وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیاستزدگی دور کرد، گفت: پیادهسازی سند تحول بنیادین با ریلگذاری صحیح در برنامههای درسی ممکن میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا کاظمی در نشست بارؤسای مناطق شهر تهران اظهار کرد: باید مدرسه را مدیر اداره و کسی نباید در امور جاری دخالت کند.
کاظمی با بیان اینکه به جای تغییر مدیران کم تجربه، باید کارهای دیگری، چون برگزاری اردوهای آموزشی بگذاریم و مدیران را از چرخه مدیریت حذف نکنیم و به جای آن تجربه گردانی کنیم افزود: بنا داریم آموزش و پرورش را از سیاستزدگی دور کنیم و این کار را باید از مدرسه شروع کرد.
کاظمی با تاکید بر اینکه بیشترین شاخصهای صلاحیت مدیریتی باید در خصایل مدیریتی مدیران مدرسه باشد، گفت: نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد.وی با اشاره به نقش معلمان در نظام تعلیم و تربیت، تاکید کرد: معلمان را باید خیلی عزیز دانست و تکریم کرد.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرآن کریم هم برای اثربخشی شاخصهایی دارد، گفت: خداوند شاخصی گذاشته است که به هر میزانی که در کار اخلاص داشته باشید به همان میزان اثربخشی خواهد داشت و شاخص مقبولیت عمل هم همین شاخصهاست.
کاظمی با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش چالشهای زیادی داریم، بیان کرد: وقتی مسائل آموزش و پرورش را بررسی میکنیم درمییابیم که این مسائل هزاران جزئیات دارد؛ از این رو باید همت کنیم تا باهم افزایی به رفع آنها کمک کنیم.وی با طرح سؤالی مبنی بر چرایی ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش، گفت: بهکارگیری مدیران کم تجربه و بیتجربه و فاقد صلاحیتهای حرفهای یکی از مهمترین دلایل آن است. تقریباً هیچ برنامهای برای توانمندسازی این مدیران طراحی نشده است؛ البته باید گفت ثبات مدیریت هم وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرایندهای غیرکارشناسی و شتابزده، ناکارآمدی در مأموریت، محصول و تربیت از دیگر عوامل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت هستند.کاظمی دلایل دیگری برای ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: مشکل در طراحی، معماری نظام آموزشی و برنامه درسی درون مدرسه است بیان کرد: علم روز دنیا مانند هوش مصنوعی، متاورس و ارزش افزوده در برنامههای درسی دیده نمیشود و باید در این زمینه اقدامی ملی و برنامههای درسی را به روز رسانی کرد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضرورت بهروزرسانی برنامههای درسی، تاکید کرد: هیچ وزیری با هیچ بودجه و منابع انسانی و... نمیتواند سند تحول بنیادین را پیادهسازی کند مگر آنکه روی برنامه درسی مدارس کار کند.
بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گزارشی درباره تدابیر اندیشیده شده در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد.