رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور در حال تردد است که ۲۲ درصد آن فرسوده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اعلام وجود ۲۵۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده فرسوده گفت: از ۸۰ هزار مینی بوس در حال تردد ۶۹ هزار دستگاه معادل ۸۶ درصد، از ۲۳ هزار اتوبوس برون شهری، ۱۳ هزار دستگاه معادل ۵۶ درصد و از ۲۲ هزار اتوبوس درون شهری ۱۸ هزار دستگاه معادل ۸۱ درصد فرسوده است.
آقای مشهدی شریف گفت: بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، در صورتی که گواهی اسقاط موجود نباشد، متقاضیان باید برای خودروهای سنگین وارداتی، کامیون، کامیونت و کشنده، ۵ درصد قیمت گمرکی و برای تولیدات داخلی یک و نیم درصد قیمت کارخانه را بپردازند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور با بیان اینکه در چند ماه اخیر، اسقاط خودروهای دیزلی، دچار مشکل شده افزود: به جای اسقاط خودروهای دیزلی و استفاده از گواهی آنها، ۵ درصد قیمت گمرکی خودرو پرداخت و باعث میشودگواهی اسقاط استفاده نشود، یعنی با دریافت ۵ درصد نقدی قیمت خودرو به جای گواهی اسقاط، مجوز شماره گذاری دریافت میشود.
وی اضافه کرد: هم اکنون گواهی اسقاط خودروهای دیزلی به اندازه کافی موجود است و بنابر قانون باید ابتدا گواهی مصرف شود و در صورتی که گواهی موجود نبود، سراغ وجه نقدی ۵ درصدی رفت.
مشهدی شریف سختگیری در اسقاط خودروهای دیزلی را معضلی در این مسیر عنوان کرد و گفت: با هماهنگی کارشناسان راهور این مشکل رفع خواهد شد. بنابر اطلاعاتی که وزارت صمت ارائه کرده با اسقاط هر دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در صورتی که جایگزین با خودروی صفر شوند. در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، به طور میانگین ۲۰ لیتر صرفه جویی میشود یعنی باعث صرفه جویی ۶۴ هزار لیتر گازوئیل در سال میشود.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: با توجه به اینکه قیمت گازوئیل در فوب خلیج فارس، ۷۰ سنت است، براساس قیمت ارز، ۶۴ هزار لیتر صرفه جویی گازوئیل که معادل ۲ میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان به ازای هر کامیون، کامیونت و کشنده میشود؛ با توجه به ۲۵۰ هزار دستگاه کشنده، صرفه جویی حاصل برابر ۶۷۲ همت خواهد بود.
البته جرات انتشار را ندارید