سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: نتایج طرح آزمایشی جدید تخصیص گازوئیل به ناوگان باری تا یک ماه آینده از نظر کارشناسی قابل بررسی است.
رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: در حوزه مدیریت مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل برون شهری، مهمترین طرحی که باید اجرا میشد، طرح پیمایش بود که مرحله دوم آن، چندین سال به تعویق افتاد.
وی با بیان این که تأخیر چند ساله در اجرای طرح پیمایش، وزارت نفت را ناگزیر به اجرای طرحهای دیگر کرده، گفت: طرح جدید تخصیص سهمیه سوخت نفتِ گاز به ناوگان به صورت برخط در مسیر، اینگونه است که وقتی راننده قصد حمل بار از نقطهای کشور به نقطهای دیگر را دارد، مسیرهای حمل بار در بارنامه مشخص میشود و سپس، راننده فقط میتواند در جایگاههای سوخت مسیرهای ذکر شده در بارنامه سوخت گیری کند.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور ادامه داد: سیاست گذاران این طرح میگویند که اجرای این طرح، وزارت نفت را مطمئن میکند که آن خودرو، حتما در آن مسیر تردد کرده و نیاز واقعی به سوخت وجود دارد. البته این طرح ایراداتی داشته که صنف جایگاه داران آن را به وزارت نفت منعکس کرده است.
وی تصریح کرد: انعکاس این ایرادات کمک میکند که اشکالات آن در مرحله آزمایشی برطرف شود. اکنون برای این که بازخوردهای دقیقی از این طرح بگیریم کمی زود است و تا حدود یک ماه آینده میتواند به صورت دقیق تری درباره میزان موفقیت این طرح نظرات کارشناسی را بیان کرد.
نواز همچنین درباره مدیریت مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل درون شهری نیز بیان کرد: تاکنون به مدیریت مصرف سوخت ناوگان حمل بار و مسافر بنزین سوز یا گازوئیل سوز درون شهری توجه زیادی نشده بود. آن دسته از ناوگان که فعالیت زیادی انجام میدهد، با کمبود سهمیه سوخت مواجه هستند و آن دسته که فعالیت خاصی انجام نمیدهند نیز، سهمیه مازار میگیرند که عادلانه نیست.
وی با اشاره به تصمیم سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور برای تخصیص سوخت به ناوگان درون شهری بر اساس باربرگ، صرفاً در محدوده همان شهر، بیان کرد: علاوه بر صدور باربرگها و صورت وضعیتهای مسافری در این حوزه، باید از دستگاههای موقعیت یاب هم برای آنها استفاده شود.