عملیات اجرایی طرح کلان شهری خط دو قطار شهری اصفهان از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.
نورصالحی با تشریح وضعیت اجرای خط دو متروی شهر اصفهان افزود: از خط یک مترو روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر استفاده میکنند، اما احداث خط دوم مترو از شمال اصفهان دارک و زینبیه شروع شده و تا خیابان کهندژ به طول ۱۴ ونیم کیلومتر ادامه دارد.
وی گفت: حفاری تونل از دو سمت شروع شده، دستگاه تیبیام اول به چهارراه ابن سینا رسیده است و دومین دستگاه حفاری نیز بهزودی به همین نقطه خواهد رسید و خارج خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: حفاری از اتوبان شهید خرازی (اشرفی اصفهانی) شروع شده و از ایستگاه امام حسین (ع) عبور کرده است؛ لازم بود این عملیات با دقت و حساسیت انجام میشد، زیرا از عمق ۳۳ متری زیر تونل خط یک باید عبور میکرد که به خوبی محقق شد، بنابراین دستگاه تی بی ام به طرف فلکه فلسطین در حال حرکت است.
نورصالحی ادامه داد: تا نیمه سال آینده دستگاه حفاری بعد از عبور از میدان امام علی (ع) به چهارراه ابن سینا میرسد و در نتیجه حفاریها به پایان مییابد.
وی تاکید کرد: خط دوم دارای ۱۶ ایستگاه است که همه این ایستگاهها یا سفتکاری آن تمام شده است، یا در مرحله پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، عملیات اجرایی این طرح را در ۴ ایستگاه از سمت شمال در مرحله نازک کاری بیان کرد و گفت: ریل گذاری از سمت شمال (زینبیه) شروع شده است، تلاش شده حداقل ۴ ایستگاه از سمت شمال دارک و زینبیه به طرف میدان قدس ریل گذاری شود تا راه اندازی آزمایشی آن محقق شود.
نورصالحی یادآور شد: تأمین منابع مهم است و برای تحقق آن منابعی که با کمک دولت بهصورت اوراق مشارکت بوده، محقق نشده است، اما طرح به صورت کامل با منابع شهرداری در حال پیشرفت است، در بحث آزادسازی به جز از دو نقطه مشکلی نیست و مشاوران و پیمانکاران در همه ایستگاهها مستقر هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در قوانین، زمانی که کلانشهرها شروع به اجرای طرح کردند، قرار بوده ۵۰ درصد هزینه توسط دولت و ۵۰ درصد هزینه توسط شهرداری تأمین شود که این امر به مرور خود را در قالب اوراق مشارکت نشان داد، اما میزان اوراق مشارکت در کل کشور بسیار ناچیز است.
نورصالحی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرد که ۳۰۰ میلیارد آن بر عهده دولت است، افزود: این رقم در سال گذشته به ۱،۹۰۰ میلیارد تومان رسید که تاکنون به دلیل تنگناهای اقتصادی که منابعی وجود ندارد، امکان فروش این اوراق فراهم نشده است و همه آنچه تاکنون در پروژه مترو در حال هزینه شدن میباشد از منابع مدیریت شهر است.
وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در اجرای طرح قطار شهری پایان سال ۱۴۰۰ رقم خورد، قرارداد تأمین مالی و طراحی و اجرا بود که منعقد شد که تمام تجهیزات، تأسیسات و ناوگان خط ۲ بهصورت یکجا در قالب تأمین مالی و طراحی اجرا به ارزش ۵۹۰ میلیون یورو را شرکتی محقق کند، بخش اول قرارداد را شهرداری با منابع مالی خود شروع کرده است.