در سالهای گذشته وزارت صمت و خودروسازان روشهای مختلفی را برای عرضه خودرو ارائه کردند که گلایههای بسیاری را به دنبال داشت.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ اواخر دهه ۹۰ قرعه کشی از طریق کارت ملی در وزارت صمت رونمایی شد؛ که این روش کارساز نشد. تا اینکه در سال ۱۴۰۱ سامانه فروش یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت راه اندازی شد. با اعلام وزیر وقت صمت هرگونه فروش محصولات خودروسازان فقط از طریق این سامانه انجام میشد و خودروسازان نمیتوانستند فروش غیر از مسیر این سامانه داشته باشند که در برخی موارد به فروشهای خارج از ضابطه معروف شد. این روش هم اواخر سال گذشته از بین رفت و دوباره خودروسازان خودشان متولی فروش محصولاتشان شدند.