وزیر آموزشوپرورش گفت: بالاترین داشته ما در آموزشوپرورش سرمایه انسانی است، معلمان و مدیران متدین و کارآمدی در آموزشوپرورش حضور دارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای کاظمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر ، موضوع اولویتها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را بررسی کرد.
مقدمه مجری: نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب صبح امروز برگزار شد و مقام معظم رهبری در این دیدار با شکرگزاری تشکیل سریع دولت با همت رئیس جمهور و کمک ارزنده مجلس نکات مهمی را مانند رعایت اولویتهای فوری از جمله تورم و گرانی، چگونگی انتخاب مدیران و همکاران، حضور در میان متن مردم، ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و توجه به تولید به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی بیان کردند، به مناسبت هفته دولت میزبان وزیر محترم آموزش و پرورش هستیم که این اولین گفتگو و مصاحبه تلویزیونی از قاب تلویزیون و رسانه ملی است و جامعه بزرگ فرهنگیان و معلمان شاید خیلیها هنوز آقای دکتر را نشناخته و تصویر ایشان را ندیده اند و امشب اولین بار است که ایشان را خواهند دید.
سوال: تبریک عرض میکنم هم انتخاب جنابعالی و کسب رای اعتماد از مجلس برای وزارت آموزش و پرورش و هم هفته دولت را.
کاظمی: سلام و تبریک عرض میکنم به ویژه به جامعه بزرگ فرهنگیان، معلمان عزیز، نجیب و شریف نظام تعلیم و تربیت و مدیرانی که بار اصلی نظام تعلیم و تربیت بر دوش اینها است، ادای احترام میکنم به جامعه بزرگ فرهنگیان و همین طور تسلیت عرض میکنم این ایام را که دهه آخر صفر ایام حزن و غم و اندوه ما است و آکنده از مصیبتهای اهل بیت عصمت و طهارت است، اربعین را پشت سر گذاشتیم و با شکوه و عظمتی که آفریدند در پیاده روی اربعین و تسلیت عرض میکنم پیشاپیش رحلت نبی مکرم اسلام را و همین طور شهادت امام حسن مجتبی را و امام رئوف و مهربانمان پشت و پناه ما ایرانیان را آقا علی بن موسی الرضا انشاءالله که به ما کمک کنند در این ماموریت خطیری که داریم. اجازه میخواهم که این ایام هم هفته دولت است هم گرامی بداریم یاد و نام شهیدان دولت را و دولتمردان را به ویژه شهید رجایی و باهنر را که الگوها و اسوههای معلمی دولتی بودند و همین طور شهدای خدمت را، شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی را خدا رحمت کند با همراهان عزیز و بزرگوارشان. امروز به نظر من جا دارد که به نوبه خودم به عنوان یک معلم تشکر بکنم واقعا از رهنمودهای بسیار بسیار ارزنده، راهگشا و راهبردی مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت به عنوان عضوی از کابینه و بههرحال به عنوان یک معلم، برای ما خیلی این صحبتها ارزشمند بود و قطعا ما این بیانات مقام معظم رهبری را از همین ابتدا سرلوحه کار خودمان قرار میدهیم و تمام همت خودمان را انشاءالله به کار میگیریم تا این دغدغهها را به حداقل ممکن برسانیم.
سوال: چون خبر آن خیلی داغ است هم باید تبریک بگوییم موفقیت تیم المپیاد نجوم دانش آموزی ایران را که امروز با کسب ۵ نشان طلا مقام نخست هفدهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک را از آن خودشان کردند و بالاتر از شرکت کنندگان ۵۳ کشور از جمله آمریکا، رومانی و کانادا قرار گرفتند. خیلی خبر مهمی است
کاظمی: من این موفقیت بزرگ را ابتدا به ملت عزیز ایران باید تبریک بگوییم به مقام معظم رهبری تبریک بگوییم و همین طور به دانش آموزان عزیزی که این افتخار را آفریدند و یک برگ زرینی بر دفتر افتخارات نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران افزودند تبریک بگوییم، از خانواده هایشان باید بسیار سپاسگزار باشیم، از خود دانش آموزان که تلاش کردند یک سال شبانه روزی زحمت کشیدند و واقعا افتخار بی نظیری بود و کم نظیر بود، ۵ نشان طلا در رویارویی با کشورهای پرادعایی که امروز از تمام امکانات و فناوریهای برتر دنیا برخوردارند، اینها ۵ نشان طلا کسب کردند و رتبه اول را در بین بیش از ۵۰ کشور کسب کردند کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه را پشت سر گذاشتند و این افتخار بسیار بزرگی بود واقعا برای نظام جمهوری اسلامی ایران و در آستانه به نظر من آغاز دولت یک خبر بسیار خوشحال کنندهای بود، امیدوارم این موفقیتها در نظام تعلیم و تربیت استمرار داشته باشد، ما قطعا این موفقیت هم بدون برنامه ریزی محقق نشد یعنی من دنبال میکردم، دوستان یک سال کامل روی این برنامه یک تیم بسیار قوی کار کردند، بچههای باشگاه دانش پژوهان جوان و مجموعه این بچهها زحمت زیاد کشیدند اتفاقات خوبی در فضای تعلیم و تربیت در این فضا افتاده، اگر ما قرار باشد به دستیابی به قلههای رفیع پیشرفت، تکنولوژی در عرصههای مختلف دست پیدا کنیم، هیچ راهی نداریم جز سرمایه گذاری در حوزه نخبههای علمی آموزش و پرورش
