داریوش امانی با بیان اینکه هم اکنون میانگین سن ناوگان حمل و نقل کشور بالای ۲۷ سال است گفت: در زمینه نوسازی ماشین آلات اقدام بسیار بزرگی انجام شده است، امسال هم از تولیدات داخل و هم از قانون واردات که مجلس به ما در قانون بودجه ۱۴۰۲ اجازه داده بود، نزدیک به هزار دستگاه از این ماشین آلات را جوانسازی میکنیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول شنبه شب با حضور داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور به بررسی عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای پرداخته شد.
مقدمه : راه یکی از سرمایههای ملی و البته بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور است به شکلی که هرچه نسبت به گسترش شبکه راههای یک کشور اقدام شود در جهت توسعه آن هم گامهای مهم و اساسی هم برداشته میشود بر همین اساس بهبود و توسعه شبکه راهها در همه کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخصها و البته زیرساختهای توسعه اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب میشود ما در آستانه فصل زمستان هم هستیم و البته آمادگیها برای همین روزهای فصل زمستان هم آغاز شده به همین مناسبت میزبان جناب آقای دکتر داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور هستیم.
سوال: اگر موافق باشید از یکی از ماموریتهای مهم سازمانی که جناب عالی مسئولیتش را به عهده دارید آغاز کنیم و آن هم حفظ و نگهداری از راهها است بفرمایید که در این حوزه از بزرگراهها، آزادراهها و راههای اصلی و حتی فرعی و روستایی چه تعداد تحت پوشش راهداری است؟
امانی: ما الحمدالله الان ۲۳۵ هزار کیلومتر راه داریم که از این ۲۳۵ هزار کیلومتر نزدیک به ۶۰ هزار کیلومترش راههای اصلی و شریانی کشور است و مابقی راههای فرعی و روستایی است سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور دو تا ماموریت اصلی دارد یکی بحث نگهداشت و به روز رسانی راههای موجود کشور که عرض کردم ۲۳۵ هزار کیلومتر است و دومین ماموریتش بحث حمل و نقل جادهای کشور است در بحث نگهداشت راهها وظیفه اصلی ما این است که شرایط را طوری فراهم کنیم که مردم عزیزمان وقتی از روی جادهها تردد میکنند یک حرکت ایمن، یک مسیر مناسب که دارای استانداردهای روز باشد از جمله بحث روکش آسفالت، خط کشی، رفع نقاط پرحادثه، ایجاد روشنایی جدا کنندههای حالا یا گاردریل یا نیوجرسی در جادهها و هر آنچه که ماموریت راهداری است باید انجام شود در طول راههای کشور ما بیشترین تردد و بیشترین آمار جابجایی بار و مسافرمان و ترانزیت کشورمان را تقریباً ۳۴ هزار کیلومتر راه اصلی و کریدورهای ما قرار گرفته که اولین اولویت ما این است که این کوریدورها را حتماً بتوانیم مناسب نگهداری کنیم حتماً مسائل و مشکلاتی را که دارند برطرف کنیم تا انشاالله یک حمل و نقل ایمن را داشته باشیم.
سوال: آقای دکتر امانی یک سری ظرفیتهای عملیاتی را سازمان باید داشته باشد حالا به لحاظ تجهیزاتی است به لحاظ ادوات و ماشین آلات، به لحاظ نیروی انسانی است الان اوضاع و احوال راهداری و راهسازی کشور در این دو حوزه به چه گونهای است؟
امانی: اولاً من تقدیر و تشکر بکنم از همکاران خودم بخش راهداری ما که همه وقت و همه ساعت و در همه فصلهای مختلف در حال خدمت رسانی صادقانه به مردم عزیزمان در طول راههای کشور هستند من اگر بخواهم استاندارد جهانی را عرض کنم برای نگهداشت این تعداد راهی که اشاره کردم این میزان راهی که داریم، خوب اگر شاخص جهانی را در نظر بگیریم بر اساس قیمت یک کیلومتر روز را ما باید دو درصد تا ۴ نرخ استهلاک محاسبه کنیم و این را برای نگهداشت راه هزینه کنیم بر اساس تقویمی که همکاران من راههای کشور را انجام دادهاند الان قیمت روز راههای کشور ۷۰۰۰ همت است و این اگر دو درصد ۴ درصدی که من اشاره کردم را کف کار را حساب کنیم همان دو درصد را حساب کنیم یک چیزی بالغ بر بالای ۲۰۰ همت ما پول نیاز داریم اعتبار نیاز داریم که بتوانیم راههای کشور را نگهداری کنیم.
سوال: الان چقدر بهش اختصاص یافته؟
امانی: سال گذشته که شاید در ۱۰ سال گذشته خیلی خوب بود و عملکرد ما از لحاظ شاخصهای اندازهگیری خیلی خوب بود ما ۲۲ همت داشتیم.
