مدبر کارشناس اوراسیا گفت: روسیه همواره نگاهش به ایران این است که مرز ایران، تمامیت جغرافیایی ایران، جزایر سه گانه جزو ذاتی ایران است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع تحولات سیاسی و امنیتی در روابط ایران و روسیه با حضور میهمانان برنامه آقایان روح الله مدبر کارشناس اوراسیا، داریوش صفرنژاد استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین املل و مهدی خرسند کارشناس مسائل بین الملل و آقایان صدرالحسینی کارشناس غرب آسیا و مهدی کاظمی – کارشناس مسائل اوراسیا (ارتباط تلفنی) پرداخت.
مقدمه: گفتگوی ویژه امشب را به بهانه پایان اجلاس مقامات امنیتی کشورهای عضو بریکس به موضوع تحولات سیاسی و و امنیتی ایران و روسیه اختصاص دادیم و در استودیو میزبان آقای روح الله مدبر کارشناس اوراسیا و آقای خرسند کارشناس مسائل بین الملل هستیم و البته میهمانان دیگر که به جمع ما میپیوندند.
سوال: با آقای صدرالحسینی ارتباط بگیریم و ارزیابی ایشان را از جمع بندی این اجلاس و دستاوردهایی که برای جمهوری اسلامی ایران داشته بپرسم؟ شما ارزیابیتون چیه از این اجلاسیه و نهایتاً این اجلاس چه دستاوردهایی را برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشت؟
صدرالحسینی: خوب به نظر میآید این سفر درست در شرایطی آغاز شد که تلاش بود در رسانههای منطقهای و بعضی از رسانههای بینالمللی با توجه به حاشیههایی که درست شده بود در ارتباط با گذرگاه زنگزور ارتباطات راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه فدراتیو را زیر سؤال ببرند به نظر میآید که دیدارها، گفت و گوها و مطالب و موضوعاتی که بیان شد میتواند خط بطلانی را بر این موضوع بکشد این یک نکته، نکته مهم دیگر این بود که وقتی که جناب آقای پوتین در دیدار با جناب آقای دکتر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی انتظار میکشند و این نکته را بیان میکنند که من منتظر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران هستم تا بتوانیم در ارتباط با توافقات جامع و بلند مدت با همدیگر گفت و گو کنیم این نشان دهنده این است که سطح روابط دو کشور در حال راهبردی شدن است همان طور که میدانیم در بعضی از موضوعات در حال حاضر روابط دو کشور مؤثر در نظام بین الملل یعنی روسیه و جمهوری اسلامی راهبردی و در بعضی از مواضع در حال راهبردی شدن است و اظهار نظر آقای پوتین درباره این مسئله میتواند تصریح کند موضوع را و میتواند به شدت دشمنان دو کشور را و تحریم کنندگان دو کشور را در این رابطه عصبانی کند وقتی که جناب آقای پوتین به طور مشخص نام رهبر معظم انقلاب را میبرند و سلام گرم میرسانند و نشاندهنده این است که رهبران دو کشور برای راهبردی شدن روابط همه تلاش خودشان را معطوف میکنند و قطعاً میتواند روابط ایران و روسیه که به عنوان متحدان مهم در یکی از مناطق مهم استراتژیک جهان میتواند تاثیر گذار باشد خوب است همانطور که عرض کردم خدمتتان گفت و گوها رفع بسیاری از شبهات را انجام داد و هیئت همراه در ارتباط با موضوعات گوناگون از جمله موضوعات مهم مقابله با تروریسم مقابله با خدمتتان عرض کنم که قاچاق کالا و همچنین قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان موضوعات و مسائل مهمی را بیان کردند نکته حائز اهمیت که میتواند بسیار برای کشور آورده داشته باشد گفت و گو در ارتباط با مسائل مهمی مثل کوانتوم، هوش مصنوعی و همکاریهای راهبردی در موضوعات مهمی است که امروز در حقیقت در لبه علم و فناوری کنونی وجود دارد و این سفر قطعاً و یقیناً میتواند هم در حوزه مسائل اقتصادی و هم در موضوع مهم امنیت منطقه بسیار مؤثر واقع باشد باید توجه داشته باشیم که دبیر شورای عالی امنیت ملی قطعاً و یقیناً محور مسائل خودشان و تیم همراهشون بیشتر در حوزه مسائل امنیتی بود و پیشنهاد جناب آقای دکتر احمدیان در ارتباط با تشکیل یک کمیته ویژه که اعضای بریکس در آن هستند برای موضوع امنیت منطقهای و بینالمللی بسیار مهم بود چون باید توجه داشته باشیم الان امریکا به دنبال ایجاد یک هژمون جدید امنیتی بر مناطق مختلف و راهبردی جهانی است و بیان این مطلب از جانب جمهوری اسلامی در یک اجلاس امنیتی و پذیرش آن و قبول این مسئله که در ارتباط با مسائل امکان گفت و گو و تشکیل کمیتههای مشترک وجود دارد بسیار، بسیار پر اهمیت است.
اعضای بریکس به نقش سازنده ژئوپلیتیکی ایران نیاز دارند
سوال: خیلی متشکرم از جمعبندی و گزارشی که از دستاوردهای این سفر ارائه کردید با شما خداحافظی میکنم آقای مدبر شما طرحتان چیست؟ به نظر میرسد دیدارهایی که آقای احمدیان داشتند در روسیه، نشان دهنده این است که ایران به سطح بالاتری از روابط با روسیه دارد نگاه میکند.