سوال: ولی قبول دارید که این خبرها را وقتی میشنویم یک حالت خوف و رجا، بیم و امیدی هم شکل میگیرد، امید آن که مشخص است رجا هم مشخص است بالاخره یک توفیق علمی خیلی بزرگی اتفاق افتاده و نشان میدهد که ما چه ظرفیتها و چه نخبگانی را در کشور داریم، اما بیم و خوف آن از آنجاست که این بسترها باعث شناسایی این نخبهها میشود و در آینده ممکن است که اینها مهاجرت بکنند به خارج از کشور بروند فرار نخبگان اتفاق بیفتد و یک محملی بشود برای شناسایی این مغزهایی که در کشور وجود دارند برای حفظ این سرمایهها شما چه برنامهای دارید؟
کاظمی: اتفاقا به این موضوع هم فکر کردیم و این اعتماد و اطمینان را ما به شما میدهیم با اقداماتی که طراحی شده با کارهای بسیار خوب تربیتی که در این حوزهها در کنار فعالیتهای علمی انجام میشود، من به شما اطمینان میدهم که پایبندی این دانش آموزان و نخبگان به نظام جمهوری اسلامی ایران به مراتب فزونتر از دانش آموزانی است که این شرایط را ندارند بههرحال دشمن دارد تلاش میکند طبیعی هم هست ولی مطمئن باشید که ...
سوال: این که شما میفرمایید ضمانتش چیست؟
کاظمی: بههرحال شرایطی که مهیا شده اینگونه نشان میدهد یعنی برنامه ریزیهایی که دوستان ما در بخشهای مختلف انجام میدهند ما به این حوزه امیدواریم و اطمینان داریم که انشاءالله این موضوع با همان رویکردی که ما دنبال میکنیم انشاءالله به سرمنزل مقصود برسد.
سوال: در دیداری که امروز با رهبر معظم انقلاب داشتید یکی از نکاتی که ایشان مطرح کردند این بود که فرمودند شرط کارآمدی کارگزاران دولت این است که از داشتهها و ظرفیت هایشان شناخت کافی داشته باشند به گمان جنابعالی وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان ما و دانش آموزی ما از چه داشتهها و ظرفیتهایی برخوردار هستند؟
کاظمی: بالاترین داشتههای ما که آقا هم به زیبایی به نظر من روی آن تاکید کردند، همین سرمایه انسانی است و نیروی انسانی است که ما در اختیارمان داریم، شما اگر میبینید امروز دانش آموزانمان در عرصههای جهانی میدرخشند اگر امروز پیشرفتهای مختلف را در بخشهای مختلف کشور در حوزههای مختلف علمی میبینید، مدیون و محصول کار معلمان ما است. بالاترین ظرفیت و داشتههای ما به نظر من مدیران و معلمان دلسوز دغدغهمند، مومن، متدین و برخوردار ازتوانمندیها و صلاحیتهای حرفهای است.
سوال: فکر کردم میخواهید بگویید متنوع، گفتم.
کاظمی: نه، متدین و علیرغم فشارهایی که ممکن است بر قشر فرهنگی و جامعه فرهنگی ما باشد، اما محصولشان مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند که دستاوردهای آموزش و پرورش را نباید کم بشماریم، تمام این پیشرفتها و اتفاقاتی که افتاده محصول کار معلمان ما است. به هرحال درست است این محصول با مشارکت خانوادهها و با تلاش دانش آموزان هم رقم خورده، اما بخش اعظم آن در دل آموزش و پرورش شکل گرفته است این مطمئنا، لذا بالاترین سرمایه ما این است قدر معلمان را باید بدانیم و من در مجلس هم گفتم، در نطقی که در دفاع از برنامههای خودم مطرح کردم، این را گفتم که اگر میخواهیم مشکلات کشور ما در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و علمی حل بشود و شتاب بدهیم به توسعه پایدار کشور در بخشهای مختلف، آموزش و پرورش را باید بر صدر بنشانیم، معلمان را باید بر صدر بنشانیم، معلمان را باید گرامی بداریم و اولویت اول نظام و حاکمیت باید نظام تعلیم و تربیت باشد. ما واقعا دنبال این هستیم، من تمام تلاشم را میکنم که جایگاه آموزش و پرورش را ارتقا بدهم منزلت معلمان را ارتقا بدهم، بقیه خودش میآید دستاورد دارد یعنی اگر ما بتوانیم این نگاه و باور را در سطح جامعه ایجاد بکنیم میدانید جناب آقای دکتر پزشکیان تنها رئیس جمهوری هستند که بارها تکرار کردند اولویت اول من بعد از مسائل اقتصادی آموزش و بهداشت است، خود این یک ظرفیت است. خود این یکی از بالاترین ظرفیتها است، ما نیاز به ظرفیتهای حمایتی داریم که دستگاهها بیایند کنار ما کمک کنند به آموزش و پرورش تاانشاءالله اتفاقات خوبی در فضای تعلیم و تربیت رقم بخورد.