سوال: خیلی فاصله داریم با وضعیت مطلوبمان؟
امانی: بله خیلی فاصله داریم ۱۰ درصد کمتر ما الان اعتبار داریم ما باید اولویت بندی کنیم با این کمبود اعتبارات از آن طرف هم بتوانیم خدمت رسانی مناسبی برای مردم انجام بدهیم بالاخره مردم از حاکمان خودشان انتظار خدمت رسانی مناسب و به موقع را دارند ما این را تمام تلاشمان را الان عرض کردم اولویت بندی کردیم ابتداً محورهای اصلی و شریانی و کریدورهای اصلی کشور بعد راههای فرعی و بعد هم راههای روستایی، ما الان بحثی که داریم کمبود امکانات ماشین آلات راهداری است که الان میانگین سنی ناوگان ما بالای ۲۷ سال است که خوب باید این نوسازی صورت میگرفت سالیان سال این بود که ما بازسازی میکردیم ماشین آلات را یک اقدام بسیار بزرگی ما انجام دادیم امسال هم از تولیدات داخل و هم از قانون واردات که مجلس به ما در قانون بودجه ۱۴۰۲ اجازه داده بود این ماشین آلات را وارد کنیم الان نزدیک به هزار دستگاه از این ماشین آلات را داریم جوانسازی میکنیم و ماشین آلات روز دنیا را داریم الان خریداری میکنیم.
سوال: که هنوز البته اضافه نشدهاند به ناوگان؟
امانی: دارند اضافه میشوند به مرور دارند هم بحث واردات را داریم و هم خرید داخلی که داریم انجام میدهیم.
سوال: این هزار دستگاه چقدر ناوگان را نوسازی میکند؟
امانی: الان موجودی ناوگان ما ۹۶۰۰ تا است.
سوال: یک دهم را تقریبا؟
امانی: بله یک دهمش را داریم انجام میدهیم این برنامه برنامهای است که سال آینده هم قطعاً باید این کار را بکنیم و بتوانیم انشاالله میانگین سن ناوگان راهداری را برسانیم به زیر ۱۵ سال که این جز برنامههای اساسی ما است.
سوال: برای اینکه برسیم به زیر ۱۵ سال میانگین سنی ناوگانمان را باید چند دستگاه وارد کنیم از این ۹۰۰۰ دستگاهی که شما بهش اشاره فرمودید قدیمی هستند و فرسوده؟
امانی: تقریباً نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد، از طرفی ناوگانی که قابل بازسازی است ما داریم الان بازسازی میکنیم در کارگاههای خود سازمان راهداری یک نقاطی را به صورت مرکز انتخاب کردیم بعضی از استانها را که بقیه استانها ماشینهایشان را حمل میکنند آنجا و بازسازی از صفر تا ۱۰۰ را ما خودمان داریم انجام میدهیم اینها تمام باعث میشود که ما توان عملیاتیمان در راههای کشور وقتی نوسازی ناوگان انجام شود و یا بازسازی ناوگان انجام شود توان عملیاتی ما چند برابر میشود، خیلی از کارها را خود ما داریم انجام میدهیم به صورت امانی و آن جاهایی هم که اعتبار داشته باشیم و توان داشته باشیم داریم برونسپاری میکنیم.
سوال: پیشبینیتان این است که برای اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصدی که جناب عالی بهش اشاره فرمودید که بهش برسیم برای اینکه ناوگانمان یک قدری نوسازی شود چند ساله است؟ با توجه به اینکه فرمودید هزار تا امسال و هزار تا هم انشاالله اگر که همینطور ادامه دهید تا پایان سال پیش برویم تا سال ۱۴۰۴ میشود چقدر؟
امانی: ببینید عدد و رقمها قابل توجه است ما همین هزارتایی که الان جز برنامههایمان است نزدیک تقریباً اگر انشاالله خدا توان بدهد ۱۵ همت هزینه همین هزار دستگاه است و ما اعتباراتمان محدود است عرض کردم هم باید جوابگوی نیازهای مردم باشیم شبکه راهی کشور باشیم هم از آن طرف بتوان پاسخگو باشیم در ایام زمستان که الان ما راهداری زمستانی مان شروع شده، ۱۲ هزار از همکاران من درگیر راهداری زمستانی هستند با ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و سبک و ۱۰۵۳ با راهدارخانه ما، در آماده باش هستند در ایام زمستان و تمام تلاش ما این است و شعار ما این است که تلاش کنیم که هیچ راه اصلی و شریانی در ایام زمستان حتی سختترین بارشها را داشته باشیم نباید بسته بماند.
سوال: پس با توجه به فرمایش جناب عالی ما نباید در حوزه نیروی انسانی کمبودی را در حوزه راهداری داشته باشیم ولی به لحاظ تجهیزاتی در مورد ناوگان کاملاً توضیح دادید؟
امانی: نیروی انسانی هم چرا ما خوب کمبودهایی را داریم این هم با توجه به اینکه اعتبارمان کم است اگر ما اعتبار خوبی داشتیم همین اعتبار استاندارد را داشتیم خیلی از کارها را باید برون سپاری میکردیم و با همین نیروی انسانی جوابگو بودیم، اما با توجه به اینکه ما الان داریم خیلی کارها را به صورت امانی توسط خود همکاران من انجام میشود کمبودهایی در خصوص نیروی انسانی هم داریم، اما بیشتر الان بحث امکانات و تجهیزات.
