استاندار مازندران بر توسعه حمل و نقل دریایی در صادرات تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران در جلسه کارگروه توسعه صادرات گفت: با رفع موانع و احصاء چالشها در حمایت از صادرکنندگان، شناسایی بازار هدف با دیپلماسی اقتصادی سیاسی در جهت افزایش تولید انواع محصولات و ارتقاء کیفیت، صادرات را همراه با ارزشهای ظرفیت مازندران افزایش دهیم.
یوسف نوری با تبریک روز ملی صادرات بر تقویت و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: ترویج تفکر صادرات، رشد و توسعه صادرات در همافزایی دستگاهها و مدیریت واحد شکل میگیرد.
استاندار مازندران در راستای تسریع در حمل کالا از مبدا به مقصد گفت: باید از حمل و نقل جادهای به حمل و نقل دریایی هجرت کنیم.
نوری گفت: راهبرد صادرات با برنامهریزی صحیح و دقیق از مبدا تا مقصد از ظرفیت تولید تا حمل و نقل اقدام شود.
مقام عالی دولت در استان با اشاره به پیمانها و تفاهمنامههای منعقد شده بین ایران و دیگر کشورها، گفت: مازندران با داشتهها و ظرفیتهای ممتاز نیازمند فعالیت و تلاش دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.
استاندار با اشاره به فعالیت سه بندر موجود در مازندران بر برنامهریزی و مدیریت کیفی تاکید کرد و گفت: شرکتها در جهت مقرون به صرفه بودن، صادرات و واردات را باید همزمان انجام دهند، لذا هماهنگی بنادر در مبدا و مقصد باید ایجاد گردد.
نوری مهمترین مشکل را در حمل و نقل و هماهنگی شرکتها در مبدا و مقصد مطرح کرد و ابراز داشت: حمل و نقل دریایی از مزیت مهم استان است و با افزایش محصول در صادرات، کاهش زمان تردد در تبادل محصول نیز امکانپذیر میشود.
وی همچنین با اعلام اینکه ۹۶ درصد کالای مازندران از بندر امیرآباد صورت میگیرد گفت: ۹۳ درصد کالای وارداتی از روسیه و ۷۳ درصد کالای صادراتی به روسیه نیز از بندر امیرآباد اقدام میشود، اما آنچه باعث عدم تقویت کریدور شمال به جنوب میشود، مشکل ما در حوزه حمل و نقل و داشتههاست.
نوری با بیان اینکه صادرات مرکبات میتواند در افزایش قیمت محصول تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: نوسان قیمت، صادر کنندگان را با آسیب روبرو میکند.
در این نشست دستگاهها و ادارات گمرک مازندران، بندر امیرآباد، اتاق بازرگانی، راهداری و حمل و نقل جادهای و جهاد کشاورزی، گزارشی از عملکرد صادراتی استان را ارائه و به پیشنهادها و مشکلات پرداخته شد.
قابل ذکر است ۹۶۱ هزار تن صادرات با ارزش ۱۷۲ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست امسال صورت گرفت که ۲۵ درصد از نظر وزنی و ۱۴ درصد ارزشی رشد داشته است. فرآوردههای لبنی رتبه اول را در صادرات داشت و بیشترین صادرات با ۴۱ درصد به کشور عراق صورت گرفته است.