سوال: و یک تاکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند به کار گیری بیشتر تاکید روی جوان بودن، جوان، مومن، متعهد و پرانگیزه، شما برای انتخاب همکارانتان در سطوح مدیران کل، معاونان چه میزان از این ظرفیتها استفاده خواهید کرد؟
کاظمی: اگر خواسته باشیم اشکالات نظام تعلیم و تربیت را بگوییم در چند بخش که یک بخش آن کوچک انگاری نظام تعلیم و تربیت است که من راه برون رفت آن را گفتم که این که جایگاه را ارتقا بدهیم و این اولویت آموزش و پرورش را اولویت اول دستگاهها، نظام و حاکمیت بکنیم، یکی از چالشهای دیگر ما ساده انگاری در حوزه نظام تعلیم و تربیت است میدانید پیچیدهترین دستگاه، وسیعترین دستگاه و بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت نظام تعلیم و تربیت است. ما الان مواجهیم با یک جامعه ۱۶ میلیونی دانش آموز، یک جامعه یک میلیونی معلمان و همکاران و اگر هر دانش آموز والدینش را حساب کنیم با یک جمعیت ۳۰ میلیون ما ... یعنی شما حساب کنیم بیش از ۵۰ درصد مخاطب ما در آموزش و پرورش هستند با ما ارتباط دارند، ما این نظام را نباید ساده بنگاریم و فکر کنیم که مثلا به سادگی میتوانیم با یک نفر با دو نفر مثلا مشکلاتش را حل کنیم همه باید بیایند کنار آموزش و پرورش، نکته بعدی سیاست زدگی نظام تعلیم و تربیت است، ما واقعا تمام هم و غم مان انشاالله صرف این موضوع میکنیم که نظام تعلیم و تربیت را مبتنی بر شایسته سالاری، مبتنی بر صلاحیتهای حرفهای مدیریت بکنیم و دقیقا همان شاخصهایی که مقام معظم رهبری چه قبل از انتخاب کابینه، چه بعد از انتخاب کابینه در بیانات امروزشان معظم له فرمودند اینها را انشاءالله مدنظر قرار میدهیم تا بتوانیم از تمام ظرفیتهای معلمان توانمند جامعه نظام تعلیم و تربیت در مدیریت نظام آموزشی کشور انشاءالله استفاده کنیم و بتوانیم یک فضای امن، فضای آرام و فضای دغدغهمند در حوزه تعلیم و تربیت ایجاد کنیم.
سوال: در همین زمینه اولویتها آنچه که شما مد نظر دارید در دستور کار است چه است؟
کاظمی: سؤال خوبی هم مطرح کردید فرمایش آقا هم شاید برای ما دیگر خیلی حجت است، آموزش و پرورش الان در آستانه آغاز سال تحصیلی قرار دارد و آغاز سال تحصیلی هم بزرگترین طرح کشور هست که تقریباً تمام جامعه درگیر میشوند و خود آموزش و پرورش اگر قرار باشد که این قطار تعلیم و تربیت را راه بیندازد حداقل چهارده پانزده طرح کوچک را باید طراحی کند به سرمنزل مقصود برساند لذا کار بسیار بزرگ و اولویتدار است شما نگاه کنید ثبت نام هست ساماندهی نیروی انسانی هست افتتاح فضاهای آموزشی و تربیتی است، توزیع کتابهای درسی هست، شبکه شاد هست ما چهارده تا طرح داریم که همه اینها را باید دقیقاً در روز اول مهر به نقطه پایانی برسانیم کار فوقالعاده سنگینی است علاوه بر این ببینید ما از الزاماتی که بتوانیم این کار بزرگ را انجام بدهیم نیاز به یک فضای آرام و اطمینان بخش داریم برای خانوادهها تا بتوانیم این طرح را به سر منزل برسانیم شما امروز از تهران تا نقطه صفر مرزی در ابتدای مهر درگیر این موضوع خواهند دستگاههای مختلفی از حالا حمل و نقل بگیری تا به هرحال شبکههای دیگری که میتوانند یک فضای متفاوتی روز اول مهر در سطح کشور ایجاد میشود فضایی بسیار با نشاط، شاداب امید بخش، امیدآفرین فضای خانوادهها حتی تغییر میکند در این ایام، فعالیتهای بچهها کاملاً دگرگون میشود، طرح بسیار بزرگی است لزاماً مهمترین اولویت خودمان را فعلاً همین قرار دادیم تا بتوانیم یک مهر آرام، پر نشاط و پر شور و شعفی را برای مردم و دانشآموزان رقم بزنیم دغدغههایم داریم مشکلاتی هم داریم انشاءالله جای نگرانی نیست مثلاً یکی کمبود نیروی انسانی است بارها مطرح شده، اما با اطمینان میگویم انشاءالله در این حوزه مشکلی نداریم بخشی از چالشهای چالشهای منابع مالی و معیشتی است که مرتبط با حوزه معلمان است اینها را هم به جد پیگیریم یعنی من روزانه این دو موضوع را در اتاق وضعیتی که در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده این هارا لحظه به لحظه رصد میکنم این مسائل و دغدغهها را.