مدبر: بسمالله الرحمن الرحیم عرض سلام و ادب و احترام و تبریک صمیمانه پیشاپیش میلاد پیامبر مهربان اسلام و امام جعفر صادق (ع) را دارم خدمت شما همکاران محترم همه هم وطنان عزیزم، سفر آقای دکتر احمدیان در شرایطی که ما طی چهار هفته گذشته مواجه با یک تبلیغات وسیع سازمان یافته تحریک کننده بر ضد روابط ایران و روسیه با استناد به ترجمه غیر رسمی بریده شده از مواضع آقای پوتین آقای لاورف در حوزه محور مواصلاتی آذربایجان به نخجوان بودیم که در این سفر هم مواضع صریح و شفاف آقای پوتین و هم مواضع صریح و شفاف آقای شویگو دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عزم روسیه و توجه روسیه بر پیمانهای سابقی که با ایران در هر حوزه مواصلاتی داشته آب پاکی را به شبکه و جریان غربگرایی که تلاش میکنند از هر موضوعی برای اختلاف تهران مسکو استفاده کنند ریخت چرا که مواضع رسمی بالاترین مقام روسیه در این زمینه مطرح شد این نکته، نکته دوم دیدیم که چند روز گذشت طرف غربی به ویژه با محوریت بریتانیا میوه این درگیری لفظی رسانهای را در ایجاد تحریم صنعت هوایی خصوصاً خط هوایی ایران ایر به بهانه دروغین ارسال سلاحهای ایران به روسیه داشت میچید که آمریکا را با خودش همراه کرد و دیدیم موج تبلیغاتی چند هفته قرار بود به این دستاورد ضد ایرانی تروئیکای اروپایی برسد که من در عرایضم از دو محور فنی و تخصصی خدمت هم وطنان عزیزم اعلام میکنم و ثابت میکنم بحث ادعای ارسال موشکهای ایران به روسیه کذب و دروغ و با هدف اخلال در روابط ایران روسیه خصوصاً در زمینه محور راهبردی ایران در راهگذر شمال، جنوب طراحی شده بود این گفت و گوها از آن جهت حائز اهمیتی که میدانید آقای پوتین اشاره کرد امروز در نظام بینالملل هرکس روابط ایران و روسیه را میبیند اعتراف میکند که تهران مسکو دو شریک شدند و دو متحد هستند این در شرایطی است که روسیه در حال ارائه طرح ایجاد سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا و احتمال عضویت ایران در این پیمان امنیت جمعی فراتر از سازمان امنیت جمعی نگرانی شدید غرب و بریتانیا را پدید آورده.
در همین راستاست که بخش امنیتی کاخ سفید اعتراف میکند که هدف از فشار بر روابط ایران و روسیه و مطرح کردن بحث دروغین ارسال موشکهای ایرانی به روسیه نگرانی از رسیدن تهران مسکو به یک پیمان امنیت جمعی است .امروز آقای احمدیان در مینسک با آقای لوکاشنکو ملاقات داشت آقای لوکاشنکو این جمله را مطرح کرد گفت ما امروز تهران را در کنار خودمان میبینیم و میخواهیم در کنار هم باشیم ما دیگر نیاز به بحث صرف مشورتی نداریم ما باید یک کار مشترک برای تهدیدات مشترکی که در نظام بینالملل علیه ما ایجاد میشود مطرح بکنیم این بسیار مهم است و نشان دهنده این است که کشورهای نظام ملل متحد جایگاه ایران را در فضای نظم جدید جهانی درک کردند وزیر خارجه چین هم همین را اشاره کرد که در ادامه عرایضم عرض میکنم.
سوال: آقای خرسند تحلیل شما چیه و فکر میکنید که حضور ایران در بریکس و به ویژه این نشست و مذاکراتی که با هندیها با چینیها با روسها ما داشتیم چه قدر میتواند دستاورد برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟
خرسند: بسمالله الرحمن الرحیم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما همکاران محترمتان، مهمان محترم و همچنین مردم شریف ایران که این برنامه را میبینند ببینید ذات اجلاسیه بریکس قدرتهای نوظهور بین المللی هستند که در کنار همدیگر خواهان سهم بیشتری از کیک قدرت در دنیا هستند ما در دوران گذار نظم بینالمللی قرار داریم که البته در پس این دوران گذار سناریوهای مختلفی متصور هست یکی از محتملترین سناریوها رسیدن به یک نظم چند قطبی است که اتفاقاً اعضای بریکس در ساختار خودشان چه در حوزه مالی چه در روابط سیاسی به دنبال این هستند که بتوانند محقق بکنند این نظم چند قطبی را یکی از شاخصههای اساسی نظم چند قطبی کنار گذاشتن یا کاهش وابستگی نظام اقتصادی دنیا به دلار هست ابزار هژمونی ساز آمریکا دلار هست و اعضای بریکس تا قبل از اینکه اعضای جدید بریکس پلاس به آنها اضافه بشوند پنج کشور عضو بریکس تلاششان بر این بود که بتوانند سهم بیشتری از کیک قدرت اقتصادی دنیا بگیرند و رفتند به سمت اینکه با استفاده از ارزهای دو جانبه و چند جانبه ارزهای خودشان این مبادلات دو جانبه و چند جانبه را از دلار سعی کنند که سایه دلار را از سر این روابط بردارند و سهم دلار از روابط دو جانبه و چند جانبه کم شود در اجلاسیه بریکس که چند ماهی است الان در کشور روسیه در حال برگزاری است در سطوح مختلف در روزهای آینده اجلاس شهرداران بریکس هست و بعدش هم ما