اعضای شورای شهر تهران بر لزوم ساماندهی موتورسبکلت سواران در پایتخت تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس کمیته حقوقی شورا در واکنش به گزارش رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه باید از بخش خصوصی در کنترل تخلفات استفاده شود، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا با استفاده از توان بازنشستگان پلیس مجموعههایی برای مدیریت ترافیک شکل میگیرد و با استفاده از ابزار موجود، رضایت ایجاد میشود.
مهدی اقراریان افزود: در برخی موارد ساعتها در بزرگراهها حضور داریم و پلیس هم نمیتواند کاری کند در این ساعات میلیونها لیتر بنزین مصرف میشود و هدر میرود پلیس آخر این خط است و شاهد این هستیم که شهرداریها در ادوار مختلف با صدور مجوزهای عجیب و غریب در معابر تنگ و باریک، باعث ایجاد ساختمانهای بلند و برجهای متعدد میشود.
این عضو شورا با تأکید بر اینکه با ساخت این ساختمانهای بلندمرتبه ترافیک به شکل زیادی ایجاد خواهد شد و در این شرایط پلیس باید چه اقدامی انجام دهد، گفت: باید کمیتهای در معاونت حمل و نقل و ترافیک شکل بگیرد تا بتواند هماهنگیهای لازم را با پلیس راهور انجام دهد.
مهدی اقراریان افزود: با وجود اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک تلاش میکند ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهند، ضعیفترین عملکرد کنترل حوزه حمل و نقل را شاهد هستیم و شاید با ایجاد دفتر هماهنگی با پلیس این شرایط تا حدی کنترل شود.
لزوم ورود پلیس به سد معبرهای خیابانی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با بیان اینکه مأموریتهای شهرداری در بخشهایی نیازمند همکاری سایر دستگاه هاست، گفت: تقاضا میکنیم پلیس راهور در موضوع سدمعبر که دور معیوبی را ایجاد میکند، ورود داشته باشد.
مهدی عباسی افزود:حضور خودروهای بی شمار با چراغهای الای دی را در خطوط ویژه شاهد هستیم یعنی این تعداد مسئول درجه بالا داریم که باید از خطوط حرکت کنند؟ تقاضای ما این است که مجوزها محدود و با ترددها برخورد شود.
نبود امنیت جانی در معابر و پیاده روها با وجود موتورها و رفتارهای پرخطر
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: در سال ۱۳۶۹ قانونی برای اضافه شدن سه بند به مقررات پلیس راهور تصویب شد و شهرداری باید به واسطه این قانون تجهیزاتی را برای پلیس فراهم کند تا بتواند خدمات شایستهای ارائه دهد.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: ما به عنوان شورا و شهرداری باید از پلیس که با نهایت تلاش و خلوص در صحنه حضور دارند، حمایت و نیازمندیهای آنها را تأمین کنیم.
این عضو شورا با بیان اینکه هفت سال است که مبادله دادههای جرائم رانندگی بین شهرداری و پلیس مختل شده است، گفت: این ایرادها به جا و درست است و هنوز رفع نشده که تقاضا داریم جلسات فوری برای رفع این مسئله برگزار و نتیجه مطلوب گرفته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه آنچه شهر را نازیبا کرده رفتارهای بسیار نابه هنجار برخی موتورسواران است، گفت: پلیس باید طرح ویژهای برای موتورسواران داشته باشد. وی افزود: در برخی کشورها میبینیم که موتورسواران از خطوط ویژه خود خارج نمیشود، اما در تهران در پیاده روها هم امنیت جانی از تردد موتورسیکلت سواران نداریم.
اخذ معاینه فنی موتورسیکلت در کشور نزدیک به صفر
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم با بیان اینکه معاینه فنی موتورسیکلتها یکی از معضلات در آلودگی هواست، گفت:معاینه فنی موتورها نزدیک به صفر است و تقاضایی که داریم این است که معاینه فنی موتورها مورد مطالبه قرار بگیرد.
مهدی پیرهادی با بیان اینکه آلودگی هوا بیش از ۱۱ میلیارد دلار به سلامت مردم خسارت زده میشود که این رقم در تهران ۳.۵ میلیارد دلار است، افزود: سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو باید معاینه فنی دریافت کنند، اما بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در تهران معاینه فنی نمیگیرند و یا به شهرستانها مراجعه میکنند و یا معاینه فنی ندارند.
وی گفت:اگر در خصوص این موضوع با جدیت اقدام شود، مشکلات مرتفع خواهد شد.
پلیس با تردد مدیران از خطوط ویژه برخورد کنند
رئیس کمیته ایمنی شورا هم در ادامه با بیان اینکه تردد خودروهای مسئولان در خطوط ویژه اتوبوس موضوعی است که بنده در سال گذشته نیز درباره آن تذکر دادم، گفت: انتظار ما به طور ویژه این است که راهنمایی و رانندگی با افرادی که با عناوین مختلف از خطوط استفاده میکنند، برخورد کنند.
مهدی بابایی افزود:معدود افرادی از نمایندگان مجلس و مدیران مدیریت شهری در این خطوط تردد میکنند که باید با آن برخورد شود.
رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه تردد طولانی مدت خودروهای بدون پلاک تهران منجر به ناهنجاری رفتار ترافیکی در پایتخت شده است، گفت: باید دست به دست هم دهیم و مشکل را در این زمینه حل کنیم.
میثم مظفر افزود: سربازان پلیس راهور در خطوط ویژه میایستند و به صورت دستی مسیرها را برای اتوبوسها باز کنند که منظر به روزی ندارد و بسیار بدوی و ابتدایی است که به سان دروازه ای، نیروی انسانی مسیر را برای اتوبوسها باز کند باید راهکارها در این زمینه بررسی شود.
فقط ۱۰ درصد از ۵ میلیون موتورسیکلت در تهران معاینه فنی دارند
رئیس کمیته سلامت شورا هم با اشاره به همکاری مطلوب پلیس با شهرداری گفت: در ۶ ماه دوم سال به علت افزایش وارونگی هوا و آلودگی با مشکلات سلامت شهروندان روبه رو هستیم.
سوده نجفی افزود: پنج میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که حتی ۱۰ درصد آنها هم معاینه فنی ندارند و به مراکز مراجعه نمیکنند، پلیس راهور با همکاری شهرداری تهران در این خصوص تدابیر لازم را در نظر بگیرد.
نجفی تأکید کرد: تهران نیازمند یک برنامه مدیریت ترافیک است و باید این موضوع پیگیری شود و سند جامع ترافیک بازنگری و مجدد ابلاغ شود، طرح ترافیک جدید هم با توجه به چهار دهه قدمت و با نظر به شرایط ترافیک شهر، به روزرسانی شود.
لزوم طراحی سامانهای برای ارائه گزارشهای مردمی به پلیس
خزانه دار شورا هم گفت: اگر دوربینهای زیادی هم داشته باشیم، تا زمانی که فرهنگسازی نشود، ترافیک مدیریت نمیشود. حبیب کاشانی افزود:سامانهای باید در پلیس پیش بینی شود که اگر مردم با مواردی مرتبط مواجه میشوند بتوانند تصاویر و فیلمها را برای پلیس ارسال کنند.
وی گفت:اگر رانندگان متخلف با این تصاویر و فیلمهایی از تخلفات خود روبه رو شوند و این روند ادامه دار باشد، در کاهش تخلفات اثرگذار خواهد بود.
بانک اطلاعات خودرویی با شهرداری تهران و پلیس ایجاد شود
رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه مصوبات مختلفی مرتبط با پلیس راهور در سال ۱۳۹۷ برای رفع نواقص هندسی معابر تصویب شده است، گفت: باید به بی نظمیهای ناشی از تردد موتورسیکلتها نیز توجه شود.
زهرا شمس احسان افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی خودرویی و مدیریت ایمنی و ترافیک معابر، مدیریت مکانی و زمانی خودروهای باری در سطح شهر، جلوگیری از خودروهای فرسوده و بدون معاینه فنی، عمل به وظایف قانون هوای پاک و توسعه مردمی سازی امور مرتبط با افزایش نظم و توسعه فناوریها و استفاده از هوش مصنوعی و اطلاع رسانی و آموزش پیرامون حذف کروکی کاغذی از جمله درخواستهایی است که باید پلیس به آن توجه کند.
کاهش ۱۸ درصدی تصادفات منجر به فوت موتورسواران
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از کاهش ۱۸ درصدی تصادفات منجر به فوت موتورسواران خبر داد.
سرهنگ موسوی پور با اشاره به پیش بینی ۶۷ راهکار برای مدیریت ترافیک گفت: ایجاد یک مرکز کنترل ترافیک برخط یکی از این راهکارهاست که هفته گذشته این مرکز افتتاح شد و در این زمینه یک فرآیند طولانی طی کردیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت:در خاورمیانه اولین پلیس راهنمایی و رانندگی هستیم که توانستیم فضایی مستقل ایجاد کنیم هم از طریق تصویر و هم از طریق صدا، این کنترل صورت میگیرد.
سرهنگ موسوی پور با بیان اینکه با استفاده از هوش مصنوعی کنترل ترافیک را دنبال خواهیم کرد، گفت: ۲۰ راهکار کوتاه مدت کاهش تصادفات را پیش بینی کرده بودیم که منجر به کاهش ۱۲ درصدی حوادث ترافیکی شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام اینکه ۱۰ راهکار مدیریت تردد موتورسواران نیز در پلیس پیش بینی شده است، گفت: اگر بخواهیم این تعداد موتورسیکلت را ساماندهی کنیم، نیاز به همکاری مدیریت شهری داریم.
سرهنگ موسوی پور افزود: بیشترین تردد موتورسیکلتها به پیکهای موتوری برمی گردد و اگر دستگاههای دیگر هم کمک کنند میتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۴۲ هزار و ۵۹۵ سامانه برای هوشمندسازی مدیریت ترافیک معابر پیش بینی شده است، گفت: شهرداری نیز موافقت و همکاری خود را در این خصوص اعلام کرده است.