سوال: قبلاً نبود این اتاق؟
کاظمی: بله، لحظهبهلحظه رصد میکنیم وضعیت ثبتنام را، وضعیت کتابها را، وضعیت ساماندهی نیروی انسانی، وضعیت تامین نیرو را همه اینها را داریم این چهارده طرح را دائم داریم رصد میکنیم با استانها و انشاءالله این اولویت که پشت سر گذاشته شد ما میرویم سراغ اولویتهای بعدی.
سوال: آنها چیست؟
کاظمی: ببینید ما یک نقشه راه برای این سه ماه طراحی کردیم که ناظر به بازگشایی مدارس است به عنوان اولویت اول کوتاه مدت مان، اما اولویتهای بعدی که ما مد نظر ماست که در یک فرایند چهار سال هم به عنوان نقشه راه داریم طراحی میکنیم مسئله تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این یک نکته است که میثاق ملی ماست و دغدغه مقام معظم رهبری است مطالبه مردم و مطالبه مقام معظم رهبری است این به عنوان مهمترین اولویتی که روزانه این را پیگیری میکنیم پیشرفتش را شاخص گزاری اش را آییننامهها و دستورالعملهایی که لازم است که تدوین بکنیم این هم یک مسئله است که بهشدت، موضوع بعدی برنامه هفتم است دیگر به هرحال برنامه هفتم برنامهای که تدوین شده و مجلس تدوین کرده این نیاز به برش سالانه دارد و ما الان خوب یک چند بار هم رد کردیم از ابلاغ برنامه هفتم حتماً به اصطلاح نقشه عملیاتی و اجرایی احکام برنامه هفتم را بر اساس شاخصهایی که برایمان تعیین کردند در یک برش سالانه تعیین میکنیم و انشاءالله این را میگذاریم و تمام تلاشمان را انجام میدهم که بتوانیم به شاخصهای یک ساله این احکام انشاءالله دسترسی پیدا بکنیم و البته اولویت بعدی بلند مدت ما که طبیعتاً کار بسیار زمان بری هست از منظر اینکه باید بنشینیم از بزرگان تعلیم و تربیت و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و پیشکسوتان استفاده کنیم بحث نا کارآمدی نظام تعلیم و تربیت در ماموریت اصلی اش است که به هرحال ما نیاز داریم که این حوزه را بازبینی بکنیم و سطح انتظارات و دستیابی به اهدافمان را بیشتر کنیم یعنی ما انتظارمان این است که بتوانیم به به هرحال سرمایهگذاریهایی که در این حوزه داریم انجام میدهیم در حوزه تربیت دستاوردهای بیشتری داشته باشیم، دغدغههای فرهنگی، دغدغههای تربیتی خانوادهها را کم کنیم ما نیاز داریم که برنامه درسی ملی را یک بازبینی دقیقی انجام بدهیم و بتوانیم این نظام را کارآمدتر کنیم در حوزه ماموریت اصلی خودش لذا ما در کنار مسائل روزمره و جاری که داریم دنبال میکنیم و اولویتهایی که در نظر گرفتیم این را مهمترین و اصلیترین ماموریت خودمان میدانیم که البته ممکن است زمان ببرد ما با صبر و حوصله با مشورت، با تامل و دقت این کار ظریف را انشاءالله دنبال میکنیم.