سوال: آقای دکتر امانی موافق هستید برویم به سراغ ناوگان برون شهری در دو بخش هم است، یکی بخش باری است که کامیونها هستند یکی هم بخش مسافری است که اتوبوسها هستند و تاکسیهای برونشهری هستند و همچنین مینی بوسها چه برنامهای دارید اصلاً وضعیتشان به چه صورتی است چقدر فرسوده هستند چقدر نوسازی شدهاند؟
امانی: من بخش راه را ببندم ما الان در بحث راهداری الحمدلله با توجه به تلاشهای خوبی که صورت گرفته یکی از موضوعات بسیار مهم که برای مردم عزیزمان مهم است بحث رفع نقاط پرحادثه بوده که ما سال گذشته تعهد کردیم ۸۸۷ نقطهای که آخرین صورت جلسه ما بود با پلیس بوده اینها را برطرف کنیم سال گذشته نزدیک به ۴۲۰ تا از این نقاط برطرف شد تعهد ما این است که امسال تا پایان سال حتماً ما مابقی را هم برطرف کنیم جای خوشبختی دارد که من واقعاً اینجا تقدیر و تشکر میکنم از همه دستاندرکارانی که مسئولیت دارند در حوزه راه، هلال احمر، اورژانس، پلیس محترم خود سازمان راهداری و بقیه عزیزان ما الان در آمار ۵ ماهه، چهار و نیم درصد کاهش تلفات داشتیم با اینکه نزدیک به ۶ درصد رشد تردد داشتیم یعنی جادههایمان شلوغتر شده، تردد زیاد بوده، اما از آن طرف چهار و نیم درصد در راههای برون شهری و ۱۸ درصد در راههای روستایی ما کاهش تلفات داشتیم که این خوب به نظر من کار بسیار بزرگ و خوبی بود و کار جهادی بود که همه دستگاهها دست به دست هم دادند و الحمدالله این اتفاق افتاد امیدوار هستم که تا پایان سال هم ما بتوانیم این رقم را به بالای ۶ درصد برسانیم با اقداماتی که دارد انجام میشود در بحث روکش آسفالت نصب نیوجرسی رفع نقاط حادثه خیز ایجاد روشنایی، خط کشی الحمدالله بسیار کارهای خوبی صورت گرفته و بر اساس اهدافی که برای سازمان تعیین شده بود در ابتدای سال الحمدلله ما الان هر کدام از این شاخصهایمان بالای ۶۰ درصد اتفاق افتاده است.
سوال: الان در آن نقاط حادثه خیزی که جناب عالی اشاره فرمودید با پلیس راه اختلاف نظری در نقاط حادثه خیز دارید؟
امانی: نه ببینید ما یک آمار اولیه ۱۵۰۰ نقطهای داشتیم بعد از آن بر اساس شاخصهایی که اتفاق افتاد بازنگری شد و ۸۸۷ نقطهای که بسیار خطرناک بود و ضروری بود اصلاح شود آن ۱۵۰۰ تا هم به عنوان مرحله ۲ قرار گرفت که ما الان هم از آن ۱۵۰۰ تا داریم برطرف میکنیم هم این ۸۸۷ نقطهای که برای ما واجب بود ظرف دو سال اینها را برطرف کنیم این اتفاق الان دارد میافتد.
سوال: الان چقدر از این ۸۸۷ نقطه حادثه خیز باقی مانده؟
امانی: عرض کردم نصفش پارسال برطرف شد تقریباً نزدیک به ۴۲۰ تا مابقی جز تعهدات ما بوده که امسال تا الان که خدمت شما هستم همه نقاط الان دارد کار انجام میشود آن چیزی که با پلیس شما باید هر کدام از نقاطی که برطرف میکنیم بعد صورتجلسه تایید با پلیس داشته باشیم که این نقطه برطرف شده و باید پلیس محترم هم تایید بکند که این اتفاق افتاده نزدیک به تقریباً ۲۰۰ تا از نقاط هم امسال تا الان برطرف شده مابقی هم امیدواریم که تا پایان سال انجام شود.
سوال: و چقدر اعتبار نیاز است برای اینکه این ۴۰۰ تای باقیمانده که جناب عالی بهش اشاره فرمودید این ۲۰۰ تا که در دست کار است و ۲۰۰ تایی که تا پایان سال انشاالله مرتفع میشود؟
امانی: کل این ۸۸۷ نقطه نزدیک به ۸ همت اعتبار میخواسته که عرض کردم بخشی را پارسال گذاشتیم و بخشی را هم امسال جز برنامهها و اهداف سازمان است.
سوال: خیلی هم عالی در نقطه راه موضوع بازماندهای است؟
امانی: در بحث حمل و نقل هم باز هم من تقدیر و تشکر کنم از بخش خصوصی رانندگان عزیز که به هر حال در همه شرایط کشور با همه سختیها و مشکلاتی که دارند همواره کنار مردم بودند میدانید مهمترین حمل و نقل در کشور ما فعلاً حمل و نقل جادهای است که بیش از ۸۵ درصد بار مسافر ترانزیت از طریق شبکه جادهای دارد حمل و نقل انجام میشود و همه اینها توسط بخش خصوصی است و شما کمتر صنفی را پیدا میکنید که هم طرف هم سرمایه زندگیش را بیاورد وسط و هم جانش را بیاورد بگذارد وسط میدانید که اگر یک راننده خدای ناکرده یک حادثهای برایش اتفاق بیفتد هم ماشینش از بین میرود هم امکان دارد جان خودش را از دست بدهد در این قصه که من واقعاً جا دارد اینجا صمیمانه از این عزیزان هم رانندگان بخش بار ما و هم رانندگان بخش مسافر ما که در همه شرایط کشور نقش آفرینی کردند تشکر کنم.