سفر رئیس جمهور محترممان را در روسیه خواهیم داشت به دنبال این هستند که یک ساز و کار مشخص و شفافی را برای ارتباطگیری اعضای جدید، اعضا اضافه شده جدید به اعضای بریکس بتونن پیدا بکنند و این ساختار بریکس برای کشورها نهادینه شود حالا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مسلط منطقهای به عنوان یک قدرت منطقهای وقتی در کنار این اعضا قرار میگیرد و وقتی ما نوع گزارهایی که در این دیدارها مطرح میشود و از ایران به عنوان یک شریک بزرگ به عنوان یک متحد یاد میکنند این نشاندهنده این هستش که سطح روابط ما با اعضای بریکس به یک شکل چشم گیری قدرت ما و بازیگری ما در منطقه افزایش پیدا کردند که آنها اتکا بسیار زیادی را بر نقش محوری جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند جناب آقای دکتر مدبر گفتند در حوزه بحث کریدور شمال جنوب بسیاری از اعضای بریکس به این نقش سازندهای ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران امروز نیاز دارند حالا من اگر فرصتی داشته باشم در مورد نوع صحبت روسیه در خصوص شاید عملیاتی شدن مفاد تفاهم آتشبس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بعدها به غلط تفسیر شد که روسیه آمده گفت کریدور (زنگزور) که من خواهش میکنم امروز از این رسانه از رسانههای داخلی مان ما ادبیات صحیحی را باید بکار ببریم اگر قرار هست مسیری ایجاد بشود اسمش زنگزور نیست حداقل ما باید این را اصلاح بکنیم در جغرافیای ارمنستان این اتفاق خواهد افتاد و من پیشنهاد عبارت و واژه کریدور سیونیک را حتی دارم.
سوال: یعنی الان شما دارید تایید میکنید این اتفاق خواهد افتاد که اسم تعیین میکنید؟
خرسند: اتفاقاً من میگویم نه، چون ببینید در بند ۹ تفاهم آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان من معتقدم که اصلاً این کریدور ایجاد نخواهد شد.
سوال:، اما الان آقای مدبر گفتند مساله از اول کذب است مقامات روسیه هم به صراحت اعلام کردند که اصلاً وجود ندارد، اما الان شما میگویید اگر بناست همچنین چیزی باشد اسمش را زنگزور نگیریم؟
خرسند: ببینید یعنی قرار است در بند ۹ تفاهم آتش بس من اصلاح بکنم حرفم را در بند ۹ تفاهم آتشبس آن چیزی که کریدور زنگزور در رویای باکو و آنکارا در حال رخ دادن هست که یک کریدور تورانی که بعدها مسیر عبور و مرور یکپارچه ناتو را بخواهد فراهم بکند هرگز اتفاق نخواهد افتاد، اما در بند ۹ تفاهم آتش بس پسا جنگ قره باغ بیست بیست ارمنستان پذیرفته مسیری را برای دسترسی باکو به نخجوان در نظر بگیرد و روسیه را هم به عنوان ناظر پذیرفته شما اگر در بنده ۹ تفاهم آتش بس را ببینید این قضیه پذیرفته شد، اما اتفاقی که در روزهای اخیر این طور برآورد شد که روسیه آمده کریدور زنگزور را با تفاهم با ترکیه و باکو تحمیل بکند به منطقه این غلط است ببینید یک اتفاقی رخ داد کشورهای ما گزارهای را در نظام بینالملل داریم به نام عمق استراتژیک هر کشوری به تناسب بزرگی و قدرت خودش نسبت به عمق استراتژیک خودش حساستر است روسها بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جمهوریهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان عمق استراتژیک خودشان معرفی میکنند و شرطی که برای حفاظت از عمق استراتژیک خودشان دارند عدم گسترش ناتو به شرق است امروز جنگی که بین روسیه و اوکراین در حال درگیری است به خاطر این است که اوکراین به ناتو نپیوندد که ناتو به مجاورت مرزهای روسیه نرسد حالا یک اتفاقی رخ داده در تفاهمهایی که بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماههای گذشته دارد رخ میدهد که اینها میخواهند یک سند جامع توافقی ایجاد بکنند که به زعم خودشان تنش هایشان به پایان برسد یک شرط جدیدی را ارمنستان مطرح کرده و آن هم این هست روسیه را به عنوان ناظر بگذارند کنار و اروپاییها را به عنوان ناظر بیاورند همین قضیه سبب شد که جناب آقای پوتین سفری را بلافاصله به باکو داشته باشند و با آقای علی اف دیداری را داشته باشند و آنجا صراحتاً اعلام میکنند که باید مفاد آتش بس دقیقاً اجرا بشود همین قرائت اشتباه در کشور ما سبب شد به دلیل اینکه این سفر به باکو انجام شد در کنار آقای علی اف و غیررسمی و تقریباً از پیش تعیین نشده اتفاق افتاد ، این طور تفسیر شد که روسیه هم به دنبال ایجاد کریدور زنگزور هست، ایجاد کریدور زنگزور یعنی یکپارچه سازی محور تورانی، یعنی محور قرار دادن عمق استراتژیک روسیه در اختیار کشوری مثل ترکیه است، در اختیار اروپاییها و آمریکایی هاست که بتوانند تجارتی در این منطقه داشته باشند که این خلاف منافع ملی و منافع استراتژیک روسیه در عمق استراتژیک خودش است.
