اصحاب رسانه صبح امروز با بازدید از ایستگاه مترو شهید مطهری در جریان پیشرفت مترو قم قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قم؛ محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در نشست خبری گزارش عملکرد دو سالانه سازمان قطار شهری قم گفت: اگر واگنها به صورت فوری برای قم تامین شود ظرف دو ماه آینده مترو مسافرگیری میشود.
وی افزود: تامین واگن خارج از اراده پیگیری شهرداری و سازمان قطار شهری است و ما منتظر تصمیمات مسئولان کشوری هستیم.
محمدرضا انگشت باف با اشاره به اینکه از اواسط سال گذشته تمام تمرکز معطوف فاز ۲ مترو شده است گفت: فاز دو به جمکران را باز طراحی کردیم و در این باز طراحی ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: تا یک ماه آینده فاز دو فعال و طبق برنامه زمان بندی ۴ سال، با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان فعال میشود که هدف آن اتصال حرم مطهر به مسجد جمکران است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حواشی پیش آمده درباره دستگاه حفری گفت: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بوده است و طبق قرارداد بعد از اتمام کار از قم خارج شده است.
وی افزود: دستگاه حفاری (TBM) سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط ۱ مترو قم بکار گرفته شد.
محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ ۱۰۲۸۳ متر در بهمن ماه ۱۳۹۵ به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینهها شامل هزینههای مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول ۱۴/۵ میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژههای مشابه از نظر حجم و زمان، متری ۳ الی ۴ میلیون تومان ارزانتر میباشد.
وی تصریح کرد: در صورتیکه کارفرما (سازمان قطار شهری شهرداری قم) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، میبایست مبلغ ۶.۴۳۴.۶۴۱ یورو (طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت مینمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند ۱۷ فصل ۴ شرایط عمومی پیمان، (حدودا ۳ سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال ۱۳۹۸، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.
محمدرضا انگشت در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانیهای پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان کرد: در ابتدای پروژه (سال ۱۳۸۹)، شهرداری قم قصد داشت از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و... محقق نشد، احتمال میرود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال ۱۳۹۲ دستگاه اقدام نمود.