سوال: درخصوص بحث ناوگان بفرمایید که در حوزه بخش باری کامیونها و همچنین در حوزه مسافری مینی بوس و اتوبوسها و تاکسیهای برون شهری چه اقداماتی انجام داده اید؟ ناوگان ما الان سن متوسطش چقدر است؟
امانی: ما در بخش اتوبوسی مشکل داریم و الان هم کمبود داریم که من همین جا از مردم عزیزمان عذرخواهی میکنم به عنوان یک مسئول که به هر حال بعضاً در برخی از روزهای خاص یا آخر هفتهها ما معمولاً با کمبود ناوگان اتوبوسی مواجه هستیم که حتماً باید دنبال کنیم که این کار را داریم انجام میدهیم و ضرورتاً و فوری نیاز به ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوسی داریم که تزریق شود به بخش حمل و نقل مسافری ما این رو داریم پیگیری میکنیم از دستگاههای مختلف میدانید بر اساس قانون ساماندهی خودرو وزارت صمت مسئول نوسازی ناوگان کشور است و به عنوان همکار هستیم ما داریم دنبال میکنیم که این اتفاق بیفتد.
سوال: وزارت صمت چقدر با شما همراهی و همکاری میکند؟
امانی: دارند همکاری میکنند ولی به هر حال ما با توجه به اینکه به اصطلاح بهرهبردار هستیم و باید جوابگوی بخش حمل و نقل کشور باشیم انتظار ما این است که بیشتر از این کمک کنند و یاری کنند بالاخره ما الان وقتی این نیاز را داریم این ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس مصوبه ستاد اربعین کشور را دارد، مصوبه معاون اول رئیس جمهور را دارد و همه تاکید کردهاند باید این اتفاق بیفتد تا الان از این مصوبه نزدیک به ۷۷ دستگاه اتفاق افتاده است.
سوال: این مصوبه که میفرمایید هم مجوز ستاد را دارد و هم معاون اول را همین ستادی که سال ۱۴۰۳ برگزار شده یا آن که ۱۴۰۲ بوده میخوام ببینم چه مقدار ازش گذشته هنوز فقط ۷۷ تا؟
امانی: این در سال ۱۴۰۳ مورد تاکید واقع شد و هم در دولت قبل معاون اول محترم پیگیر موضوع بودند و مصوبات مختلفی را داشتند در این خصوص و هم در ستادهای اربعین سال ۱۴۰۲ این موضوع دو سال است که ما الان پیگیر هستیم.
سوال: یعنی در دو سال، ۷۷ تا، از این ۲۰۰۰ دستگاه جناب عالی میفرمایید که نیاز مبرم ناوگان است؟
امانی: اصلاً این ۲۰۰۰ دستگاه معروف شد به ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس اربعینی یعنی ما بیشترین بحثمان این بود که این اتوبوسها هرچه سریعتر برای اربعین ۱۴۰۲ برسد که نرسید به ۱۴۰۳ هم نرسید و خوب با توجه به موضوعات و بحثهایی که دوستان وزارت صمت در بحث تخصیص ارز دارند داریم دنبال میکنیم امیدوار هستیم.
سوال: گیر کارشان کجاست آقای دکتر؟
امانی: بحث اصلیش بحث تخصیص ارز است که باید ارز را وزارت صمت تخصیص بدهد ما الان نزدیک به ۳۳۰۰ و خوردهای دستگاه الان ثبت تایید فنی شدهاند که اگر ارز تخصیص پیدا بکند اینها ثبت سفارش میشوند و هرچه سریعتر وارد کشور میشوند، این را داریم دنبال میکنیم.
سوال: این ۲۰۰۰ تا بیاید چقدر کمک میکند به ناوگان مسافری مان؟
امانی: این ۲۰۰۰ تا که بیاید به هر حال بخش زیادی از نیازهایی که ما الان باهاش مواجه هستیم و مردم عزیزمان باهاش مواجه هستند مخصوصاً مرکز استانها، مخصوصاً شهرستانهای بزرگ ما الحمدالله با این دو هزار دستگاه مشکلشان برطرف میشود البته نیاز واقعی ما ۵۰۰۰ دستگاه است، اما ما فعلاً با توجه به شرایط کشور و مشکل کمبود ارز بحث ۲۰۰۰ دستگاه را داریم دنبال میکنیم و ما به دنبال این هم هستیم که اگر در داخل هم تولید داخل انشاالله اتفاق بیفتد که خیلی از شرکتها الان وارد این فضا شدند و دارند دنبال میکنند با آنها هم بتوانیم یک قراردادهایی داشته باشیم و بخشی را هم از تولید داخل انجام بدهیم.