روسها برای حفظ عمق استراتژیک خودشان این دیدار را انجام دادند و بعد از این که از نیت روسیه اطلاع پیدا کردند که پیش کشی ارمنستان بود، جلوگیری از نقشه ارمنستان بود که روسیه به عنوان ناظر کنار گذاشته شود و اروپاییها به عنوان ناظر ورود پیدا کنند که اگر مسیری بخواهد یا ضامنین آتش بس ورود کنند، آقای اردوغان وقتی نقشه خودش را نقش بر آب میبیند مصاحبهای را چند روز گذشته انجام میدهد و میگوید کریمه باید به اوکراین برگردد و این جا نقشه آنها برای ایجاد کریدور زنگزور بوده است و من موافق نیستم و گفتم که این کریدور هرگز ایجاد نخواهد شد.
غرب وقتی در جنگ اوکراین دستاوردی ندارد، به داستان سرایی رو می آورد
سوال: آقای صفرنژاد مشخصا زنگزور صحبت کردند، اما راجع به این ادعای اخیری که مطرح شد راجع به این که جمهوری اسلامی ایران تسلیحات به روسیه میفرستد و خود زلنسکی این را رد کرد و گفتند ما اسناد دال بر این نداریم و خود مقامات آمریکایی هم صراحتا اعلام کردند شواهد و ادله مثبته این ادعا باشد وجود ندارد، فکر میکنید با چه هدفی این ادعا مطرح شد؟
آقای صفرنژاد: چند تا گزاره در این پاسخ به شما باید مدنظر قرار گیرد، گزاره اول این است که میدانید الان دو سال و هفت ماه است قریب صدها میلیارد دلار کشورهای اروپایی و آمریکایی و ناتو به طور مشخص با محوریت آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان و اعوان و انصارشان در صحنه اوکراین و برای مدیریت جنگ با روسیه در صحنه اوکراین هزینه کردند.
این هزینه کرد هیچ دستاورد و ما به ازایی نداشته است یعنی اینها به افکار عمومی خودشان پاسخی ندارند، بدهند، که صدها میلیارد دلار هزینه کردیم و حضور ما در این نبرد باعث شده است که بر برخی از اقلام در روند معیشت مردم، در کل دنیا به ویژه در اروپای غربی و آمریکا مثل اقلام سوختی و خوراکی اثرگذار باشد.
این نکته اول، دستاوردی از مابه ازای کمکها نداشتند، نکته دوم با کمکهایی که غربیها و اعضای ناتو انجام دادند به طرف اوکراینی در تقابل با روسیه جمع کثیری از مردم بیگناه در صحنه اوکراین قتل عام شدند، میدانید اینها از سلفی تکفیری استفاده کردند یعنی خط مقدم نیروهای غربی در اوکراین عناصر سلفی تکفیری هستند که از سوریه و جاهای دیگر آورند و سربازان نیابتی ناتو هستند در صحنه اوکراین در غالب گردانهای مردمی آزوف اینها را سازماندهی کردند.
نکته سوم طرف غربی موقعی که ما به ازا ندارد و دستاورد ندارد باید به داستان سرایی ماجراجویانه رو بیاورد، یکی از این داستان سراهایی ماجراجویانه همین مسائلی است که چند روز در افکار عمومی دنیا مانور میکنند، در مورد بحث این که جمهوری اسلامی ایران در انواع و اقسام سلاحها در چند سال اخیر به روسیه کمک کرده یا صادراتی داشته است و امثالهم.
شما میدانید روسیه خودش بزرگترین قدرت نظامی دنیاست، نیازی به سلاحهای جمهوری اسلامی ندارد، یا هر کشور دیگر. اینها یک پروپاگاندایی است که در حوزه افکار عمومی دنیا به ویژه مردم در غرب به آن نیاز دارند.
هم در آمریکا و هم کشورهای غربی اروپای غربی، انتخابات پیش رو هست که یکی از چالشهای جدی مابین احزاب رقیب در انتخابات حضور دارند صحنه نبرد در اوکراین است.
نکته چهارم اینها فقط در اوکراین به ماجراجویی روی آوردند و نتیجه نگرفتند، در غزه بدترین اینها را انجام دادند، یکی از حامیان جدی رژیم صهیونیستی همین سران ناتو بودند، آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان و اعوان و انصارشان که در آن جا نتیجه نگرفتند و به افکار عمومی خودشان چیزی ندارند بگویند و فرافکنی میکنند.
سوال: اگر ثابت میکردند که جمهوری اسلامی ایران سلاح به روسیه میدهد، چه کمکی به مناقشه بین روسها و اوکراین میکرد؟
صفرنژاد: کمکی نمیکرد، ناتو اعلام کرده است که از ابتدای ۲۰۲۳ میلادی به مدت ده سال پیش رو، ششمین عرصه نبرد سازوکارش را تکلیف کرده به اعضای ناتو.
میگوید عرصه اول زمین است، عرصه دوم هواست، عرصه سوم دریاست، عرصه چهارم فضاست، عرصه پنجم سایبر است و عرصه ششم میگوید ذهن انسان.
تکلیف کرده است که اعضای ناتو سازوکار جنگ و دفاع در حوزه شناختی در حوزه جنگ شناختی را آماده کند، امروز یک نوع از جنس نبردها، که دارد ناتو و غرب سازماندهی میکنند در افکار عمومی از جنس شناختی است.
ده سال قبل رویکرد اینها راه اندازی سازوکار جنگ و دفاع در حوزه سایبر بود، که در سه سال آخر با بزرگ نمایی کرونا سایبر را کردند جزئی از زندگی مردم در کل دنیا تا بتوانند این حوزه نبرد در عرصه سایبر هم سازوکار بیندیشند.
