عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور گفت: برخی کارخانهها تا ۷۲ ساعت قطع برق در هفته داشته اند که در پاییز و زمستان امسال با ادامه این روند، تولید افت شدید خواهد داشت.
عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به خصوصی سازی خودروسازان، افزود: چند سال است که بحث واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی مطرح شده، اما تاکنون اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.
آقای امیرحسین جلالی افزود: رئیس جمهور شهید سال ۱۴۰۰ دستور واگذاری سهام خودروسازان را ابلاغ کرد، اما اجرایی نشد؛ سال گذشته هم حتی تفاهم نامهای میان وزارتخانهها امضا شد، اما عملیاتی نشد.
وی با اشاره به اینکه چند وقت پیش درباره واگذاری سهام ایران خودرو صحبتهایی شد گفت: اینکه سهام به چه کسی واگذار شود بسیار مهم است، زیرا اگر اهلیت در آن مهم نباشد شاهد زیان بیشتر در این صنعت خواهیم بود؛ در دنیا اینگونه است که بخش خصوصی، صنایع زیان دیده را میخرد و احیا میکند.
جلالی با بیان اینکه خصوصی سازی میتواند باعث کاهش زیان خودروسازان شود، افزود: اکنون زیان انباشته ایران خودرو حدود ۱۲۲ همت، زیان سایپا ۱۰۱ همت و زیان پارس خودرو ۲۵ همت است.
وی ادامه داد: در وهله اول علت زیان، تصدی گری دولت و تبعات ناشی از این تصدی گری است. مداخله دولت در تولید کار صحیحی نیست و باعث میشود کیفیت و توسعه محصول تحت تاثیر قرار گیرد که در نهایت منجر به روند رو به رشد زیان انباشته میشود.
عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور گفت: از دیگر علل افزایش زیان انباشته خودروسازان میتوان به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد.
وی با اشاره به چالشهای صنعت خودرو و قطعه سازان، گفت: اکنون سرمایه گذاری جدید در زنجیره تامین متوقف شده است؛ عده ای از قطعه سازان به علت ناتوانی در پرداختها چند ماه حقوق نداده اند و به علت عدم پرداختهای سررسیدشده قطعه سازان از جمله تامین اجتماعی، بیمه درمانی کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شده است.
عضو هیئت رئيسه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور میگوید: قرار بود در جلسه شورای هماهنگی سران قوا، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه خودروسازان بررسی شود که به علت تحولات، حدود سه ماه بلاتکلیف مانده است.