سوال: رانندهها هم قدری به وضعیت نوسازی ناوگان مسافری گلایههایی داشتند از گلایههای آنها هم میفرمایید؟
امانی: عرض کردم باید ما دنبال کنیم قضایا را و خوب یکی از بحثهایی که دارند بحث هزینههایی که دارند و درآمدی که دارند بخش به هر حال باید خودش را اداره کند اولین موضوعی که مهم است این است که سرمایهگذاری که میخواهد انجام بدهد بخش خصوصی باید برایش صرفه اقتصادی داشته باشد، باید برایش بازگشت سرمایهاش تضمین شده باشد، با بخش مسافر یک قدری ما با این مشکل مواجه بودیم با توجه به اینکه قیمتها دستوری بود و باید در ستاد تنظیم بازار این قیمتها مشخص میشد و معمولاً قیمتهایی که مشخص میشد با هزینههای عزیزان ما در بخش مسافر همخوانی نداشت و این همیشه مورد اعتراض بخش بود ما هم دنبال میکردیم و پیگیری میکردیم مسائلشان را با توجه به اینکه به هر حال سازمان راهداری متولی حمل و نقل جاده است و باید هم به مردم و هم به بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل پاسخگو باشند ما دنبال میکردیم، موضوعات را این یک موضوعی بود که مورد اعتراض عزیزانمان بود، دومین موضوع همین بحث این بود که به هر حال با توجه به اینکه بخش مسافر ما از لحاظ هزینههای برگشته سرمایه جوابگو نبود ما باید حتماً یارانهای به این عزیزان تخصیص میدادیم الحمدالله این اتفاق افتاد.
سوال: یکی از مشوقهایتان این بود؟
امانی: بله یکی از مشوقهایمان این بود که این کار را انجام دادیم با یکی دو تا بانک وارد مذاکره شدیم امضا شده هم برای مینی بوس و سواری و هم برای اتوبوس که اینها را الان داریم دنبال میکنیم که این روند اجرایی شود در بخش سواری الحمدالله اقدامات خوبی انجام شده خود صنفشان دارد پیگیری میکند کارهای خوبی انجام شده و بزودی فکر میکنم در مناسبتی نزدیک به ۴۰۰ دستگاه رونمایی شود که کار شروع شده، کار نوسازی ناوگان و این کار انشاالله ادامهدار باشد.
سوال: یک بخشی از آنچه که برای بحث تاکسیها اتفاق میافتاد این بود که باید قاعدتاً یک مبلغی را به عنوان خودروی فرسوده خود وزارت صمت یعنی آن خودرو را ازشون میخرید یعنی آن مبلغ را در واقع جایگزین میکرد ما به تفاوتش را تسهیلات میدادند به افرادی که خودرویشان را میخواهند جایگزین کنند این اتفاق اوله، یعنی میگویند که شما این را ببرید بفروشیدش و از رده خارجش کنید و بروید پولتان را بگیرید و مستقیماً بیایید پول ما را بدهید یک درگیریهای این گونهای تاکسی داران به خصوص دارند برای این هم اقدامی صورت گرفته برای اینکه مرتفع شود؟
امانی: آن تاکسی که به اصطلاح از رده خارج میشود و فرسوده میشود آن لاشهاش یک قیمتی دارد میتوانند بفروشند معمولاً خریدار هست آن گواهی اسقاطی هم که برایشان صادر میشود یک قیمتی دارد که اینها کمک میکند به آورده اولیه راننده از آن طرف هم ما رفتیم الان تسهیلات ارزان قیمت وجوه اداره شده در یکی از بانکها سپرده گذاری کردیم که بتوانیم با بهره کم، این وام را در اختیار این عزیزان بدهیم الحمدلله استقبال خوبی شده به نسبت مینی بوس، ون و اتوبوس که عرض کردم مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد، سواری کرایه با توجه به اینکه از تولید داخل هم دارد اقدام میشود الحمدلله روندش شروع شده و امیدواریم که این روند همچنان ادامه داشته باشد.
سوال: یکی از موضوعاتی که حالا رانندگان محترم داشتند بحث نوسازی ناوگان بود که جناب عالی بهش اشاره کردید مطالباتشان فقط به بحث نوسازی هم در واقع منتج نمیشود، موضوعات دیگری هم دارند حق بیمه شان، و مطالبی که مرتبط است با دریافت لاستیک و روغن و لوازم یدکی و این چیزهایی که برایشان خیلی هم هزینه بر است برای اینها چه اقداماتی انجام دادهاید؟
امانی: من واقعاً جا دارد که تقدیر و تشکر کنم از مقام عالی وزارت سرکار خانم مهندس صادق که در اولین زمانهای انتصاب ایشان در وزارت راه و شهرسازی جلساتی را با حضور همه صنوف برگزار کردند و در جلسات پایش حمل و نقل که همه بخش خصوصی ما حضور دارند الحمدلله دوستان مسائل و مشکلاتشان را رو در رو با مقام عالی وزارت مطرح کردند همانطور که اشاره کردید جناب عالی یکی از دغدغههای این عزیزان بحث بیمهشان است ما الان رانندههای جدیدی که جدیدالورود هستند آن یارانهای که دولت برای بیمه رانندگان مصوب کرد در دولتهای قبل این شامل حال این عزیزان نمیشود و این نیاز دارد که حتما در قانون اصلاح شود و آن موقع برای آن تعداد راننده مصوب شد، این را تامین اجتماعی پذیرا نیست و میگوید که حتما باید قانون اصلاح شود و بعد از پیگیریهای زیادی که کردیم، هر ساله یک تعداد از رانندگان بازنشست میشوند قرار شد فعلا قانون را اصلاح کنیم، رانندگان جدید الورود به ازای هر بازنشسته آن راننده جدید از مزایای یارانه استفاده کند و این اولین خواسته رانندگان است.