الان در این جنگ سایبری و جنگ شناختی که از نوع جنگ نرم است، ابزارهایی که دارد مورد استفاده قرار میگیرد، رسانه هست، رسانههای مختلف، شنیداری، نوشتاری، سایبری و مجازی و شبکههای اجتماعی، امروز ابزارهای نبردی است که غرب دارد از کانال آن منویات خودش را پیش میبرد.
امروز در صحنه اوکراین در کنار جنگ نظامی سخت روی آوردند به استفاده از ابزارهایی که افکارعمومی دنیا را باخودشان همراه کنند.
یکی از سوژههای اخیر همین ماجراجوییهایی است که از اساس کذب است و هیچ سندی هم مستند که بتواند حتی روی آن اتکا شود در رسانه ارائه نتوانستند بکنند، چون چیزی که از اساس کذب باشد قابل مستند شدن نیست.
یک بعد روابط بریکس، امنیتی و برای غرب نگران کننده است
سوال: در کنار دو ادعایی که مطرح شد، یکی دالان زنگزور و بحث ارسال تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی ایران به روسیه، موضوع جزایر سه گانه که این جریان خبری بود که به عنوان موضوعی که باعث اختلاف شود بزرگ نمایی شد، توضیح دهید؟
مدبر: بحث دروغین ارسال سلاحهای ایران به روسیه از نظر فنی ثابت کنم که این دروغ است و پشت این جریان هدف چیست، اول بریتانیا هفته گذشته بعد از چهار هفته فضاسازی به بهانه مسئله اختلاف سلیقه در بحث محور مواصلاتی یک چنین فضای تخریبی ایجاد کرد و ادعا کرد که تهران به مسکو سلاح میان برد میدهد و آمریکاییها تکذیب کردند که اسنادی نیست، بعد از ۲۴ ساعت آمریکاییها موضعشان را عوض کردند و بعد اتحادیه اروپا را آوردند وسط، چرا بخش امنیتی سازمان ملل و حتی بخشهای امنیتی آمریکا و حتی زلنسکی میگویند این ادعا دروغین است، دلیلش این است که اولین سندی که غربیها منتشر کردند تصویری از یک کشتی ایرانی که در بندر اولیای آستاراخان مستقر شده است اعلام کردند که این کشتی حامل سلاحهای موشکهای بالستیک میان برد ایران به روسیه است و فضاسازی کردند که این اتفاق بیافتد.
به عبارتی گوجه، سیب زمینی و سبزیهایی که میفروشیم و با تانکرهای یخچال دار به اولیای آستاراخان میخواستند غالب کنند به افکار عمومی به عنوان موشک بالستیک، فرد باید وجب به وجب روسیه را بشناسد که بتواند نظر بدهد.
بندر اولیای آستاراخان ظرفیت بارگیری گوجه، سبزی و هندوانه و سردخانه دارد که گندم در آن میرود و پهلو کشتی که موشک حمل میکند کشتی تخصصی است و همراهش چند تا ناو دیگر حرکت میکنند، این بندر در رود اولگا است و آبش متلاطم است و کشتی حمل کننده موشک بالستیک برود آن جا به گل میشیند.
چرا غربیها اسم این بندر را بردند، چون این بندر در مرکز اصلی شریان راهگذر شمال – جنوب است که ارتباط تجاری با روسیه و در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال – جنوب به عنوان یک حلقه وصل متصل میکند، پشت قضیه چیست، هدف حمله و ممانعت از اجرای مسیر ترانزیتی راهگذر شمال – جنوب است که حرفهای میآیند بندر اولیا را هدف قرار میدهند و کشتی حمل سبزی و میوه را نشان میدهند و با فضاسازی این کشتی را تحریم کنند و این کشتیهای رو رو برای شرکت روسی است و موشک بالستیک در کشتی رورو نمیتواند قرار گیرد.
دوستان فنی کدهای من را متوجه میشوند و آن متخصصان غربی این کدها را میدانند که میگویند کذب است، اما با استفاده از تبلیغات، هیجان سازی و ائتلافی که دارند، هلند کاردار را احضار میکند و وزارت خارجه سریع گفت ما سلاح بالستیک نمیدهیم، تمام.
مستندات ازاین لحاظ کذب محض است، هر چیزی هم که ارائه میدهند مورد تمسخر است، اما پشت آن چی بود، یک زدن محور مواصلاتی ترانزیتی برای غرب خیلی خطرناک است و هر مذاکره، میدانید الان طی دو ماه و نیم گذشته با دو مقام ارشد جمهوری اسلامی ملاقات داشته است، یکی با آقای قالیباف و آقای احمدیان و در تمام این ملاقاتها اعلام کرده است که ما عزمان جزم است که راهگذار شمال – جنوب بیاید.
به صورت جدی آقای پوتین برای حضور آقای پزشکیان پیگیر است، مهمترین رخداد بین المللی پیش روی ما اجلاس بریکس است، اولین بار است که ایران به عنوان عضو دائم دارد در بریکس شرکت میکند.
شهید رئیسی که زحمت کشیدند سه سال این موضوع را پیگیری کردند آخرین سخنرانی ایشان در مرحله عضویت دائم بود و ایران به عنوان عضو دائم به بریکس میرود و تفاهم نامه جامع راهبردی داریم که احتمالا در سفر دیگری انجام میشود در سفر جداگانه بین دو رئیس جمهور، چون حواشی بریکس بالاست.
مهمترین رویداد با روسیه در بریکس داریم، بریکس صرفا یک سازمان اقتصادی نیست، بریکس چند بعدی است، یک بعدش امنیتی است که برای غرب نگران کننده است.
