درباره «سایهبان رسانههای اجتماعی» چه میدانیم؟
آیا تاکنون پستی در فضای مجازی داشتهاید که شکست خورده باشد و از خود بپرسید که چرا سازوکار رسانههای اجتماعی، شما را مجازات میکند؟
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، واشنگتنپست نوشت: ما به شبکههای اجتماعی برای دریافت اخبار، بحثهای سیاسی و اطلاعات بهروز مراجعه میکنیم، اما بخش زیادی از آنچه میبینیم توسط مجموعهای از الگوریتمها تعیین میشود که سعی دارند محتوایی را که دوست داریم در اولویت قرار داده و در عین حال در فواصل منظم به ما تبلیغات نشان دهند.
این الگوریتمها تصمیمگیری میکنند؟ پاسخ این سوال در واقع یک جعبه سیاه است و منتقدان مدتهاست که از شرکتهای مالک رسانههای اجتماعی خواستهاند که در این خصوص شفافتر باشند. شخصیتهای سیاسی بزرگ، شرکتها را متهم کردهاند که از الگوریتمها برای سانسور استفاده میکنند، در حالی که کاربران عادی نگرانند که با پستهایشان بر اساس معیارهای جانبدارانه، رفتار شود.
ما از خوانندگان واشنگتنپست خواستیم تا داستانهای خود را درباره «ممنوعیت سایهای» به اشتراک بگذارند؛ همان سازوکاری که به سرکوب واقعی یا ادراکشده پستهای یک فرد اشاره دارد. بسیاری از این افراد مشکوک بودند که پستهایشان به دوستانشان نمایش داده میشود، اما در فیدها پنهان شده است. تعداد کمی از آنها هم برای اثبات این موضوع مدرک داشتند.
«لئا کری» ۵۰ ساله گفت: به طور مداوم در تلاشم تا بفهمم چه چیزی ممکن است باعث حذف پستهایم از فید اصلی اینستاگرام و قسمت جستجو شود.
* «ممنوعیت سایهای» یا «سرکوب الگوریتمی» چیست؟
اصطلاح «سایهبان» در حدود سال ۲۰۱۷ به محبوبیت رسید تا فعالیتهای پنهانیِ ادعاییِ کاربران توسط شرکتهای رسانههای اجتماعی را توصیف کند که بهمنظور پنهانکردن محتوای آنها یا نظراتشان انجام میشود. این روزها، شرکتها معمولاً به اصطلاح «راهنماهای توصیه» تمایل دارند، در حالی که برخی از منتقدان فناوری از عبارت «سرکوب الگوریتمی» استفاده میکنند.
الگوریتمها، ماشینهای تصمیمگیری هستند و نمایش یک پست به معنای نمایشندادن پست دیگر است. اما شرکتها میگویند که این الگوریتمها محتوا را به منظور ایمنی و حساسیتهای کاربران محدود میکنند.
برای مثال، سکوهایی مانند تیکتاک، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و توییچ دسترسی به محتوایی که برای کودکان نامناسب میدانند را محدود میکنند. برخی از این قوانین واضح هستند؛ مثلا نمایش سلاحهای گرم یا مواد غیرقانونی ممنوع است، اما برخی دیگر مبهم هستند؛ مثلا در تیک تاک، افراد در هر سنی میتوانند ویژگی «محدود شده» را فعال کنند که ویدئوهایی را که شامل تصاویر تهدیدآمیز هستند، محدود میکند.
تیک تاک همچنین به کاربران در هر سنی این امکان را میدهد که گزینه «امور جاری» را در الگوریتمهای صفحه خود رد کنند.
*چرا شرکتها برخی از محتوا را محدود میکنند؟
برنامههای اجتماعی به طور کلی سعی دارند هر محتوایی را که ممکن است آنها را با کاربران یا تبلیغکنندگان درگیر کند، محدود کنند.
به عنوان مثال، پس از مطرحشدن گزارشهایی مبنی بر اینکه توصیههای یوتیوب، بینندگان را به سمت ویدئوهای نفرتپراکنانه سوق میدهد، این برنامه شروع به مسدود کردن ویدیوهایی از این دست کرد.
معمولاً شرکتهای رسانههای اجتماعی در برابر ادعاهایی مبنی بر سانسور سخنرانیهای سیاسی مقاومت میکنند. اما امسال، متا به صراحت اعلام کرد که محتوای سیاسی را در برنامههای خود محدود خواهد کرد. آنچه که این شرکت به وضوح بیان نکرد، این است که دقیقاً کدام کلمات و ایدهها به عنوان محتوای سیاسی محسوب میشوند.
