رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران روشن شدن ابهامات واگذاری و بهره برداری از تاکسی ونهای واگذار شده را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران گفت: سه جلسه گذشته گزارشی درخصوص ونها ارائه کردم اما متاسفانه پس از آن گزارش هیچ پاسخ قانع کنندهای از شهرداری تهران به بنده داده نشد.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: از آنجایی که توضیحات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز ناکافی بود و پس از آن نیز شهرداری تهران درخصوص مطالب بنده گزارشی ارائه نکرد، بر همین اساس به عنوان عضو شورای شهر و برای اجرای نقش نظارتی خود و صیانت از حقوق شهروندان سوال خود از شهردار تهران را با موضوع درخواست توضیح درباره ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از وزارت کشور را مطرح و تقدیم هیئت رئیسه شورای شهر میکنم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ ، سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون را بین شهرداریهای کشور توزیع کرد که میزان مشارکت شهرداریها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود.
جعفر تشکری هاشمی افزود: تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است، متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ونها و رونمایی آنها در 28 آبان 1402 در سیزدهمین شنبه امید و افتخار و واريز كامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، فقط ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت به بهره برداری نرسیده و یا بهره برداری غیر اصولی شده است.
این عضو شورا گفت:موضوع واگذاری و بهره برداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب نامه های شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ مورخ یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار تهران تذکر داده شده اما متاسفانه منجر به اصلاح رویه ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.
تشکری هاشمی با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران گفت:بنابراین در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ، ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون پاسخگو باشد.
عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و علت پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟
جعفر تشکری هاشمی افزود: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاری ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام نموده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران همچنین گفت:با توجه به این که مبلغ واریز شده شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟
جعفر تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستور العمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی که این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده بود که برای بهره برداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس (شهروند) واگذار شده، چه بوده است؟ میزان درآمدها و هزینههای ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابهجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیتهای هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته؟ در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ونها در جریان خدمترسانی به مراسم پیادهروی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمهای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.
شهردار تهران فهرست سفرهای خارجی و مرخصیهایش را به شورای شهر ارائه دهد
عضو شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست که گزارش سفرهای خارجی خود را به شورای شهر ارائه دهد.
مهدی اقراریان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه به نوبه خود شهادت یحیی سنوار را تسلیت میگویم، گفت: تذکر امروز من خدمت آقای زاکانی درباره لزوم ایجاد شفافیت در سفرهای خارجی و مرخصی شخص وی است، لازم است که فهرستی از مرخصی و سفر خارج از کشور و تاریخ دقیق رفت و برگشت و دلایل آن را با قید فوریت به شورای شهر ارائه بدهد.
این عضو شورا گفت: لازم است که مستندات قانونی درباره هر سفر را با قید فوریت به شورای شهر در پیوست تذکر ارسال کنید.
مهدی اقراریان با بیان اینکه دوستان برخی اوقات در پاسخ به سوالات و تذکرات استناد به مصوباتی دارند که باطل شده است، افزود: آقای محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران مکاتبهای با شورای شهر داشته و گویا با روی کار آمدن دولت جدید دیگر شرایط برای شهرداری مهیا نیست و در این نامه گلایهمند شدهاند که وزارت کشور به مسئله سفرها وارد شده، اما بهتر است دوستان به قانون تمکین کنند نه اینکه با رایزنی و گفتگو قوانین و مقررات را برای خواسته خود دنبال کنند.
این عضو شورا با تأکید بر اینکه من سفرهای مدیرعامل آتش نشانی را نگاه میکردم دیدم که ایشان پای کار همه سفرهای آتشنشانی است، گفت: خوب است گزارشی از سفرهای خارجی به شورای شهر داده شود.
درخواست تغییر نام خیابان مهستان به جزایر ایرانی
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم در قالب طرح دو فوریتی تغییر نام خیابان مهستان به خیابان «جزایر ایرانی» را تقدیم شورای شهر کرد.
سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود با تسلیت شهادت یحیی سنوار به بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر علاوه بر تنشهای موجود در منطقه قابل توجه بود، بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مالکیت جزایر سه گانه ایرانی است که این ادعا بی اساس بار دیگر از سوی کشورهای عربی تکرار شده است.
این عضو شورا گفت:کشورهای عربی در سالهای اخیر این موضوع را بارها درباره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بدون در نظر گرفتن اسناد تاریخی و حقوق بین الملل مطرح کردند و این اولین بار نیست که ما شاهد ادعاهای پوچ درباره جزایر سه گانه ایرانی که پاره تن ایران و بخش جداییناپذیر میباشند، هستیم.
سوده نجفی افزود: کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشگی فارس تلاش میکنند از شرایط خاص و تنشهای موجود در منطقه نهایت استفاده را ببرند و با یارگیری و متحد کردن سایر کشورها با خود، اجماعی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ایجاد و برای مالکیت این جزایر فضاسازی کند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با محکومیت این بیانیه افزود: در قالب دیپلماسی عمومی و پاسخ قاطع به اینگونه ادعاهای پوچ و بیاساس درخصوص تمامیت ارضی کشور که در سالهای اخیر بارها از سوی برخی کشورهای نوظهور خلیج همیشگی فارس که قدمتشان از قدمت درختان خیابان ولیعصر تهران هم کمتر است ،مطرح شده، طرح دو فوریتی تغییر نام خیابان مهستان در خیابان ایرانزمین که سفارت امارات متحده عربی در آن قرار دارد به خیابان جزایر ایرانی را تقدیم رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران میکنم.