غرب میخواهد وارد حاشیه کند روابط را و خط مقدمش که رسانهها را میآیند فضاسازی میکنند، تخریب میکنند به خط میکند و مسیر را متلاطم میکند که به دستگاه دیپلماسی فشار بیاورد و تیم خودش را در کشورهای مختلف بسیج میکند و ادعای دروغینی که خودشان با هم اختلاف دارند.
هفته قبل زلنسکی در تماس نتانیاهو علیه ایران مواضع صریح گرفته و از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت میکند و چند روز کشتی سبزی و سیفی است.
بعد دوم مسئله جزایر سه گانه ریشه اش باید پیدا شود، ریشه طرح این ادعای کذب کجاست، باکینگهام چه کسی کشورهای عربی را تحریک میکند باکینگهام ما سرفتنه رها میکنیم و همین سه ماه گذشته بررسی کنید مواضع نخست وزیر بریتانیا، سه سال سه نخست وزیر عوض کرده است که هر کدام با مواضع ضد ایرانی و ضد روسی صحبت میکند، نخست وزیر انگلیس در این سه ماه ایران را تهدید به جنگ و مواضع تندی مطرح کرده است و بارهای اقدامات ضد امنیت ملی سفیرش در ایران انجام داده است، یک بار دیدید رسانههای غرب گرا بزرگ نمایی میکنند یک بار به سرمنشا تمام این فتنهها انگلیس اشاره کنند.
از نگاه روسیه، جزایر سه گانه جزو ذاتی ایران است
سوال: مشخصا و صراحتا موضع روسیه راجع به جزایر سه گانه چیست؟
مدبر: صراحتا روسیه اعلام کرده است حتی آقای لاوروف دو نکته گفت یک به کشورهای عربی خلیج همیشه فارس تاکید کرد، تعمیق روابط شما با تهران و کاهش مناسبات با اسرائیل کمک میکند از تنش بزرگی که در خاورمیانه اسرائیل میخواهد ایجاد کند دوری کنید.
دو روسیه همواره نگاهش به ایران این است که مرز ایران، تمامیت جغرافیایی ایران، جزایر سه گانه جزو ذاتی ایران است و درهمین نشست آقای شویگو با آقای احمدیان مجدد ایران تاکید کرد.
سوال: در جلسه شورای همکاری خلیج فارس در آن بیانیه پایانی.
مدبر: در این نشست هیچ نقشی روسیه نداشت.
سوال: در بیانیه موضوع جزایر سه گانه آمده است که در نقش آن مالکیت ماست و روسها پای آن را امضا کردند.
مدبر: نه امضا نکردند، روسها میهمان این برنامه هستند، در شورای همکاری خلیج فارس حوزه ورود خودشان در همسایه ما خلیج فارس تقویت کردند تا جایگاه انگلیس و فرانسه را کاهش دهند، در این نشست روسها شرکت کننده هستند، امضا اصلا با اینها نیست.
امضا با اعضاست، یعنی روسها حتی نقدشان را مطرح میکنند و وقتی در جلسه به کشورهای عربی میگویند روابطتان را با تهران تعمیق کنید برخلاف انگلیس و آمریکا که طرح صلح اسرائیل را مطرح میکنند بین اینها و این بحث متفاوت است.
چه کسی را باید این را اعلام کند، مقام رسمی آن کشور، وقتی رئیس جمهور روسیه و وزیر خارجه صریحا میگویند چنین موضعی نداریم، چه کسی که امضا نشده در جلسهای که میهمان است میخواهد بهانه کند.
وقتی طرف صریحا میگوید که در اسلام همین را داریم که طرف میگوید من به شما هستم نباید او را به سمت قصاص قبل از جنایت ببریم.
«گزارش»
سوال: آقای خرسند حالا این بحثهایی که الان رویش صحبت کردیم همگی نشاندهنده این است که غربیها درباره توسعه مناسبات و ایران و روسیه نگرانی دارند این نگرانی از چه بابت است از این بابت که تحریمهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته اینها کم اثر بشود و یا فشارهایی است بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه مذاکراتی که احتمالاً برای لغو تحریمها صورت خواهد گرفت؟
خرسند: من میخواهم در تکمیل فرمایش دوست عزیزم جناب آقای دکتر مدبر به دو تا نکته دیگر اشاره بکنم که اتفاقاً نکتهای که حضرتعالی گفتید هم در بر میگیرد ما در آستانه امضای یک تفاهم بلند مدت همکاری با روسها هستیم و وقتی این فضای رسانهای را اینها دیدند سر قضیه راهگذر جعلی زنگزور که مطرح شد وقتی این فضای رسانه داخلی را دیدم به نظر من در آن فضا اینها فوراً نیاز دیدند که این مسئله موشکی و حمله موشک از ایران به سمت روسیه را بیایند مطرح بکنند چرا، چون هم فشار رسانهای داخلی و هم فشار سیاسی بین المللی در آستانه دو اتفاق بزرگ قرار دارد امضای تفاهم بلند مدت ایران و روسیه که حالا انشاءالله مقدماتش ظاهراً از سمت روسها در این سفر فراهم بوده حالا دکتر فرمودند که شاید در اجلاسیه دیگری این امضا بشود، اما یک نکته دیگر وجود دارد و آن هم روی کار آمدن دولتی در ایران هست که در حوزه سیاست خارجی اعلام کرده که من میخواهم به دنبال عادی