سوال: یک نکته خیلی مهمی که خیلی دقیق رهبر معظم انقلاب اشاره کردند موضوع هوش مصنوعی بود حالا اشاره شان این بود که فقط این تکنیک تکنیک. نقش آموزش و پروش هم آرزوی چی هست؟
کاظمی: به نظر من مثلاً ما اساسیترین نقش را داریم اگر برنامههایی هم که من به مجلس ارائه دادهام داشته باشید یا مرور کرده باشند من دوتا محور به محورهای برنامههای خودم در آموزش و پرورش متفاوت از وزرای قبلی اضافه کردم یکیاش همین هوش مصنوعی است هوش مصنوعی متاورس، واقعیت ارزشافزوده ببینید الان شما یک شکاف فناورانه و به عبارتی دیجیتالی دارید بین آنچه دانشآموزان با آن مواجه هستند با آنچه ما به دانشآموزان ارائه میدهیم این شکاف، شکاف آزاردهندهای است و عمیق و آزاردهنده است برای دانشآموز لذا اگر میبینید فضای کلاس درس برای دانش آموز خسته کننده است، چون به روز نیست فاصله دارد باآنچه الان دانشآموز مواجه است باهاش و این را ما به اصطلاح در قالب یک برنامه کاملاً مدونی طراحی کردیم، اصلا زیرساخت هوش مصنوعی و این سواد مرتبط با این حوزه در آموزش و پرورش باید شکل گیرد و الا اصلاً نمیتوانیم واقعاً به پیشرفتهای لازم برسیم ما حتماً این را طراحی میکنیم تا در دل برنامه درسی ببریم اگر نیاز باشد برایش ساختار تعریف کنیم اگر برایش نیاز باشد برایش امکانات و تجهیزات و زیرساختهایی حتی سختافزاری مهیا بکنیم این را هم به جد دنبال میکنیم یک بخش که مفصل دربرنامههای ما هستش الان هم یک تیمی دارند کار میکنند که بتوانیم بلافاصله ورود پیدا کنیم موضوع بعدی هم خوب اقتصاد آموزش و پرورش است به هر حال میدانید آموزش و پرورش یک سرمایهگذاری دارد میکند که خروجیهایی که دارد به دست میآورد خیلی تناسبی با سرمایهگذاری که داریم میکنیم ندارد ما اساسی باید فکر بکنیم روی این موضوع که چه کار بکنیم که آوردههای خودمان را دستاوردهای خودمان را نسبت به آوردههای خودمان یه مقدار تراز بکنیم خوب این موضوع در سطح کلان به اقتصاد آموزش و پرورش برمیگردد حالا گاهی اوقات ما نیاز داریم که به اصطلاح یک سری قوانین جدیدی وضع کنیم در این حوزه گاهی اوقات نیاز دارد که روی یک سری مسائل کلیدی مثل کیفیت بخشی کار کنیم ببینید ما اگر روی کیفیت بخشی مدارس دولتی که از دغدغههای آقا هم هست تقریباً نگرانی عموم جامعه هست یکی از مهمترین سیاستهای من ارتقا سطح کیفیت در مدارس دولتی است ما اگر این را رویش سرمایه گذاری کنیم دستاوردهای ما دقیقاً به نسبت آوردههای ما افزایش پیدا میکند بهرهوری نظام تعلیم و تربیت را بالا میبرد ما حتماً باید از ظرفیتها و داشتههایی که داریم که آقا هم به آن اشاره کردند ما استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم شما نگاه کنید ما الان امروز یک مدرسه در بهترین نقطه شهر داریم که میتوانیم همین مدرسه را با جابهجایی ده تا مدرسه باهاش بسازیم چرا این کار را نکنیم ما میتوانیم امروز یک قانون در مجلس شورای اسلامی وضع کنیم که این قانون آوردههای فراوان، ثابت و پایدار بر نظام آموزش و پرورش داشته باشد ما حتماً به فکرهستیم که منابع مالی پایداری هم در کنار بهرهوری در کنار مولد سازی برای آموزش و پرورش تولید کنیم اگر قرار باشد این اتفاقات بیفتد باید یک به اصطلاح هسته مرکزی بشینند فکر کنند بر این موضوع و برنامه طراحی کنند ببینند چی کار باید بکنند از تمام ظرفیتهای اقتصادی کشور انشاءالله میخواهم استفاده بکنم حالا بخشی اش هم بخش دغدغههای معیشتی معلمان هست اینها همه در قالب آموزش و پرورش میتواند جای بگیرد و شما خلا این موضوع را در نظام تعلیم و تربیت کاملاً میبینید ما اگر قرار باشد شتاب بدهیم به دستیابی به اهداف آموزش و پرورش باید پشتوانههای اقتصادی قوی داشته باشیم بیتعارف بگویم پشتوانههای مالی قوی داشته باشیم تا بتوانیم سختافزار کار را مهیا کنیم بتوانیم انگیزههای لازم را در نیروی انسانی ایجاد کنیم بدون این مؤلفهها که نمیشود کاری کرد.
سوال: آقای وزیر برای موضوع سرانه شما چه برنامه مشخصی دارید در آموزش پرورش؟
کاظمی: ببینید یکی از مسائلی که و معضلاتی که آموزش و پرورش دارد باهاش دست و پنجه نرم میکند همین کمبود فضای آموزشی است که در این گزارش هم به طور دقیق به نظر من بهش اشاره کردند میانگین فضای آموزشی سرانه فضای آموزشی حدود ۵.۲۸ است ۵.۳ دهم است و این با استانداردهایی که به هرحال در نظرگرفته شده یعنی ۸.۳ دهم یک فاصله بهاصطلاح معناداری دارد.
