مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: در طرح آزمایشی تخصیص گازوئیل در مسیر، سهمیه موجود در کارت سوخت خودروی دیزلی، فقط در جایگاههای سوخت مسیری که در سند حمل ذکر شده، قابل برداشت خواهد بود.
کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با بیان این که طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران تخصیص سوخت به ناوگان بار و مسافر درون شهری و برون شهری باید بر اساس میزان پیمایش باشد، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص ناوگان برون شهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در خصوص ناوگان درون شهری، بر اساس اسناد حمل، عملکرد ناوگان را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام میکنند و سوخت، بر همین اساس به آنها تخصیص داده میشود.
وی افزود: این عملکرد باید به صورت برخط و در قالب سامانههای سپهتن و سیپاد به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام شود. برای راه اندازی سامانه سپهتن بعد از مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران، در سال ۹۸ نیز مصوبه شورای اقتصاد اخذ شد که در مهلت قانونی آن به اجرا نرسید.
این مقام مسئول اضافه کرد: در زمان صدور بارنامه در حوزه برون شهری، صورت وضعیت مسافری در حوزه برون شهری و درون شهری یا باربرگ در حوزه دورن شهری، ممکن است اسناد حمل صوری صادر شود که راه اندازی این سامانه ها، میتوانست با آنها مقابله کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی بیان کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تا زمانی که سامانههای سپهتن و سیپاد از سوی دستگاههای متولی راه اندازی شوند، طرح دیگری را در حوزه سامانه هوشمند سوخت طراحی کرده تا این که بتواند تخصیص سوخت را تا حد بیشتری بر اساس عملکرد واقعی ناوگان تخصیص دهد.
ویس کرمی ادامه داد: در این طرح، وقتی ناوگان از مبدأ تا مقصد حرکت میکند، باید فقط در مسیری باشد که در سند حمل آن ذکر شده است. اجرای آن به صورت آزمایشی و مرحله به مرحله خواهد بود تا در حوزه حمل و نقل بار و مسافر مشکلی ایجاد نکند.
وی بیان کرد: سازوکار این طرح آزمایشی به این صورت است که سهمیه موجود در کارت سوخت خودروی دیزلی، فقط در جایگاههای سوخت مسیری که در سند حمل ذکر شده، قابل برداشت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر این که این طرح با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد میان این شرکت و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای آغاز شده، گفت: طرح آزمایشی تخصیص گازوئیل در مسیر بر اساس اسناد حمل، فعلا فقط برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن که حدود ۲۷ هزار دستگاه هستند، در مرحله اول اجرا میشود.
وی همچنین تأکید کرد: در این مرحله ایرادات و نواقص احتمالی طرح شناسایی و برطرف میشود و در صورتی که مطمئن شویم همه این ناوگان بالای ۵۰ تن میتوانند سوخت خود را بدون مشکل دریافت کنند، سپس به سراغ کلاس بعدی ناوگان دیزلی میرویم. ایرادات این مرحله از طرح تا پایان شهریور برطرف میشود و میتوانیم با هماهنگی سازمان راهداری، مرحله بعدی را آغاز کنیم.
ویس کرمی بیان کرد: طبق مصوبهای که از دولت دریافت کرده ایم، اگر یک ناوگان بار یا مسافر از مسیرهایی که در سند حمل ذکر شده خارج شود، دیگر سوخت یارانهای به آن تخصیص داده نمیشود. محاسبه قیمت غیریارانهای در خارج از مسیر سند حمل نیز انجام میشود و زمانی که از اجرای کامل طرح مطمئن شویم، آن را اعلام میکنیم.
وی درباره میزان مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل جادهای هم گفت: مصرف گازوئیل این بخش در شهریور حتی تا ۷۲ میلیون لیتر هم افزایش یافت و میانگین مصرف روزانه آن حدود ۶۴ تا ۶۵ میلیون لیتر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر است.