سازی روابط با غربیها و ادامه مذاکرات در حوزه پرونده هستهای هستم تجربه حداقل به ما ثابت کرده در طول بیست، بیست و پنج سال گذشته هر زمان دولتی در جمهوری اسلامی ایران بر سر کار آمد بنایش بر مذاکره با غربیها برای عادیسازی روابط ایران و غرب بود در قالبهای مختلف که عموماً هم قالب پرونده هستهای ایران بود فشار رسانهای آنها در ابتدا به شکلی انجام گرفته که بتوانند جمهوری اسلامی ایران را یا دولت مستقر در جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعف قرار بدهند و بعد وارد فضای مذاکره بشوند این تجربه ما حداقل چه در مذاکراتی که منجر به توافق سعدآباد شد چه در مذاکراتی که منجر به برجام شد و چه مذاکراتی که حالا در احتمالاً در دولت چهاردهم شما از شخص وزیر امور خارجه شنیدیم که احتمال فضای مذاکرات جدی است که فرآیند مذاکرات دوباره آغاز بشود من احساس میکنم ملغمهای از همه این هدفگذاریها را اینها آوردند در این فضا که اولاً سعی بکنند زمینه انفصال ایران از روسیه را فراهم فراهم بکنند با خبر سازی دروغ درباره ادعایی که گفتند آقای پوتین در سفر به باکو اعلام کرده که این کریدور زنگزور میخواهد اجرا بشود و باید اجرایی بشود خوب این قضیه متاسفانه فضای رسانهای داخل هم بعضاً من فکر میکنم وارد این فضا ترجمه غلط رسانههای فارسیزبان اروپایی و آمریکایی قرار گرفت و این موج متاسفانه در کشور با فضاسازی که صورت گرفت افزایش پیدا کرد به حدی که خوب هر چه قدر، اما میآمدیم که این فضا را شفاف کنیم متاسفانه شاید خیلی گوش خریداری هم برای این قضیه وجود نداشت، اما حقیقت امر این است که این اتفاق هم به دنبال جدا کردن ایران از روسیه بود از لحاظ سیاسی و هم خوب ما دیدیم واقعاً مقامات رسمی ما هم به این قضیه واکنش نشان دادند گفتند اصلاً ما اجازه ایجاد زنگزور را نمی دهیم در صورتی که واقعاً ما فکر میکنم درگیر یک ترجمه غلط شدیم از سمت دیگر این فاصله گرفتن ایران از روسیهای که شاید در خیلی از فرآیندهای مذاکرات در زمان برجام آمدند به عنوان نقش حامی جمهوری اسلامی ایران در فرآیند مذاکرات را فراهم کردن میتواند بر داشتن یک حامی قوی در فرآیند مذاکرات چه با اروپاییها چه در فرآیند پنج به اضافه که میتوانست موثر واقع بشود شاید این دوری سیاسی میتوانست حداقل جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف بیشتری وارد فضای مذاکرات بکند از سمت دیگر میگویم این فضاسازی رسانهای داخلی فشار بین المللی به نظرم میتوانست یک تکمیل یک پازل کاملی باشد که هم بر روند به نتیجه رسیدن مفاد آن تفاهم نامه بلندمدتی که میخواهد بین ایران و روسیه انجام بشود تاثیر بگذارد و هم برای این فضای مذاکرات احتمالاً که ایران میخواهد با دولتهای غربی در دولت چهاردهم دنبال بکند این میتواند جمهوری اسلامی دولت چهاردهم را به نظر من از یکی از سناریوهای این که اینها از این فضاسازی رسانهای نوشتند این بود که دولت چهاردهم را در موضع ضعف در فضای مذاکرات با غربیها قرار بدهند.
سوال: خیلی متشکرم آقای کاظمی کارشناس اوراسیا روی خط ارتباطی ما هستند آقای کاظمی حالا از این سمت ماجرا اینکه ما داریم مناسبات مان با روسیه توسعه میدهیم و موضعگیریهایی که غربیها و اروپاییها نسبت به این مسائل دارد و حواشی که به لحاظ رسانهای گفتند اشاره شد که دارند جریانسازی میکنند آیا واقعاً نشان دهنده این هستش که حال با این توسعه مناسبات در مذاکرات آتی با غربیها دست بالاتری به ما در این مذاکرات خواهد داد یا واقعاً کمککننده خواهد بود برای کم اثر کردن تحریمهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته؟
کاظمی: ببینید طبیعتا هدف از جنگ گسترده رسانهای و شناختی که خصوصاً در هفته اخیر راجع به روابط ایران و روسیه انجام شد این بود که با ایجاد اخلال در روابط بین ایران و روسیه شرایط را طوری هدایت کنند که بتوانند در مذاکرات آتی و احتمالی که ایران با غرب در بحث رفع تحریمها و توافقات جدید داشته باشد، بتوانند با شکستن نوعی موازنه، بر مواضع ایران تاثیر منفی بگذارند و اگر از این منظر نگاه کنیم، سفر آقای احمدیان به روسیه و دستاوردهای این سفر، بتواند مذاکراتی را که با شخص آقای پوتین داشتند بسیار مهم است، چون مهمترین محور رسانهها و تبلیغاتی در این هفته اخیر بحث کریدور زنگزور بود البته این که کریدور با توجه به.