سوال: برنامه هفتم ۶.۲ دهم دیده؟
کاظمی: بله در برنامه هفتم این را ۶.۲ دهم مطرح کرده که اگر برسیم انشاءالله اتفاقات خوبی هم است در آستانه بازگشایی مدارس هم ما خوشبختانه با حدود هزار و هفتصد پروژهای که داریم افتتاح میکنیم و نزدیک به شاید با آن مدارسی که دارند بازسازی شدند نه هزار کلاس درس اتفاقات خوبی رقم میخورد که من همینجا جا دارد واقعاً از خیرین عزیز ویژه تشکر کنم و اجازه بدهید که یک یادی هم بکنم از مرحوم سلیمی آشتیانی که جزء یکی از بزرگترین خیرین کشور بود.و اجازه بدهید که یک یادی هم بکنم از مرحوم سلیمی آشتیانی که جزء یکی از بزرگترین خیرین کشور بود و این روزها واقعا جامعه خیرین داغدار از دست دادن این خیر بزرگ هستند یکی از بزرگترین پشتوانههای ما خیرین هستند که یکی از برنامههایی که ما داریم افزایش ظرفیت خیرین است در کنار منابع محدودی که دولت خودتان میدانید منابعش محدود است علیرغم این که بودجه نوسازی مدارس خیلی تغییر کرده، الان بیش از ۱۱ هزار میلیارد بودجه مدارس کشور هست، خیرین دقیقا همین قدر را تعهد کردند، حالا در کنار این یک بودجهای هم دولت گذاشته برای مشارکت خیرین و اینها، این یک ظرفیت بسیار بالاست که ما تمام تلاش مان را انجام میدهیم که این ظرفیتها را توسعه بدهیم و افزایش بدهیم، بهرحال مشکل فضای آموزشی هست، اما اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته توسط همکاران مان در ادارت کل نوسازی در سطح استانها و ریاست محترم سازمان نوسازی و همین طور خیرین، امیدوارم که ما بتوانیم زمینههای توسعه مشارکتها را در این بخش مهیا کنیم. یک برنامه دیگری که میتواند در این حوزه به ما کمک کند که قبلا هم اشاره کردم موضوع مولد سازی است، امروز واقعا ما اگر بتوانیم یک نقشه راه دقیقی، بستر قانونی آن مهیا شده ورود هم پیدا کردیم و یک مقداری به نظر میرسد که فرآیندهای مولدسازی یک مقداری طولانی است و اینها را باید با سرعت بیشتری پیگیری کنیم. اگر به این حوزه ورود پیدا بکنیم و موانع جزئی آن را برداریم به نظر من سرعت تحقق آن شاخص سرانه شاید خیلی کوتاهتر بشود، از آن زمانی که ما در نظر گرفتیم.
سوال: مجموع ظرفیتی که در دولت وجود دارد را در مولد سازی میفرمایید یا فقط خود وزارتخانه؟
کاظمی: نه، خود آموزش و پرورش، شما یک ملک الان در آموزش و پرورش میتوانید مثلا فرض کنید تبدیل به ۵ تا ملک بکنید به راحتی، در بهترین نبش خیابان قرار دارد، ما میتوانیم جابجا کنیم در فضای دیگری بسازیم، این هم یکی از راههای جبران کمبود فضای آموزشی است و البته راههای دیگر هم وجود دارد که خیلی شاید قابل توجه نباشد ولی برای این حوزه هم یک نقشه راه دقیقی با دوستان مان در سازمان نوسازی مینشینیم طراحی میکنیم همین امروز یک ظرفیتهایی هم دستگاههای دیگر دارند، میدانید ستاد اجرایی فرامین امام ما امروز خدمت آقای دکتر فتاح بودیم، که واقعا تشکر میکنم از این مجموعه انقلابی از این مجموعه دغدغه مندی که هر جا مشکلی وجود دارد هستند امروز یک موضوعی را مطرح کردند که آقا من آمدم، جالب این است که خودشان هم آمدند آموزش و پرورش و فرمودند که من آمدم مسئله مدارس کانکسی را با شما بنشینم حل کنم، ما هم با دوستان مان صحبت کردیم گفتیم ما ظرف یک هفته نقشه راه این مشکل را طراحی میکنیم و انشاالله شروع میکنیم و امیدواریم که بتوانیم یک سامان درستی بدهیم که این موضوع را به حداقل ممکن برسانیم بعضی جاها شاید واقعا میسر نباشد مدارس کانکسی را حذف کرد جایی که دو تا دانش آموز و سه تا دانش آموز است و سیار هم هستند، یعنی در حرکت هستند کوچ میکنند میروند و میآیند بهترین شاید همان کانکس باشد واقعا، حالا یک مقداری نیاز به امکانات و تجهیزات باشد، ما این را داریم سامان میدهیم و این هم خبر خوبی بود که آقای دکتر فتاح امروز آوردند به آموزش و پرورش و خودشان زحمت کشیدند، اینها ظرفیتهایی است، یک ظرفیتهایی هم هست در دستگاههای دیگری که مثلا در حوزه هنرستانها ما داریم هنرستانهای جوار را داریم دنبال میکنیم، یعنی امروز اگر یک صنعتی دارید یک صنعتی در حوزه ماشین سازی دارید در حوزه پتروشیمی دارید در حوزه خدمات مثل کشاورزی دارید مثل ساختمان دارید اینها در کنار این مجموعهای که دارند یک هنرستان جوار درست میکنند هم نیرو برای خودشان تربیت میکنند نیروی تکنسین، کارآموز ورزیده و هم یک خدمتی به نظام تعلیم و تربیت میکنند، چون فرصت نیست واقعا من به همه این ظرفیتها اشاره کنم ما فقط منابع دولتی را برای تامین سرانه فضای آموزشی ندیدیم، اینها همه مسیرهایی است که داریم طراحی میکنیم.