سوال: چقدر از رانندگان میمانند تا قانون جدید بیاید؟
امانی: تعداد ورودی ما دو برابر خروجی ماست، یک تعداد میمانند که دنبال میکنیم و یک قانون لایحه ساماندهی حمل و نقل در مجلس محترم است که در مجلس قبلی نرسید به صحن، اخیرا داریم دنبال میکنیم که این لایحه هر چه سریعتر به صحن بیاید، الحمدالله در این قانون اقدامات و موضوعاتی دیده شده است که اگر این قانون مصوب مجلس شود خیلی از رانندگان دست به گریبان این مشکلات هستند با این قانون برطرف میشود، اقلام ضروری مثل روغن، لاستیک، قطعات با دوستان وزارت صمت پیگیری و دنبال کردیم و جزو کارهای روزمره ماست.
اگر کوچکترین مشکلی باشد حتما ما پیگیری میکنیم و تا الان مشکل خاصی برای عزیزان دنبال میکنیم که کمترین مشکل داشته باشند.
سوال: لایحهای که در مجلس است که پیگیری میکنید که به ثمر بشیند و برکاتش به رانندگان برسد، چه حوزههایی کمک به رانندگان میکند، با جزئیات بیشتری که در لایحه چه چیزهایی دیده شده است؟
امانی: یکی از موضوعات که با معیشت رانندگان همراه است و مورد اعتراض آنهاست این است که با حداقل حقوق بازنشسته میشوند.
رانندهای که سالیان سال زحمت کشیده است و تلاش کرده است امروز در سن بازنشستگی که هم به اصطلاح در خونه باز محسوب میشود و خرج و مخارجش افزایش پیدا کند با حداقل حقوق سازمان تامین اجتماعی بازنشست میشود و این جزئی است و این یکی از موارد مورد اعتراض رانندگان است با ۵۰ درصد یارانهای که دولت میدهد حداقل است.
بحث صندوق رفاه رانندگان کشور را پیش بینی کردیم که در این صندوق یک اعتباری از خود بخش حمل و نقل اضافه شود به این صندوق و مسائل و مشکلات رفاهی رانندگان عزیز ما از جمله همین بحث حق بیمه تکمیلی رانندگان یا مسائل درمانی رانندگان.
سوال: پایه حقوقی شان افزایش میدهد برای زمان بازنشستگی؟
امانی: بله بیمه خودشان میشود، خودمالک میشود و نیازی به یارانهای که الان پرداخت میشود.
سوال: چقدر دریافتی شان افزایش پیدا میکند، یک مبلغ کف تامین اجتماعی که لحاظ میشود بازنشسته میشوند، چقدر به آن اضافه خواهد شد؟
امانی: پیش بینی که شده است یک راننده با حقوق مکفی اتفاق برایش میافتد این بازنشستگی.
سوال: شرایط متناسب با شرایط روز حقوق شان حساب میشود؟
امانی: بله تورم و مشکلاتی که است پیش بینی شده است، ان شاءالله از مجلس مصوب بگیریم و از شورای نگهبان تایید میشود، اگر این قانون مصوب شود خیلی از مسائل و مشکلاتی که رانندگان درگیر هستند برطرف شود.
سوال: در این مورد مطلب خاصی باقی مانده است؟
امانی: چند تا عدد بگویم، با همه گرفتاریهایی که داریم، بحث تحریم و مشکلات اقتصادی کشور در سال گذشته نزدیک به ۹ و نیم میلیون تن از طریق جاده و با توجه به ریل ۱۴ و خوردهای میلیون تن جابه جایی کالا و بحث ترانزیت را در کشور داشتیم، این اتفاق خوبی بود که نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش آن اتفاق افتاده است امساال ۶۱ درصد افزایش داریم، ۹ و ۱۴ میلیون تن ترازیت الان اتفاق افتاده است، در بخش بار سه درصد نسبت به سال گذشته بار داخلی مان افزایش داشته است، در بخش مسافر نزدیک به ۱۰ درصد، جابه جایی ما افزایش پیدا کرده است، الحمدالله نشان دهنده رشد و بالندگی این بخش است که دارد انجام میشود.
میدانید ۲۶ پایانه مرزی داریم یعنی با هر کشور همسایه تقریبا دو تا یا سه تا بستگی دارد به طول مرزهایی که با آن کشور داریم، پایانه مرزی داریم که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور اولویت اول ما بحث ترانزیت و تبادلات مرزی با کشورهای همسایه است و بعد هم و بعد نقاط دورتر که این اتفاق میافتد.