تخصیص بودجه در قانون بودجه آمریکا برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه
سوال: ارتباط ما مشکل پیدا کرد با آقای کاظمی، چون زمان نداریم با ایشان خداحافظی میکنیم، با آقای صفرنژاد صحبت میکنیم، این که اخیرا بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال بررسی تشدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم، برخی بر این تحلیل هستند که افزایش این تحریمها عملا چه علیه ایران و چه علیه روسیه و چه دیگر کشورها، عملا یک باشگاه تحریمیها را شکل میدهد و حتی برخی تعبیرشان از بریکس یک باشگاه تحریمیها در دنیاست که دور هم جمع شدند و در راستای بی اثر شدن تحریمها عمل میکند، آیا واقعا افزایش این تحریمها میتواند خودش را خنثی کند؟
صفرنژاد: چند سال است در قانون بودجه مصوبه سالانه سیاسی، دفاعی، امنیتی آمریکاییها که رقم بالای ۹۰۰ میلیادر دلار است چند تا بند اختصاصی در بخش اعلامی اش منتشر میشود که خیلی جالب است من این قانون را مطالعه میکردم.
یک بند آن که حدود سیصد میلیون دلار برای آن بودجه تعریف شده است در طول یک سال، این هست که ایجاد چالش کنند در روابط ایران و روسیه، یک بند مجزا دارد که حدود سیصد میلیون دلار ایجاد چالش در روابط ایران و چین.
یک بند دیگر هم حدود ششصد میلیون دلار ایجاد چالش در ایجاد روابط ایران با کشورهای همسایه، فقط محدود به همسایه ما روسیه که نیست، در این یک ماهه اخیر جریان سازی راسانهای که صدای آمریکایی و اینترنشنال و امثالهم راه انداختند، افغانی هراسی، عراقی هراسی، پاکستان و خیلی مسائل دیگر در همسایگی ایران پیرامون آن خبرسازی و سوژه سازی و دروغین کردند.
الان نوبت همسایه شمالی ما روسیه است، این خواستم داشته باشید به عنوان مقدمه این پولها باید یک جایی هزینه شود، چه خارج از کشور، این گروهک ضد انقلاب تروریستی که در ایران آدم کشتند، ۴۶ سال است که هرکی که توی ایران آدم کشته، ترور کرده، سربریده و جنایت کرده، در اروپای غربی، کاندا یا آمریکایی یک جوری این بودجهها را هزینه کنند، در عرصه رسانه و افکار عمومی بیشترین محل صرف این بودجه هاست. این نکته اول و قسمت دومی که فرمودید این تحریمها باعث یک درون گرایی شده است، چون ما را که فقط تحریم نمیکنند، شما میدانید چین، روسیه، ایران همه تحریم میشوند و هر کشوری که در دنیا نمیخواهد زیر بلیط کامل آمریکاییها و غرب و ناتو باشد باید تحریم شود.
هر روز هم به تعداد این تحریمیها اضافه میشود و این تحریمها در آینده باعث درون گراییهایی میشود که باعث یک سری درون زاییها میشود و این درون زاییها یک سری همکاریهای جدید را به وجود میآورد.
یکی از این ساختارهای جدیدی که امروز در دنیا در حوزه اقتصاد دارد روزبه روز هم رشد میکند همین بریکس است که اینها چشم دیدنشان را ندارند و این فضاسازیها در ایام اجلاس مقدماتی آن اجلاس سران انجام شد و هیچ کدام از اینها اتفاقی نیست.
قطعا موقعی قرار است که یکی از عرصههای نبرد بشود ذهن انسانها و یکی دیگر بشود فضای سایبر و مجازی من بعد شاهد این فضاسازیها خواهیم بود.
سوال: صحبت از دلارزدایی بین اعضای بریکس است با سازوکاری مثلا بریکس پی که جایگزین سوییفت شود برای نقل و انتقال بانکی و پولی که چقدر شدنی است و چقدر در رفع تحریمها اثرگذار باشد؟
مدبر: ما کمتر از یک ماه دیگر اجلاس سران در قازان داریم، این مهمترین اولویت دستگاه سیاست خارجی ما قرار گیرد که یک سازمان ضد تحریمی، شکننده تحریم هاست که در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی دست دیپلمات ما را در هر مذاکرهای باز میکند.
آقای لاوروف آقای عراقچی را دعوت به مسکو کرده است و هر چه زودتر این سفر صورت گیرد و هر چه سطح تماس در دولت جدید با دولت روسیه بیشتر شود این هر نوع سوء تفاهمی که به وجود میآید رفع میکند.
در شرایطی که اتحادیه اروپا عمیقا ضد ایرانی پیش گرفته است و تروئیکهای اروپایی رویکرد ضد ایرانی دارند باید مسیر همکاری مان با روسیه تقویت کنیم و اشتباه نکنیم که به مسیری رود که، الان وزیر خارجه چین رسما میگوید ما باهم ائتلاف مشترک هستیم که این جمله غربیها را شدیدا نگران میکند.
دو عضو موثر شورای امنیت میگویند که ما باهم ائتلاف مشترک هستیم و بحث دلار و خارج کردن این شبکه راهش همین سازمانها و همین کشورهاست که از این شبکه مالی خارج شویم و به جز کسانی که این عزم را جزم کردند.
سوال: جمع بندی آقای خورسند.
خرسند: یک دقیقه ما را آقای مدبر استفاده کرد.
من معتقدم باید یک توازنی بین نگاه به شرق و نگاه به غرب در ایران به وجود بیاید، ما در طول تاریخ نتوانستیم یک سویه یا به سوی غرب یا به سوی شرق منافع مان به دست بیاوریم، این یک بحث کاملا مفصلی دارد خلاصه از من بپذیرید، امیدوارم دولت چهاردهم در این مسیر برای حداکثر سازی منافع ملت و نظام جمهوری اسلامی در متوازن سازی نگاه به شرق و نگاه به غرب موفق باشد.