مدیرکل مشارکت و نظارت مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: بیش از ۳ هزار تشکل مردمی در سایت ستاد امر به معروف، به نشانی اینترنتی «www.Setad -abm.ir» ثبت نام کرده اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرتضی گرجی زاده مدیرکل مشارکت و نظارت مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: همانطور که از بحث نظارت و مشارکت مردمی فهمیده میشود مطالبه گری از ارکان این بخش است.
وظایف اداره کل را میتوان به دو بخش تقسیم کرد: بخش نخست اینکه مردم در قالب گروههای مردمی به ستاد مراجعه میکنند و با عنوان «تشکلهای مردمی» نام نویسی و فعالیت خود را در موضوعات مختلف آغاز میکنند.
بخش دوم عمده این فعالیت ها، بحث مطالبه گری است. مطالبه گری به معنای خواستن و طلب کردن است و عمدتا با عدالت خواهی و آرمان خواهی همراه میشود.
در مبحث مطالبه گری ملاکها و معیارهای متعددی وجود دارد. کاری که ستاد طی دو سال گذشته در حال انجام آن بوده است؛ ملاکها و معیارهای صحیح مطالبه گری عمدتا برگرفته از فرمایشات حضرت آقا و امام خمینی و آنچه که اخلاق مطالبه گری و اصول مطالبه گری محسوب میشود؛ برگرفته از دین مبین اسلام آن را در قالب یک منشور، تنظیم کند و به صورت آموزش در اختیار گروههای مطالبه گری قرار بدهد. این کار بخش عمده آن انجام شده است و بزودی دورههای آموزشی آن بر روی سایت ستاد بارگذاری میشود.
ستاد امر به معروف، بیش از ۳۰۰۰ تشکل مردمی در سراسر کشور پذیرش داشته و در سایت ستاد ثبت نام کرده است.
مطالبات بیش از ۸۰۰۰ مطالبه بوده و حدود ۷۰۰۰ از آنها به نتیجه رسیده است. از طریق ستادهای استانی این اتفاق رقم خورده است.
مطالبات انواع متعدد دارد و از مطالبه محلی تا حقوق بین الملل تا حقوق بشر وجود دارد ولی عمده مطالبات مردمی بحث اقتصادی و مفاسد اداری و همچنین عفاف و حجاب بوده است.
نشانی اینترنتی ستاد امر به معروف، www. Setad-abm. ir، است و عزیزان میتوانند به آن مراجعه کنند و در قالب تشکل مردمی میتوانند ثبت شوند و هم اینکه مطالبات خودشان را ثبت کنند.
کار دیگری که ستاد در بحث مطالبه گری انجام داده است ایجاد سامانه «سو» بوده است و در این سامانه مردم میتوانند مطالبات خودشان را بارگذاری کنند و مراحل پیگیری مطالبات را ببینند و اگر به نتیجه رسیده است، اگر از نتیجه راضی بودند. رضایت خود را اعلام میکنند و اگر نبودند دوباره درخواست میدهند و در فرآیند مجدد پیگیری قرار میگیرد.
این سامانه در اکثر استانهای کشور، ۲۹ استان کشور راه اندازی شده است و پیگیر مطالبات مردم است.
بیش از ۳۰۰۰ گزارش در این سامانه بارگذاری شده و خیلی از آنها به نتیجه رسیده است. یکی از راحتترین و سادهترین راههایی که مردم میتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند از آسفالت خیابان تا مسائل کلان در این سامانه بر اساس آن موضوع دسته بندی می شود. مثلا بحث اصناف، شهرداری، سازمانها و نهادها، هرکدام که مربوط به هر مقولهای است آنجا بارگذاری و پیگیری میکنند و پیامک آن به عالیترین مقام آن دستگاه ارسال میشود. مثلا اگر در حوزه شهری است پیامک به شهرداری میرود؛ و سپس پیگیریها انجام میشود تا به نتیجه برسد.
ستاد امر به معروف سه وظیفه اساسی «احیاء، حمایت و زمینه سازی» را دارد؛ یکی از آنها احیای امر به معروف و نهی از منکر است و مهمترین وظیفه ستاد است. در این زمینه ستاد از ورود مصداقی جزئی به مسائل، سعی کرده است پرهیز کند و ورود به مسائل به صورت کلی و مفهومی باشد تا در بحث احیاءگری و ترویج، گفتمان امر به معروف را در جامعه نهادینه کند.
یکی از مهمترین کارهایی که باید ستاد امر به معروف انجام دهد حمایت است و شاهد آن هم قانونی که ستاد دارد. قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است؛ و مهمترین سند قانونی که ستاد، در پی آن اقدامات خود را انجام میدهد؛ همین قانون است. لذا حمایت از مطالبه گران، حمایت از تشکل ها، حمایت از آمران و ناهیان یکی از مهمترین اهداف و برنامههایی است که ستاد اخیرا به دنبال آن بوده و اقدامات موثر و مفیدی انجام داده است. بخشی از آنها از مسیر حقوقی ستاد، دنبال شده است و نتایج خوبی به همراه داشته است.
موضوع سوم بحث زمینه سازی است. اعم از زمینه سازی مشارکت مردم در مسائل اجتماعی، زمینه سازی در قالب کارهای آموزشی و ستاد امر به معروف، دورههای آموزشی بسیاری را با همکاری ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور، برگزار کرده است. همچنین دوره پایه امر به معروف و نهی از منکر، یک دوره کامل و جامع است و از این طریق زمینه سازی در جهت حضور مردم در اجتماع و بحث فراگیری و آگاه سازی را ایجاد میکند.
اصل هشتم قانون اساسی تصریح دارد که امر به معروف وظیفه همگانی است و نقشها را هم مشخص میکند. وظیفهای که مردم نسبت به دولت (حاکمیت)، دولت به مردم و مردم به مردم است. سه سطح امر به معروف را اصل هشتم قانون اساسی تصریح میکند. ستاد هم بر اساس همین اصل عمده، مطالبه گری آن از مسئولین بوده است. یعنی امر به معروف به دولت پررنگتر بوده است. در فرآیند ستاد امر به معروف، حدود ۸ هزار مطالبه، عمدتا مطالبه مردم به مسئولین و نه مردم به مردم بوده است.
به زودی سامانهای بر اساس هوش مصنوعی در زمینه تسهیل عضویت تشکلهای مردمی راه اندازی میشود و در اختیار عموم قرار میگیرد.
مهمترین هدف ستاد امر به معروف، این است که مردم نسبت به اتفاقاتی که دور و برشان میافتد مطالبه گر باشند و احیای فریضه الهی و ترویج گفتمان امر به معروف و نهی از منکر است.
ستاد امر به معروف به عنوان یک نهاد فرهنگی، قدم نخست آن حفظ جامعه هدف و مخاطبشان است. در قدم دوم دنبال جذب افراد است؛ چون این ستاد هم یک نهاد فرهنگی است و با ماهیت فرهنگی و برنامههای فرهنگی به دنبال احیای امر به معروف و نهی از منکر است.