مرکز تحقیقات صدا و سیما در پی انتشار یک گزارش آماری پیرامون وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای دولتی و منابعی که فیلم و سریال تماشا میکنند، توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روابط عمومی مرکز تحقیقات رسانه ملی در جوابیه خود آورده است: در اردیبهشت ماه سال جاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری وزارت علوم اقدام به انجام یک نظرسنجی پیرامون وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای دولتی نمود. این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر از دانشجویان مقاطع مختلف عمدتاً کارشناسی به صورت پیمایشی انجام شده است بخشی از نتایج این نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد دانشجویان بخش عمدهای از اوقات فراغت خود را صرف گشت و گذار در فضای مجازی میکنند.
حال در این نظرسنجی از این اندک دانشجویانی که اعلام کردهاند در اوقات فراغت خود فیلم و سریال تماشا میکنند پرسیده شده که از چه منبعی فیلم و سریال تماشا میکنند؟ و نتایج نشان میدهد پاسخگویان بیشتر از طریق دانلود و تماشا از طریق سایتهای اینترنتی و بعد پلتفرمهای نمایش داخلی و خارجی فیلم و سریال تماشا میکنند و تلویزیون در رتبه چهارم قرار دارد. انتشار این گزارش بهانهای شد تا برخی از سایتها و کانالها بدون اشاره به کل این نظرسنجی و با تحریف بخشهایی از آن، رسانه ملی را زیر سوال ببرند. در این راستا ذکر چند نکته ضروری است:
اساسا الگوی مصرف رسانهای یک قشر خاص مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم و تعمیم به کل جامعه ایران نیست. حتی خود ایسپا بعد از این شیطنت رسانهای توضیح داد که این نظرسنجی در بین ۲۲۵۰ نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. ولی متاسفانه این بی اخلاقی رسانهای ادامه یافت.
البته این بی توجهی به واقعیات که نشان دهنده نیت تحریف گران است موضوع تازهای نیست. در فروردین ماه یعنی چند روز قبل از اجرای این نظرسنجی دانشجویی، ایسپا در یک نظرسنجی از عموم مردم (نه یک قشر خاص مثل دانشجویان) میزان مخاطب رسانه ملی را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد. ولی هیچ کدام از این سایتها و کانالهایی که امروز به نتایج نظرسنجی ایسپا برای هجمه به رسانه ملی استناد میکنند، حاضر نشدند کوچکترین اشارهای به این یافته داشته باشند!
برای مخاطبان فهیم رسانهها مبرهن است که چنین فعالیتهایی نه علمی است و نه اخلاقی. البته کاهش مخاطب تلویزیون در رقابت با فضای مجازی امری جهانی بوده و موضوع جدیدی نیست، اما این جنس فعالیتها به بهانه نقد مدیریت رسانه ملی مسبوق به سابقه نیست و بیانگر نیات خاص منتشر کنندگان این تحریفات است. کار رسانهای صداقت و انصاف میخواهد و گرنه نتیجه میشود فریب افکار عمومی.