سوال: فصل سرما سراغش برویم که پیش رو داریم و آمادگی که جنابعالی و همکاران تان برای رویارویی با فصل سرما دارید، بخش کوچکی که شما اشاره کردید، چقدر برای فصل سرما آماده هستید و چقدر قرار است غافلگیر شویم؟
امانی: در کار ما معنا و مفهوم ندارد غافلگیری، قبل از این که اتفاقی بیافتد، ما اولا ما کارهای مان از ابتدای سال شروع میشود و برنامه ریزیهایی که انجام میشود از خیلی وقت قبلتر یا دو یا سه ماه به فصل زمستان شروع شود، دستورالعملها و بخش نامهها صادر شده است برای استانها که از لحاظ امکانات ذخیره سازی شن و نمک و هر آن چه که نیاز است برای راهداری زمستانی همکاران ما در استانها انجام دادند و این کار انجام شده است، بحث بازسازی ماشین آلات راهداری که جزو برنامههای اصلی سازمان است، ما تمام امکانات مان و همکاران مان بسیج میشوند، شعار ما این است که هیچ راه اصلی بسته نشود و اگر هم اتفاق بیافتد و از سرمای شدید باشد یا بارش شدید باشد در اسرع وقت تمام تلاش مان این است که این سریع راه بازگشایی شود.
هزارو ۵۳ باب راهدار خانهای که در نقاط حساس طراحی و ساخته شده است مثل گردنهها که نزدیک به هزار و چهارصد و پنج گردنه داریم که صعب العبور و در بحث زمستان معمولا اینها گردنههای پربارشی هستند که همکاران حضور دارند و تمام تلاش این است که عرض کردم اتفاقات خوبی افتاده است.
در بحث نوسازی ناوگان که دویست دستگاه اضافه شده است از قسمت واردات و خرید داخل به استانها الحمدالله اضافه شده است به توان عملیاتی که امیدواریم که اولا از خدای متعال به بهترین شکل ممکن و سختترین شکل ممکن ما بارشهای خوب و شامل نزولات آسمانی باشیم و ان شاءالله بتوانیم خدمت رسانی کنیم.
سوال: با چقدر نیروی انسانی خدمت رسانی میکنید؟
امانی: ۱۲ هزار نیرو که مستقر هستند.
سوال: تلاش دارید که تجهیزات راهداری را به روزتر و مطابق با استانداردها کنید و چه مقدار از تجهیزات قابل استفاده است؟
امانی: الان ماشینهایی که عملیات انجام میدهند و مسلما وقتی ناوگان به روز و مجهزتر در اختیار همکاران قرار دهیم، حتما توان عملیاتی شان که عمری زحمت کشیده و امروز باید فرسوده باشد قطعا توان عملیاتی مان بیشتر میشود.
سوال: چند نقطه ضروری و حساس داریم که با این نقاط دچار مشکل هستیم که برفهای سنگینی داریم و در چند نقطه است که شما با همکاران تان با تجهیزات در آن جا مستقر باشید؟
امانی: هزار و چهارصد و پنج نقاط حساسی است که همکاران ما با تجهیزات کامل که نمونه گردنه گدوک در مسیر دماوند است که هر ساله بارش خوبی داریم هم سرمای شدید داریم، یخ زدگی داریم، آن جا و قاعدتا همکاران ما با آمادگی کامل و تجهیزات خوبی برای این نقاط خریداری شده است به نسبت بقیه جاهایی که کمتر شاید به اصطلاح ما مسئله داشته باشیم.
ناوگانی که مجوز دادیم برای واردات عمدتا استانهای کوهستانی و سردسیر هستند که این نوسازی ناوگان برای شان اتفاق میافتد که اینها شناسایی شده و با برنامهها اینها همه رصد میشود
خواهش من از هموطنان عزیز این است که در آن ایام بارشها توجه کنند به گزارشاتی که سازمان راهداری میدهد، پلیس محترم و سازمان هواشناسی میدهد و قطعا سعی کنند در آن ایام از ترددهای غیر ضرور پرهیز کنند یا اگر واقعا تردد ضروری دارند، قبلش هم وسیله نقلیه شان به اصطلاح بحث معاینه فنی، گرمایشش، بحث بخاری و سلامتی خودرو و همچنین وسایل مورد نیاز را همراه خودشان همراه خودشان داشته باشند.
ما هر ساله این را میگوییم و تذکر میدهیم، اما بعضی وقتی عملیاتی وارد راه میشویم و یخ زدگی ایجاد میشود وقتی سراغ مردم عزیز و خودروهایی که میرویم میبینیم با حداقل امکانات وارد راه شده اند.
سوال: چه مقدار با توصیههای شما و سازمان هواشناسی چقدر کمتر شده است در برف ماندگی؟
امانی: ما سامانه ۱۴۱ داریم که قبل از این که سفر خودشان را شروع کنند حتما با تلفن گویای ۱۴۱ سازمان تماس گرفته و از طریق فضای مجازی این سامانه آخرین اطلاعات و وضعیت هوا و وضعیت ترافیک جاده را بگیرند و بعد سفر خودشان را برنامه شروع کنند.
