرات ۱۴۴۳ کیلو گرم که ۵۰۰ کیلو گرم آن فلهای انجام شده است. سایر کشورهای مقصد زعفران ایرانی عراق، انگلستان، ترکیه، یونان، نپال، موریس، نیوزلند، اتریش، روسیه، فیلیپین، بلژیک، ژاپن، پاکستان، تایلند، تایوان، آلمان، هلند، مالزی، کویت، کانادا، سوییس، سوئد، صربستان و... بوده است.
متوسط قیمت صادرات زعفران امسال کمتر از پارسال
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: با وجود افزایش ریالی قیمت زعفران در فصل برداشت زعفران و ۶ ماهه نخست امسال، متوسط قیمت اظهار شده زعفران در ۶ ماهه امسال ۸۶۶ دلار و ۳۹ سنت بود، در صورتی که درنیمه نخست پارسال هزار و ۶۳ دلار و ۷۸ سنت بود که نشاندهنده ارزان فروشی یا کم اظهاری منفی ۱۸.۶ درصدی نسبت به سال قبل است.
لطیفی در پایان افزود: زعفران در اردیبهشت با ۱۸ هزار و ۵۲۷ کیلوگرم بالاترین میزان و در مرداد با هشت هزار و چهار کیلوگرم کمترین میزان صادرات را ثبت کرده کرده است.
قاچاق طلای سرخ، بلای جان تجارت رسمی زعفران
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت افزود: با وجود افزایش قیمت داخلی زعفران شاهد کم اظهاری این محصول به میزان ۱۸.۶ درصد نسبت به سال قبل در ازای هر کیلوگرم هستیم. قاچاق و خروج غیر رسمی زعفران از دیگر معضلات تجارت این محصول به شمار میآید.
لطیفی اظهار کرد: قاچاق با قانون گریزی زمانی اتفاق میفتد که این اقدام قبیح برای عامل آن صرفه داشته باشد و مجازات آن بازدارنده نبوده و یا از طریق قانونی موانع بیشتری داشته باشد، بیشتر این محصول به افغانستان منتقل و سپس به سایر کشورها از جمله هند با برند افغان صادر میشود.
وی در خصوص چرایی قاچاق زعفران به افغانستان افزود: نخست این که استانهای تولیدکننده اصلی این محصول همجوار با افغانستان بوده و خروج زعفران از کشور از طریق شهروندان ایرانی و افغانستانی که گاهی اوقات نسبت قومی و فامیلی دارند راحتتر انجام میشود. موضوع دوم به مسئله رفع تعهد ارزی بر میگردد. تمایل به عدم بازگشت ارز، سبب شده تا بخشی از فعالان این حوزه به سمت صادرات غیررسمی کشیده شوند. موضوع سوم به همجواری افغانستان با کشور هند بر میگردد که مصرف کننده ۵۰ تا ۶۰ تن زعفران در سال است. همکاری این دو کشور در بحث تعرفه گمرکی سبب شده تا زعفران ایرانی اگر از کانال افغانستان به هند صادر شود برای این کشور با تعرفه صفر درصدی همراه است در حالی که این عدد برای تجار با مبدا ایران به کشور هند ۳۸ درصد است.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت تاکید کرد: هم تجار با نگاه ملی به این موضوع توجه کنند و هم مسئولان حوزه دیپلماسی اقتصادی با رایزنی با مسئولان هند زمینه تعاملات بهتری بین دو کشور ایجاد کنند تا مانع تجارت غیررسمی طلای سرخ که یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی است، شوند.
این مسئول یادآور شد: زعفران در کنار خشکبار از کالاهای مزیت دار ایران است که با وجود سهم بالای ایران در تولید این محصول در جهان نقش آفرینی آن در بازارهای جهانی شایسته نیست و باید با نگاه ملی، در کنار هم برای تولید، فراوری، بسته بندی، بازاریابی و فروش آن برنامه داشته باشیم و دولت نقش تسهیلگری، مشوق و همراه را در این خصوص ایفا کند.