مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: سهم دولت در قطعه هفت آزادراه شیراز - اصفهان ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اواخر پارسال، تنها ۲۹۰ میلیارد ریال در اختیار ما قرار داده شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، رضا محمدیان، افزود: ساخت قطعات هفت و هشت آزادراه که دارای یک قرارداد مشارکت و پیمانکاری است به شرکت ساخت واگذار شد که قطعه هفت با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی مشخصات بزرگراهی دارد و دارای سه باند رفت و سه باند برگشت است.
محمدیان گفت: ما به عنوان سازنده و سرمایه گذار ، قطعه هفت را تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش برده ایم و در حالی که سهم ما و دولت در تامین مالی قطعات یک تا ۶ آزادراه هر کدام ۵۰ درصد بود در قطعه هفت و هشت به ۳۰ درصد در مقابل ۷۰ درصد سهم دولت رسیده است.
محمدیان اظهار کرد: سهم دولت در قطعه هفت آزادراه شیراز - اصفهان ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اواخر سال گذشته فقط ۲۹۰ میلیارد ریال در اختیار ما قرار داده که رقم قابل توجهی نیست.
وی، با تاکید بر ضرورت تکمیل قطعه هفت برای کاهش حوادث رانندگی ادامه داد: از مجموع ۷۰ مورد تصادفی که در یک سال گذشته در آزادراه شیراز – اصفهان شاهد بودهایم، ۴۵ مورد آن مربوط به قطعه هفت با ۱۲ کیلومتر طول بود.
مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان افزود: وزارت راه برای تامین سهم خود ۲ راه پیش بینی کرده که یکی واگذاری املاک به شرکت ساخت از محل مولدسازی است که تمام مجوزها دریافت شده، اما در اداره کل راه و شهرسازی فارس بلاتکلیف مانده که امیدواریم این مجموعه املاک مذکور را به ما واگذار کند.
وی، ارزش این مولدسازی را افزون بر ۹ هزار میلیارد ریال دانست و افزود: مسیر دیگری که وزارت راه و شهرسازی دنبال کرده اختصاص سه هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی است که ما با یکی از شرکتهای تامین سرمایه هماهنگ کردهایم که این اوراق را از روی تابلو فرابورس خریداری کند، اما برای تکمیل قطعه هفت به حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز داریم و اینها رقمهایی نیست که بتواند ما را برای تکمیل این کار کمک کند.
مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان ادامه داد: قطعه هشت آزادراه شیراز – اصفهان که قطعه یک آزادراه شیراز – بوشهر هم نامیده میشود از تقاطع گویم آغاز میشود و پس از رسیدن به ابتدای بلوار حسینی الهاشمی به آزادراه شیراز – بوشهر متصل میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: در بحث هوشمندسازی آزادراه نیز شاهد اجرای فیبرنوری هستیم و امیدواریم با این کار در تمام طول آزادراه بحث کنترل دوربین ها، روشناییها و ارتباطات هوشمند شود.
محمدیان، تعداد جایگاههای سوخت ثابت فعال در آزادراه را سه جایگاه برشمرد و افزود: علاوه بر این سه جایگاه سیار نیز در این مسیر پیش بینی شده که کمک کرده اند خودروهایی که وارد آزادراه میشوند دچار مشکل سوخت نشوند.
وی ادامه داد: تعداد مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی پیش بینی شده در این محور نیز هشت مجتمع است که سه مورد تاکنون به بهره برداری رسیده، ۲ مورد نیز در دست ساخت است و یکی از آنها تا پایان امسال و دیگری تا پایان آذرماه ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.
او اظهار کرد: قرارداد ساخت سه مجتمع دیگر هم منعقد شده و هم اینک در مرحله اخذ مجوزها و استعلام است که امیدواریم این سه مجتمع نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
نقش دوربینهای ثبت تخلف در کاهش تصادفات
مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان، با اشاره به تاثیر دوربینهای ثبت تخلف در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی در این مسیر گفت: البته نصب این دوربینها در انحصار پلیس و راهداری است و هم اینک در چند نقطه این دوربینها نصب شده و فعال است که نیاز است در تمام نقاط مورد نیاز نصب و فعال شوند.
ممنوع نبودن ورود کامیونها به آزادراه
محمدیان، محور اصلی در آزادراه را ترانزیت سنگین دانست و گفت: هم اینک نیز کامیونها در آزادراه شیراز – اصفهان تردد دارند و این کار از لحاظ قانونی منعی ندارند، اما الان صرفا بحث در قطعه هفت است که تردد آنها موجب ترافیک میشود.
وی افزود: در بحث تردد اتوبوسها در آزادراه هم آمادگی داریم، هرچند ممکن است از نظر مسافت فاصله ترمینال تا مقصد برای اتوبوسها کمتر باشد، اما از نظر زمان استفاده از آزادراه حداقل ۲ ساعت برای آنها کاهش زمان سفر را به دنبال دارد.
او اظهار کرد: اگر امکان تردد اتوبوسها در آزادراه فراهم شود و پلیس مجوز این کار را صادر کند، تردد اتوبوسها شکل دیگری به آزادراه میدهد و بحث اجتماعی و معرفی آزادراه را تقویت میکند.
دریافت عوارض آزادراه بر اساس پیمایش
وی با اشاره به تعیین عوارض آزادراه شیراز – اصفهان گفت: نرخ ۱۳۴ هزار تومانی که ما برای سواری پیشنهاد داده بودیم مربوط به سال ۱۴۰۲ بود که در نهایت با عدد ۱۲۰ هزار تومان آن هم برای سال ۱۴۰۳ به توافق رسیدیم.
او اظهار کرد: پارسال به علت دریافت نشدن عوارض ضرر و زیانی را متحمل شدیم و بازگشت سرمایه ما به تعویق افتاد.
مدیر عامل شرکت ساخت و بهرهبرداری آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: دریافت عوارض در آزادراه شیراز – اصفهان بر اساس پیمایش است و خودروها به میزان ترددی که در حد فاصل هر کدام از دوربینهای پیش بینی شده انجام میدهند عوارض پرداخت میکنند.
آزادراه شیراز به استان اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر و بهعنوان طولانیترین آزادراه ایران ۲۰ مهر ۱۴۰۲ همزمان با سفر رئیس جمهور وقت به استان فارس به بهرهبرداری رسید.
این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی، شیراز - اصفهان، ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش داده است و پیشبینی شده است که بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.