سوال: ناوگان عمومی همه اینها را لحاظ میکند، مسیری برف یا بورانی باشد، دیگه حرکت نمیکند به سمت مقصد؟
امانی: چارهای نداریم مخصوصا ناوگان باری که سعی میکنند که آذوقه مردم یا کالای اساسی مردم در هر شرایطی به دست مردم برسانند، اما اطلاع رسانی ما کامل انجام میشود، با توجه به این که ما تمام شماره تلفنها رانندگان حمل و نقل عمومی را در اختیار داریم، برای هر موضوعی که پیش میآید قبلش روی تلفن رانندگان پیامک شده و اطلاع رسانی میشود که اگر سفری دارند تجهیزات کامل همراه شان باشد.
سوال: در بخش زمستانی چیزی باقی مانده است؟
امانی: نه بخشهای خوبی آماده سازی شده است و آماری در بخش راه روستایی یکی از مطالباتی که مردم عزیز یا نمایندگان مجلس دارند با همه کمبودهایی که از لحاظ اعتباری داریم ظرف سه سال گذشته نزدیک به هشت هزار و ششصد و ونود پنج کیلومتر احداث شده است، یعنی نداریم راه، براساس اسناد بالادستی بیست خانوار باید راه خوبی داشته باشند، این اتفاق افتاد، همین امسال در شش ماهه ما هزار و دویست و هفتاد و یک کیلومتر تا الان راه ساختیم.
در بحث روکش راههای فرعی و اصلی نزدیک به ۴ هزار و سیصد و نود و پنج کیلومتر در این شش ماهه اتفاق افتاده است.
در راههای شریانی یا راههای اصلی شش تا پروژه بزرگ انجام میدهیم.
یک خرید ماشین آلات بود که عرض کردم، اصلاح هفتصد و پنجاه نقطه پرحادثه بود که مربوط به نقاط هشتصد و هفتاد و هشت نقطه که این هشت همت اعتبار میخواسته است که نصف آن برطرف شد ه است و کلان عملیات اجرایی سه تا آزادراه ما قم کاشان، کاشان اصفهان، زنجان تبریز که جزو تعهدات سازمانی ما نبوده، اما مربوط به قسمت دیگر از راه و شهرسازی است که این هم تکلیف شد که بهسازی آزادراه که سه و نیم همت اعتبار میخواد که کار شروع شده است و مهمترین قصه همان بحث نگهداشت کریدورهای اصلی است که ما بهسازی، روکش آسفالت و خط کشی، بیست هزار کیلومتر راههای اصلی و شریانی جزو برنامه داریم و مهمترین قصه بحث ترانزیت که برای کشور خیلی مهم است.
بحث راههای به اصطلاح، پایانههای مرزی است که این راهها را ما درست نگهداری کنیم، اقدامات تعریض داشتیم در خیلی راهها و خود پایانههای مرزی است که اینها را هر ساله هم بازسازی و به روز رسانی کنیم.
سوال: از سامانه سپنتا که نظارت کند بر کامیونها و بحث تخصیص سوخت شان براساس راهی که پیمایش میکنند؟
امانی: یک اشکالاتی این سامانه دارد که همکاران پیگیری میکنند با پیمانکار مربوطه که برطرف شود، اما مهمترین قصه بحث ناوگان باری کشور است که بالای تقریبا نزدیک به دویست میلیون دلار پروژه است که باید مصوبه شورای اقتصاد اصلاح میکردیم و الان در فرآیند اداری مکاتباتش انجام شده است و نزدیک به فرآیند اداری به ما ابلاغ شود هر چه سریعتر به صورت ترک تشریفات این کار صورت میگیرد.
سوال: ناوگان مسافری که یک موانعی وجود دارد که این موانع چه است؟
امانی:اگر وزارت صمت بحث تخصیص ارز که مهمترین مسئله اصلی است.سازمانی هستیم که تقریبا تمام فعالیتهای مان روی سامانههای مختلف است و نزدیک به هفتاد سامانه داریم که تمام عملیاتهای راهداری و عملیاتهای حمل و نقل رصد میشود یکی از سازمانهای بزرگ دیتا در کشور هستیم.
ما کاری را برای اربعین سال ۱۴۰۲ با همکاری دانشگاه شریف انجام دادیم، سیستمی که ایجاد کردیم به نام داب و سامانه داب، الان تقریبا جلو میبریم.
سوال: این سامانه چه کمکی میکند به شما؟
امانی: آخرین وضعیت ناوگان مشخص می کند که این ناوگان در چه مسیرهایی رفته است چه جابه جاییهایی داشته است چه در بخش مسافر و در چه بخش بار، کارکرد و عملکرد ناوگان و راننده را نود درصد صحیح است.
سوال: انتظاری که سپهتن داشتید تقریبا این کار را انجام میدهد؟
امانی: تقریبا انجام میدهد، اما سپهتن این از لحاظ صرفه جویی و قاچاق سوخت و این که قابل رصد باشد ناوگان این اتفاق میافتد.
سوال: لطفا اگر مطلبی است جمع بندی بفرمایید؟
امانی: تقدیر و تشکر میکنم از همکاران خودمان که صادقانه و بی منت در بدترین شرایط آب و هوایی کشور خدمت رسانی میکنند.
سالانه نزدیک بیست یا سی نفر از همکاران را در حین خدمت رسانی به مردم از دست میدهیم، در جادهها که دنبال میکنیم که اینها به عنوان شهید خدمت محسوب شوند که روند اداری اش را دنبال میکنیم.