سوال: راجع به شاخصهای برنامه هفتم صحبت کردید یکی از همینها نسبت دانش آموزان به مربی امور پرورشی است که عدد ۱۵۰ را مشخص کرده، در آنجا شما چه برنامه مشخصی دارید؟
کاظمی: من اتفاقا خوب شد اشاره کردید، ما برای آغاز سال تحصیلی همین امسال نزدیک ۸۰ هزار نیرو دارد وارد فضای آموزش و پرورش میشود، این آن نرم را کم میکند یعنی ما را به آن شاخص نزدیک میکند این ۸۰ هزار نیرو در بخشهای مختلف هستند، یک بخش آن در حوزه آموزگاری است، نیروهای مقطع ابتدایی است. یک بخش آن در حوزه فنی است، یک بخش آن در حوزه آموزش متوسطه است، یک بخش اعظمی هم تقریبا چیزی حدود ۱۹ هزار ردیف استخدامی در حوزه کیفیت بخشی گرفتیم. مشاور و مربی امور تربیتی و مربی تربیت بدنی و مربی بهداشت و همین حوزههای.
سوال: این الان جبران کمبود شما را میکند این تعداد؟
کاظمی: طبیعتا جبران کمبود ما را نمیکند، ولی یک گام بزرگی است برای رسیدن به آن شاخصی که کم بکنیم نسبت دانش آموزان را
سوال: چقدر اگر باشد کفایت میکند برای شما؟
کاظمی: این متفاوت است میدانید که ما یک نسبت جمعی داریم این را در مدارس شهری متفاوت است در مدارس روستایی متفاوت است، در مدارس عشایری متفاوت است، ما الان شاید بیش از ۵ هزار مدرسه داریم که زیر ۱۰ نفر است، اینها را نمیتوانیم تعطیل هم بکنیم، اتفاقا از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران دایر بودن همین کلاسها است ما مدرسه یک دانش آموزی هم داریم، مدرسه دو دانش آموزی هم داریم. سرجمع باید اینها را ببینیم حالا این شاخصها متفاوت است کما اینکه نرم کلاسها متفاوت است در مقطع ابتدایی یک نرم داریم متوسطه یک نرم دانشآموزی داریم اینها تراکم دانشآموزی هم به همین میزان به نظر میرسد متفاوت است، اما اتفاقات خوبی که به نظر من افتاد و ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان به شدت افزایش پیدا کرده دانشگاه فرهنگیان اتفاقات خیلی خوبی در دانشگاه افتاده در این به هرحال چند سال اخیر و شاید مهمترین تکیهگاه نظام تعلیم و تربیت روی دانشگاه فرهنگیان هست که دانشگاه کاملاً ماموریت گرا، راهبردی مهم و حیاتی برای نظام تعلیم و تربیت است ما تمام تلاشمان این است که دانشگاه فرهنگیان هم به لحاظ زیرساختی هم به لحاظ امکانات هم به لحاظ کیفیت، اعضای هیئت علمی، جذب دانشجو واقعاً ارتقا پیدا بکند و امیدوارم به روزی برسیم که تمام منابع آموزش و پرورش منابع انسانی مورد نیاز از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد فضای آموزش پرورش بشوند معلمان شایسته، جوان با انگیزه توانمند و برخوردار از تمام شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای مدیران در رشتههای مختلف در مقاطع مختلف.
سوال: یک عده از فرهنگیان همچنان نسبت به نظام رتبه بندی و نحوه اجرای آن اعتراض دارند و معتقدند که ناقص اجرا شده شما رسیدگی خواهید کرد؟
کاظمی: این هم جزو اولویتهای ما است به هر حال میدانید که من هنوز امروز روز سومی بوده که ما شروع به کار کردیم ما خیلی خوشحالیم ببینید ما حتماً دغدغههای همکاران فرهنگی مان را بههرحال من نماینده معلمان هستم من خودم را معلم میدانم سرباز نظام تعلیم و تربیت میدانم وزیر خودم را نمیدانم
به آن معنایی که بعضیها برداشت کنند من اعتباری وزیر هستم، اما ولی من واقعاً نماینده معلمان هستم من صدای معلمان در دولتم من صدای معلمان در مجلس هستم من صدای معلمان در رسانه هستم حتماً دغدغههای معلمان مهمترین اولویتهای من است و امروز مواجهایم به هر حال در یک شرایطی دوستانمان زحمات زیادی کشیدند حقیقتاً وزرای قبلی به هر حال علیرغم همه نابسامانیهایی که بود تلاشهای زیادی انجام دادند که این رتبه بندی را با کمک مجلس و دولت به جایی رسیدند، اما طبیعی است طرح به این عظمت به این گستردگی با این حجم نیروی انسانی که شما حساب کنید ششصد هفتصد هزار معلم را اینها رتبه بندی کردند حالا چالشهایی اشکالاتی هم دارد واقعاً حتماً رسیدگی میکنیم در دستور کار ماست جزء اولویتهای ماست ما تازه باید آیین نامه ارتقایشان را هم تدوین کنیم، چون الان دیگر آنها آن سه چهار سالی را که باید سپری کنند در یک پایه و در یک مقطع اینها سپری کردند ما بلافاصله باید آییننامه آن هم در اولویتهای خودمان میگذاریم تا انشالله بتوانیم که کمترین آسیب را جامعه معلمین از این ناحیه ببینند.
