دبیر انجمن قطعه سازان از بهره مندی خودروسازان از توانمندی قطعه سازان داخلی در تولید خودروهای جدید خبر داد.
دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما گفت: قطعه سازانی که از نظر قیمت، کیفیت و کمیت بتوانند پاسخگوی نیاز خودروساز باشند در اولویت همکاری با خودروسازان هستند.
آقای مازیار بیگلو با اشاره به داخلی سازی خودرو در کشور گفت: هم اکنون با افزایش تولید خودروهای جدید، درصد خودکفایی کاهش مییابد به طور نمونه درصد خودکفایی در تولید سمند، بیشتر از خودروی تارا است که علت آن هم امکاناتی است که در خودروهای جدید استفاده میشود.
تاثیر مستقیم زیان انباشته خودروسازان بر قطعه سازان
دبیر انجمن قطعه سازان همچنین گفت: زیان انباشته خودروسازان اکنون به بیش از ۲۰۰ همت رسیده که عمدهترین دلیل آن، قیمت گذاری دستوری است.
وی افزود: این زیان انباشته، تاثیر مستقیم در فعالیت قطعه سازان دارد؛ خودروساز زیان میکند و به ناچار به دلیل قیمت گذاری دستوری باید هزینهها را کاهش دهد و در این فرآیند، باید به قطعه ساز فشار وارد کند که این فشار نیز تاثیر مستقیم بر کمیت و کیفیت قطعات دارد.
به گفته بیگلو؛ تاثیر دیگر این زیان بر فعالیت قطعه سازان این است که از آنجایی که خودروساز باید قیمت توافقی قطعه را به قطعه ساز بپردازد، لذا به علت زیان انباشته نقدینگی کافی ندارد و این باعث افزایش مطالبات میشود.
وی افزود: مطالبات قطعه ساز از خودروساز اکنون به بیش از ۱۰۰ همت رسیده است که افزایش این مطالبات تاثیر منفی در تامین مواد اولیه، ارز و کیفیت دارد.