«کوری چامبلیس» سخنگوی متا گفت: مردم سالها به ما گفتهاند که میخواهند به طور کلی موضوعات سیاسی کمتری ببینند، اما همچنان بتوانند در صورت تمایل، با محتوای سیاسی در سکوهای ما درگیر شوند و ما دقیقاً همین کار را انجام دادهایم.
*چه نوع محتوایی محدود میشود؟
انواع محتوایی که در این دسته «مجاز، اما غیرقابل تبلیغ» قرار میگیرند به نوع سکو بستگی دارد.
سخنگوی یوتیوب اعلام کرده که اگر یک ویدئو قوانین عمومی این سکو را نقض نکند، اما نزدیک به نقض آن باشد، ممکن است برای توصیههای الگوریتمی واجد شرایط نباشد. بنابراین، اگر یک ویدئو درباره مسائل روز به مرز اطلاعات نادرست نزدیک شود، اما از آن عبور نکند، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
متا اعلام کرده در حال کار بر روی محدود کردن محتوای سیاسی در فیسبوک، اینستاگرام و تردز است.
تیکتاک تنها سکویی بود که تأیید کرد افراد میتوانند از کلمه «رای» استفاده کنند بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرند. یوتیوب اعلام کرد که محتوای انتخاباتی بلامانع است مگر اینکه نزدیک به نقض یک سیاست باشد. اسنپچت اعلام کرد که فقط تولیدکنندگان از پیش تأییدشده میتوانند در بخش ویدئوهای کوتاه Spotlight درباره محتوای سیاسی از جمله انتخابات صحبت کنند، اما هر کسی میتواند درباره انتخابات صحبت کند و در تب Discover پیشنهاد شود. سکوهای ایکس و توییچ اظهاری در این باره نظر نکردند.
*چگونه بفهمم که محتوای من محدود شده است؟
تیکتاک و اسنپ چت به سازندگان محتوا تاکید کردهاند که باید ویدئویی را که ممکن است برای کاربران جوان نامناسب باشد، به درستی برچسبگذاری کنند.
با این حال در اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب یا ایکس، ممکن است دسترسی یک پست بدون اینکه نویسنده آن بداند چرا، محدود شود.
*آیا این سانسور، تعدیل محتوا یا چیز دیگری است؟
موضوع اینکه آیا شرکتهای رسانههای اجتماعی باید دسترسی به محتوای خاصی را محدود کنند یا خیر، در حال بحث و بررسی است. «ایلان ماسک» مالک شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده که برای حفظ آزادی بیان، این شبکه اجتماعی نظرات سیاسی را سانسور نخواهد کرد. با این حال، ایکس به تعداد بیشتری از درخواستهای حذف محتوای سیاسی نسبت به قبل از مالکیت «ماسک» پاسخ داده است. منتقدان میگویند «ماسک» و تیمش تصمیمات نامتعادلی در زمینه مدیریت محتوا بر اساس وابستگیهای شخصی اتخاذ میکنند.
در همین حال، بنیاد غیرانتفاعی Electronic Frontier با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی، آنچه را که «تنظیمات سایه» مینامد، محکوم و اعلام کرده که شرکتها در خارج از سیستم دادگاه تصمیم میگیرند که چه سخنرانی مجاز به انتشار در فضای برخط است.
برخی از سازمانهای حامی حقوق کودکان هم خواستار محدودیتهای سختگیرانهتری هستند تا از مواجهه کودکان با محتوای مربوط به بزرگسالان در سنین پایینتر جلوگیری شود. «جیمز استایر» بنیانگذار و مدیرعامل سازمان غیرانتفاعی Common Sense Media که بر ایمنی برخط کودکان تمرکز دارد، اعلام کرده که خواستار قانونی است که شرکتها را ملزم به پذیرش مسئولیت محتوای خطرناک یا نامناسب برای سن کودکان کند.
*آیا شبکههای اجتماعی در صورت محدودشدن محتوایی، حسابها را جریمه میکنند؟
تیک تاک و توییچ اعلام کردند که اگر محتوای تولیدکنندگان بهطور مکرر قوانین را نقض کند، ممکن است حسابهای آنها به طور کامل جریمه شود. اسنپ و یوتیوب هم گفتند که پستهای محدودشده تأثیری بر کل حساب کاربری نخواهند داشت. متا و ایکس، اما پاسخی ندادند.