وزیر آموزشوپرورش؛
فعالیتها حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی
وزیر آموزش و پرورش گفت:ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما،
علیرضا کاظمی با بیان اینکه نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی بهعنوان مهمترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمیگیرد تاکید کرد که باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود.
وی گفت: امیدوارم با روحیه همدلی، هماهنگی و هماندیشی در دورهای که این سربازی نصیب من بهعنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغههای مقام معظم رهبری را محقق کنم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: آنچه میماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به دلیل داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود.
کاظمی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت دو ماموریت اساسی دارد که این ماموریتها "یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ" است افزود: انتقال باورها، ارزشها، آداب و رسوم و سبک زندگی از ماموریتهای مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصا شده است، اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج میبرد و فعالیتها با صف فاصله دارد.
وی ادامه داد: نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی بهعنوان مهمترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمیگیرد، باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هرچه بستر نقشپذیری دانشآموز در مدرسه بیشتر مهیا شود در فرایند تربیتی موفقتر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیات اندیشهورز و حلقههای میانی را شکل دهیم.
کاظمی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را به صورت ویژه مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان شتابدهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم میکند و باید در حوزه پرورشی نیز این نگاه ایجاد شود.
وزیر دولت چهاردهم بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به صورت ویژه بر روی حوزههای قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیتیافته تراز سند رنج میبریم که این امر نیز باید جبران شود.
کاظمی افزود: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوبدار است، اما ویژه بر روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیتهای این حوزه هستم به ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی شخصا ورود پیدا میکنم.
وی با بیان اینکه حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من، خود را وقف نماز و قرآن میکنم گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی همچنین سند تحول بنیادین گلوگاههای نظام تعلیم و تربیت هستند که بهصورت جدی پیگیری مسائل این حوزهها را انجام میدهم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه قرآن گفت: مهمترین ماموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم بسیار مهم است، باید دغدغههای فرهنگی نظام را احصا کنیم چرا که حرکت ما در حوزههای فرهنگی باید کاهشدهنده دغدغههای کلان کشور باشد.
کاظمی تاکید کرد: آنچه در حوزه پرورشی و فرهنگی بهصورت هفتگی گزارش میخواهم بحث حوزه آسیبهای اجتماعی است، زیرا این بخش دغدغه و مطالبه رهبری قرار گرفته است.