وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معتقدیم راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت، معلمان و مدیران هستند گفت: اگر ما برای معلمان در مدارس و مدیران نگاهی متفاوت قائل شویم، نگاه دوقطبی شکل میگیرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین دغدغههای ما و کارهای خوبی که دوستان در سالهای گذشته انجام دادهاند راهاندازی سامانه نظارت بر شهریه است.
علیرضا کاظمی افزود: برای شهریه الگویی تعیین شده و با مشارکت همه ذینفعان و با دخالت همه مولفهها در تعیین شهریه پایهگذاری شده. سامانه هوشمندی است و کسی نمیتواند تخطی کند. این گام اول است که کار را چارچوبدار کنیم.
وی گفت: گام دوم این است که در کنار این شهریه، ممکن است مدارسی شهریه خارج از چارچوب بگیرند که ما سامانه رسیدگی به شکایات و گروههای نظارتی را مشخص کردهایم و با مدارس متخلف برخورد خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما باید مراعات حال مردم و چارچوب و مقررات و ضوابط را کنیم، گفت: موسسان و مدیران این مدارس باید این چارچوب را رعایت کنند، چون هیچ اقدامی خارج از این چارچوب پذیرفتنی نیست.
کاظمی با تاکید بر اینکه باید خود موسس حافظ امنیت و جایگاه مدارس باشد، افزود: امیدواریم با تدابیر دوستان مدارس غیردولتی این موارد کمتر شود. حتما با توجه به حساسیت خود من روی این حوزه، به صورت ویژه به آن رسیدگی میکنم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما معتقدیم که راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت، معلمان و مدیران هستند. اگر ما برای معلمان در مدارس و مدیران نگاهی متفاوت قایل شویم، نگاه دوقطبی شکل میگیرد. ما باید در این حوزه سختترین گزینش را داشته باشیم.
کاظمی تاکید کرد: باید تمام حمایتهای معیشتی را هم داشته باشیم و همینطور نگاه تخصصی و برخورداری از صلاحیتهای حرفهای برای مدیران خیلی مهم است. دورههای تخصصی در این زمینه راهاندازی شده است.
وی افزود: نظامنامه جامع توانمندسازی مدارس غیردولتی طراحی خواهد شد. ثبات مدیریت و برخورداری از نظام شایستهسالاری و داشتن صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی برای ما مهم است.
کاظمی گفت: امروز هزینههای مدرسهداری بسیار بالاست و بیشتر در بخش ساختمان است. همانطور که میان مدارس دولتی مدارس تخریبی داریم ممکن است در بخش غیردولتی هم بخشی از مدارس اینگونه باشد.
وی افزود: موسسان این بخشی باید به سمت استفاده از فضاهای استاندارد بروند. مناطق محروم، جاهایی که تراکم دانش آموز وجود دارد، توسعه هنرستانها و ... اولویت ما در توسعه مدارس غیردولتی است. مشارکت مردمی و مردمیسازی مهم است.