سوال: درست است که این چند روز شما با شورای عالی انقلاب فرهنگی مذاکره کردید در موضوع کنکور و لغو قطعی تاثیر معدل؟
کاظمی: ببینید یکی از دغدغههایی که خانوادهها داشتهاند و در این ایام منعکس کردهاند و نمایندگان مجلس هم واقعاً این موضوع رو جزء یکی از دغدغههای مهم مطرح کردند کاملاً درست است و این مطلب را هم من گفتم آقا من نگرانیهای شما را دغدغههای شما را شنیدم، اما میدانید که این مصوبه، یک مصوبه قانونی است شورای عالی انقلاب فرهنگی با طی فرایندهای مختلف با بررسیهای بسیار کارشناسی دقیق این را مصوب کرده و ابلاغ هم کرده اجرا هم شده، اما با توجه به این که خانوادهها نگرانیهایی دارند حتماً ما نگرانیها را منعکس میکنیم به شورای عالی ببینید من تصمیمگیرنده نیستم در این حوزه مجلس هم تصمیم گیرنده نیست تصمیمگیرنده شورایعالی انقلاب فرهنگی است و الان هم قانون است همه ما در مقابل قانون باید کاملاً مطیع باشیم و آنچه قانون مشخص کرده برای ما ملاک عمل است، اما این به این معنا نیست که ما دغدغهای اگر دارند درباره یک قانون قطعی و مسلم و قابل اجرا ما منعکسش نکنیم حتماً من به نمایندگی از خانوادهها این موضوع را منعکس میکنم و حتماً شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بررسی خواهند کرد و رسیدگی خواهند کرد و اینکه چه تصمیمی بگیرند به انعکاس مطلب ما این به خودشان خود شورایعالی انقلاب فرهنگی است به هر حال ما نمیتوانیم خیلی مداخله کنیم.
سوال: شما به لحاظ کارشناسی معتقدید که باید لغو بشود این مصوبه؟
کاظمی: نه ببینید من همچین قضاوتی ندارم نه ببینید من میگویم این باید دوباره بررسی بشود بینید شما اعتراضی دارید به عنوان ولی دانشآموز یا به عنوان دانشآموز اعتراض دارند نسبت به این موضوع رسیدگی میکنیم منعکس میکنیم این که چه نتیجهای بیاید من در مرجع تصمیمگیری و قضاوت نیستم شورایعالی انقلاب فرهنگی کمیته دارد، ساختار دارد، فرآیند رسیدگی دارد، فرآیند بازبینی دارد من خواهشم این است که هم در این رسانه دوستان به این موضوع اجازه بدهند که در همون فضای قانونی خودش رسیدگی شود این را کسی نمیتواند لغو کند مطمئنم که خیلی نگرانی در سطح جامعه ایجاد نکنیم و این نیاز به یک فرصت دارد که انشاءالله در یک فضای آرام، دقیق اگر صلاح دانستند شورایعالی انقلاب فرهنگی به هر حال رئیس جمهور رئیسش هست تصمیم میگیرند اینجا نمیتوانیم واقعاً به عنوان یک کارشناس هم حتی به نظر من نمیتوانیم نظر بدهیم، چون جمع کارشناسان باید نظر بدهند کسانی که موافق این موضوع هستند کسانی که مخالف این موضوع هستند آسیبهایش را ببینند نقطه ضعف هایش را ببینند چه بسا تصمیم درستی گرفتند یک پیشداوری ما میتوانیم بکنیم بههر حال ببینید تمام تلاش این بوده که کنکور را حذف کنیم چه راهی باید جایگزینش میکردیم.
سوال: پس این را میگوییم که شورا تصمیم میگیرد راجع بهش، دیشب آقای قائم پناه معاون اجرایی آقای رئیس جمهور هستند گفتند که همه کسانی که کد نوزده و پنج خوردند حتما باید بعد به صورت کتبی اعتراضشان را به هیات مرکزی گزینش آموزش و پرورش بدهند که رسیدگی بشود مشخصاً با این داوطلبان چه کار خواهید کرد؟
کاظمی: دوتا مسئله است یک مساله ضوابط گزینش هست که این هم به هر حال قانون هست دیگر فرقی نمیکند این قانون و گزینش برای صدا و سیما قانونی وضع کرده برای آموزش و پرورش قانون وضع کردهاند و ما باید پایبند باشیم قانون گزینش را کسی نمیتواند تغییر بدهد، اما اعتراض معلم را رسیدگی میکنند دوستان ما در گزینش وزارت آموزش پرورش قول دادند که با دقت بیشتری این موضوعات را رسیدگی بکنند اعتراض کتبی هم که انجام بدهند حق است اعتراض به اصطلاح کاملاً محفوظ است و حتماً به این اعتراضات انشاءالله رسیدگی خواهد شد ما اطمینان میدهیم که به هر حال دوستان با حساسیت با دغدغهمندی انشاءالله رسیدگی خواهند کرد و حقی بههر حال از کسانی که آزمون دادن ضایع نشود.